Suomalainen helikopteriyhtiö kasvattaa kalustoaan huippuluokan koptereilla

Liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön saanut Helsinki Citycopter kasvattaa laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Helikopteriyhtiö on tilannut itselleen yhden edustusluokan Airbus ACH130 -kopterin ja vuokraa käyttöönsä toisen samanlaisen. Liikelentoalan edistyksellisimpiin kuuluvat helikopterit luovutetaan Helsinki Citycopterille keväällä ja niillä ryhdytään operoimaan Suomessa kesäkaudella 2022.

Helsinki Citycopterin uudeksi kopterimalliksi valikoitui paitsi lento-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan, myös ympäristöarvoiltaan maailman edistyksellisimpiin helikoptereihin luettava Airbus ACH130. Kuva: Airbus

Vuonna 2020 toimintansa aloittanut Helsinki Citycopter on tuonut helikopteripalvelut entistä laajemman yleisön saataville. Kansainvälisistä metropoleista tutut palvelut nousivat pandemian aiheuttamien matkustusrajoitteiden myötä kotimaisten matkailijoiden suosioon. Kasvaneen kysynnän rohkaisemana Helsinki Citycopter investoi lentokalustonsa laajentamiseen. Uudeksi kopterimalliksi valikoitui paitsi lento-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan, myös ympäristöarvoiltaan maailman edistyksellisimpiin helikoptereihin luettava Airbus ACH130. Uusien koneiden myötä Helsinki Citycopterin laivasto kasvaa viiden helikopterin vahvuiseksi ja samalla myös Pohjoismaiden nykyaikaisimmaksi.

”Suomessa ei olla sitten 1980-luvun nähty vastaavia uusia korporaatiotason helikoptereita ja olemme koneiden luovutuksen jälkeen ensimmäinen näin korkeatasoista kalustoa käyttävä yhtiö Pohjoismaissa. Markkinoiden hiljaisin ja ympäristöystävällisin tämän kokoluokan helikopteri on myös varustettu turvallisuutta ja matkustusmukavuutta lisäävällä teknologialla”, kertoo Helsinki Citycopterin Joonas Nurmi.

Airbus ACH130 on tilavampi kuin Suomessa aiemmin käytössä olleet siviililiikenteen helikopterit ja sen suunnittelussa on huomioitu korkealuokkaisia palveluita käyttävä asiakaskunta. Äänieristetty matkustamo on varustettu ilmastoinnilla ja matkustamon korotettu takaosa tarjoaa esteettömän näkyvyyden kaikkiin suuntiin. Kopterin turbiinimoottori on kehitetty polttoainetehokkaaksi, mikä vähentää lentämisen ympäristövaikutusta.

”Uusi kone on paitsi tehokas, turvallinen ja vakaa, se kuluttaa matkaan ja matkustajamäärään suhteutettuna vähemmän polttoainetta kuin keskikokoinen moottorivene. Uudet kalustohankinnat ovatkin osa hiilineutraaliuteen tähtäävää vastuullisuusstrategiaamme. Palvelullemme on jo nyt myönnetty ainoana ilmailualan yrityksenä kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -tunnus ja uusilla koptereilla toimintaamme haetaan yhä pienempiä päästöjä”, lisää Nurmi.

Koko Suomi nopeasti helikopterilla

Seitsemänpaikkaisen ACH130 helikopterin huippunopeus on 240 km/h ja maksimilentoaika neljä tuntia.

”Pystymme uusien koptereiden myötä tarjoamaan entistä useammalle mieleen jäävän matkustuselämyksen ja nopeamman yhteyden kohteisiin, joihin Suomessa on perinteisesti ollut haastavaa ja aikaa vievää matkustaa. Helsinki-Vantaa tulee lentoliikenteen solmukohtana yhdistämään Eurooppaa ja Aasiaa jatkossakin, joten palvelumme auttaa myös kauttakulkevia matkailijoita, jotka haluavat lyhyessä ajassa nähdä mahdollisimman paljon. Suunnitelmissamme on konseptoida kiinnostavia välilaskuelämyksiä, joilla jatkolentoa odottavat kansainväliset matkailijat pääsevät vaikkapa syömään, saunaan, Helsingin viskikellariin tai ihailemaan pääkaupunkiseudun saaristoa. Uskomme vahvasti kopterimatkailun kasvuun Suomessa”, jatkaa Joonas Nurmi.

