Suomalainen helikopteriyhtiö kasvattaa kalustoaan huippuluokan koptereilla

Liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön saanut Helsinki Citycopter kasvattaa laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Helikopteriyhtiö on tilannut itselleen yhden edustusluokan Airbus ACH130 -kopterin ja vuokraa käyttöönsä toisen samanlaisen. Liikelentoalan edistyksellisimpiin kuuluvat helikopterit luovutetaan Helsinki Citycopterille keväällä ja niillä ryhdytään operoimaan Suomessa kesäkaudella 2022.

Helsinki Citycopterin uudeksi kopterimalliksi valikoitui paitsi lento-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan, myös ympäristöarvoiltaan maailman edistyksellisimpiin helikoptereihin luettava Airbus ACH130. Kuva: Airbus

Vuonna 2020 toimintansa aloittanut Helsinki Citycopter on tuonut helikopteripalvelut entistä laajemman yleisön saataville. Kansainvälisistä metropoleista tutut palvelut nousivat pandemian aiheuttamien matkustusrajoitteiden myötä kotimaisten matkailijoiden suosioon. Kasvaneen kysynnän rohkaisemana Helsinki Citycopter investoi lentokalustonsa laajentamiseen. Uudeksi kopterimalliksi valikoitui paitsi lento-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan, myös ympäristöarvoiltaan maailman edistyksellisimpiin helikoptereihin luettava Airbus ACH130. Uusien koneiden myötä Helsinki Citycopterin laivasto kasvaa viiden helikopterin vahvuiseksi ja samalla myös Pohjoismaiden nykyaikaisimmaksi.

”Suomessa ei olla sitten 1980-luvun nähty vastaavia uusia korporaatiotason helikoptereita ja olemme koneiden luovutuksen jälkeen ensimmäinen näin korkeatasoista kalustoa käyttävä yhtiö Pohjoismaissa. Markkinoiden hiljaisin ja ympäristöystävällisin tämän kokoluokan helikopteri on myös varustettu turvallisuutta ja matkustusmukavuutta lisäävällä teknologialla”, kertoo Helsinki Citycopterin Joonas Nurmi.

Airbus ACH130 on tilavampi kuin Suomessa aiemmin käytössä olleet siviililiikenteen helikopterit ja sen suunnittelussa on huomioitu korkealuokkaisia palveluita käyttävä asiakaskunta. Äänieristetty matkustamo on varustettu ilmastoinnilla ja matkustamon korotettu takaosa tarjoaa esteettömän näkyvyyden kaikkiin suuntiin. Kopterin turbiinimoottori on kehitetty polttoainetehokkaaksi, mikä vähentää lentämisen ympäristövaikutusta.

”Uusi kone on paitsi tehokas, turvallinen ja vakaa, se kuluttaa matkaan ja matkustajamäärään suhteutettuna vähemmän polttoainetta kuin keskikokoinen moottorivene. Uudet kalustohankinnat ovatkin osa hiilineutraaliuteen tähtäävää vastuullisuusstrategiaamme. Palvelullemme on jo nyt myönnetty ainoana ilmailualan yrityksenä kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -tunnus ja uusilla koptereilla toimintaamme haetaan yhä pienempiä päästöjä”, lisää Nurmi.

Koko Suomi nopeasti helikopterilla

Seitsemänpaikkaisen ACH130 helikopterin huippunopeus on 240 km/h ja maksimilentoaika neljä tuntia.

”Pystymme uusien koptereiden myötä tarjoamaan entistä useammalle mieleen jäävän matkustuselämyksen ja nopeamman yhteyden kohteisiin, joihin Suomessa on perinteisesti ollut haastavaa ja aikaa vievää matkustaa. Helsinki-Vantaa tulee lentoliikenteen solmukohtana yhdistämään Eurooppaa ja Aasiaa jatkossakin, joten palvelumme auttaa myös kauttakulkevia matkailijoita, jotka haluavat lyhyessä ajassa nähdä mahdollisimman paljon. Suunnitelmissamme on konseptoida kiinnostavia välilaskuelämyksiä, joilla jatkolentoa odottavat kansainväliset matkailijat pääsevät vaikkapa syömään, saunaan, Helsingin viskikellariin tai ihailemaan pääkaupunkiseudun saaristoa. Uskomme vahvasti kopterimatkailun kasvuun Suomessa”, jatkaa Joonas Nurmi.

Helsinki Citycopterin nykyisenä kalustona ovat Airbus H125, EC120 ja Robinson R44 helikopterit, joiden matkustajamäärät ovat 3-5 henkilöä. Uudenmaan liitto nimitti Helsinki Citycopterin vuoden 2022 startup-yhtiöksi ja yhtiö on myös mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa sekä Helsingin kaupungin vastuullista matkailua edistävässä kumppanuusverkostossa.

Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter,
+358 (0) 50 494 4322, joonas.nurmi@helsinkicitycopter.com
Travel & Hospitality Award Winner 2021

Helsinki Citycopterin uudet helikopterit valmistetaan Airbusin tehtaalla Ranskan Marseillessa, jossa ne luovutetaan suomalaisyhtiölle keväällä 2022. Helikopterin valmistaminen luovutuskuntoon kestää noin 7 kuukautta ja yhden ACH130-helikopterin markkina-arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa. Kopterit sisustetaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Kuva: Airbus
Helsinki Citycopterin perustajat Joonas Nurmi (vas) ja Ari Kallinen. Kuva: Helsinki Citycopter
Helsinki Citycopter operoi asiakaslentojaan kevääseen saakka kolmella helikopterilla joko Helsinki-Vantaan tilauslentoterminaalista, kaupunkikeskustojen satunnaisilta laskeutumispaikoilta tai tarvittaessa asiakkaiden kotipihoilta käsin. Kuva: Helsinki Citycopter
Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter.
Ari Kallinen, Helsinki Citycopter.
Airbus ACH130 Kuva: Airbus
Turun ja Ahvenanmaan saaristokohteet ja säännöllisen lentoliikenteen ulottumattomissa olevat maakunnat ovat helikopterilla saavutettavissa nopeammin kuin millään muulla kulkuneuvolla. Kuva: Airbus

Purjehtija Tapio Lehtinen matkalle maailman ympäri kaksi kertaa kahden vuoden aikana2.12.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race 2018 -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen palaa purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen osallistuu paitsi syyskuussa 2022 starttaavaan uuteen GGR-yksinpurjehduskilpailuun, myös heti seuraavana vuonna käytävään Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Race. Kahteen kertaan kahdessa vuodessa maailman ympäri purjehtiva Lehtinen kisaa ensimmäisen purjehduksen yksin ja seuraavan täydellä 12-hengen miehistöllä. Lehtisen tiimi koostuu pääosin nuorista suomalaisista purjehtijoista, joiden 63-vuotias konkari odottaa kehittyvän Suomen avomeripurjehduksen seuraavaksi voittoisaksi sukupolveksi.

Mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut suomalaisyhtiö sai 20 miljoonan euron rahoituspaketin2.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi konseptoinut suomalainen Augment Mobility Oy on saanut 20 miljoonan euron rahoituspaketin toimintansa laajennukseen ja tuotekehitykseen. Rahoituksesta 15 miljoonaa on ruotsalaisen Collector Bankin myöntämää kasvurahoituslainaa ja 5 miljoonaa yhtiön kasvattamaa omaa pääomaa. Rahoituksen avulla Augment tulee ensi vuoden aikana viisinkertaistamaan sähköpotkulautalaivastonsa ja asiakasmääränsä.

Kutsu matkailumedialle: Löydä Viro, Visit Estonia -etäpressi tiistaina 16.11. kl 11.0012.11.2021 15:00:32 EET | Kutsu

Tervetuloa Visit Estonian järjestämään online-infotilaisuuteen tiistaina 16.11. kello 11.00–11.45. Tilaisuudessa käydään läpi Viron matkailualan uutisia ja kuulumisia yleisesti sekä esitellään myös uunituore White Guide 2022 -ravintolalistaus. Tilaisuuden sisältö auttaa medioita suunnittelemaan talven, kevään ja ensi kesän Viro-aiheisia matkailusisältöjään.

Augement vauhdittaa HJK:n matkaa sähköpotkulaudoilla29.10.2021 15:18:45 EEST | Tiedote

HJK ja suomalainen, mikroliikkuvuuden palveluksi konseptoinut Augment ovat solmineet kaksivuotisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyön myötä Helsingin jalkapalloklubin edustusjoukkue ottaa käyttöönsä Augmentin henkilökohtaiset sähköskuutit ja joukkue tähtipelaajineen tulee näkymään Augementin kotimaisessa ja kansainvälisessä markkinointiviestinnässä. Sähköskuuteilla helpotetaan pelaajien turvallista ja ketterää liikkumista kodin, työpaikan ja harrastusten välillä.

Helsingin tislaamolle maailmanluokan viskikellari29.10.2021 15:08:12 EEST | Tiedote

Käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on pandemiakauden aikana rakentanut Sörnäisten panimon yli 160 vuotta vanhaan holvirakenteiseen jääkellariin maailmanluokan viskien kypsytyskellarin ja ainutlaatuiset tapahtumatilat. Kellari täydentää Helsingin ainoan tislaamon kokonaisvaltaiseksi ruokamatkailukohteeksi, jossa voi tutustua viskin valmistukseen, kypsytykseen ja makumaailmaan sekä nauttia korkealaatuisen tislaamoravintolan palveluista. Historiallisessa viskikellarissa on myös monipuoliset kokous- ja tapahtumatilat.