Helsinki Citycopterin nykyisenä kalustona ovat Airbus H125, EC120 ja Robinson R44 helikopterit, joiden matkustajamäärät ovat 3-5 henkilöä. Uudenmaan liitto nimitti Helsinki Citycopterin vuoden 2022 startup-yhtiöksi ja yhtiö on myös mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa sekä Helsingin kaupungin vastuullista matkailua edistävässä kumppanuusverkostossa.

Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter,
+358 (0) 50 494 4322, joonas.nurmi@helsinkicitycopter.com
Travel & Hospitality Award Winner 2021

Helsinki Citycopterin uudet helikopterit valmistetaan Airbusin tehtaalla Ranskan Marseillessa, jossa ne luovutetaan suomalaisyhtiölle keväällä 2022. Helikopterin valmistaminen luovutuskuntoon kestää noin 7 kuukautta ja yhden ACH130-helikopterin markkina-arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa. Kopterit sisustetaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Kuva: Airbus
Helsinki Citycopterin perustajat Joonas Nurmi (vas) ja Ari Kallinen. Kuva: Helsinki Citycopter
Helsinki Citycopter operoi asiakaslentojaan kevääseen saakka kolmella helikopterilla joko Helsinki-Vantaan tilauslentoterminaalista, kaupunkikeskustojen satunnaisilta laskeutumispaikoilta tai tarvittaessa asiakkaiden kotipihoilta käsin. Kuva: Helsinki Citycopter
Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter.
Ari Kallinen, Helsinki Citycopter.
Airbus ACH130 Kuva: Airbus
Turun ja Ahvenanmaan saaristokohteet ja säännöllisen lentoliikenteen ulottumattomissa olevat maakunnat ovat helikopterilla saavutettavissa nopeammin kuin millään muulla kulkuneuvolla. Kuva: Airbus

Suomalainen ruokainnovaatio ratkoo arjen haasteita tuoreella tavalla5.5.2022 13:58:06 EEST | Uutinen

Kuopiolainen KomeroFood kehittää innovatiivisia ratkaisuja arjen haasteiden selättämiseen maistuvasti, terveellisesti ja ympäristöystävällisesti. Komeron kehittämä, valmiiksi pilkotut tuoreet raaka-aineet sisältävä uusi Komero Ateriakippo -annos valmistuu muutamassa minuutissa ravitsevaksi lämpimäksi ateriaksi. Uutuus tuo taukotiloihin ja koteihin valmisruuan, joka on sukkela valmistaa ja yhtä tuoretta ja herkullista kuin itse tehty.

Palvelumuotoilutoimisto Hellon osti teknologiaosaamista Oulusta4.5.2022 10:27:41 EEST | Tiedote

Helsingissä ja Lontoossa toimiva suomalainen Hellon on ostanut enemmistöosakkuuden uudesta oululaisesta suunnittelu- ja teknologiayrityksestä Graend Companysta. Yrityskauppa vahvistaa maailman palkituimman palvelumuotoilutoimiston tarjooman asiakaskokemuksen suunnittelusta myös sen saumattomaan toteutukseen. Tytäryhtiön nimeksi tulee Graend by Hellon ja se jatkaa kaupan jälkeen erillisenä yhtiönä rekrytoiden osaajia Ouluun ja Helsinkiin.

Vaasan ja Chef Lundén täyttävät suomalaisten suosikkileivät28.4.2022 11:13:19 EEST | Tiedote

Leipomoyhtiö Vaasan ja laadukkaisiin, käsin valmistettuihin tuoretuotteisiin erikoistunut Chef Lundén aloittavat yhteistyön, jonka myötä Suomen suosituimmat leivät tulevat tarjolle myös valmiiksi täytettyinä. Kahden alansa johtavan toimijan yhteistyön myötä kauppojen täytettyjen leipien valikoimiin tulee keväällä terveellisemmät, vain tuoreilla raaka-aineilla täytetyt leivät. Laadun takeena on paitsi Chef Lundénin osaaminen, myös ensimmäistä kertaa valmiiksi täytettyinä leipinä nähtävät Vaasan Ruispalat ja Vaasan Täysjyväkauratyynyt.