Suomalainen innovaatio poistaa kännykän kuuluvuusongelmat sisätiloissa

Matkapuhelimien huono kuuluvuus sisätiloissa on merkittävä rakentamisen ongelma, erityisesti uudiskohteissa. Suomalaisten Finnfoam Oy:n ja Stealthcase Oy:n yhteistyössä kehittämä FF-SIGNAL- signaalinvahvistin tuo tähän ratkaisun vahvistamalla mobiiliverkon signaalin jopa satakertaiseksi. Helmikuussa markkinoille tuleva tuote on yhteistyössä kenttätestattu kiinteistösijoitusyritys Kojamon kanssa.

FF-SIGNAL-signaalivahvistin on mobiiliverkon signaaleja vahvistava elementti seinärakenteisiin. Ratkaisulla saavutetaan jopa 30–100 kertaa voimakkaampi matkapuhelinsignaalin läpäisy seinärakenteiden läpi.

”Matkapuhelimien ja langattomien laitteiden huono kuuluvuus sisätiloissa on asia, josta tehdään uudiskohteissa rakennusliikkeille eniten reklamaatioita”, taustoittaa kehitys- ja markkinointijohtaja Asso Erävuoma Finnfoam Oy:sta.

”FF-SIGNAL on täsmäratkaisu tähän ongelmaan.  Se on passiivinen signaalinvahvistin, joka sijoitetaan kylmältä ja kosteudelta eristävien homehtumattomien FF-PIR polyuretaanieristelevyjen väliin ja asennetaan rakenteiden sisään, esimerkiksi ikkunan karmien väliin tai betoniseinään ohutrappauksen alle.”

Vahvistin ylläpitää tietoliikennesignaalia molempiin suuntiin eli myös sisältä ulospäin.

FF-SIGNAL elementin toimivuus signaalinvälittämisessä on mitattu ja testattu laboratorio-oloissa ja vahvistettu useilla kenttätutkimuksilla: Palkittu suomalainen innovaatio on osoitettu käytännössä toimivaksi yhteistyössä kiinteistösijoitusyhtiö Kojamo Oyj:n kanssa, jonka asunnot tunnetaan markkinoilla Lumo sekä VVO-nimillä.

”Yhteydet ovat paljon muutakin kuin matkapuhelin. Langaton tiedonvälitys vaikuttaa enenevästi kaikkeen ja sen toimivuus on luonnollisesti oleellinen osa turvallista ja toimivaa asumista”, alustaa Kojamo Oyj:n kehityspäällikkö Matti-Pekka Koistinen.

FF-SIGNAL on ratkaisu, joka varmistaa myös tietoverkkojen tehon sisätiloissa operaattorien

tarjoamalla voimakkuudella.

”Ratkaisu toimi uudiskohteissamme suoritetuissa kenttätesteissä erittäin hyvin ja signaalivahvistimen vahvistava vaikutus jopa ylitti odotukset”, Koistinen sanoo.

”Seuraava askel on saada FF-SIGNAL mukaan jo kohteiden suunnitteluvaiheessa sekä ratkaista rakentamiseen liittyvät kysymykset kokonaisuuden kannalta. ”

FF-SIGNAL:in toimitukset alkavat helmikuussa 2018. Tuote on kehitetty yhteistyössä Nokian spin-off-yritys Stealthcase Oy:n, kanssa, joka sai FF-SIGNALista marraskuussa 2017 Teknologiasta tuotteeksi –palkinnon.

Asso Erävuoma,  Kehitys- ja markkinointijohtaja (CMO), Finnfoam Oy
Puh. +358 44 544 0612, email: asso.eravuoma@finnfoam.fi

Finnfoam Oy

Kotimainen perheyritys, jonka juuret ovat syvällä suomalaisessa roudassa. Vankka yli 35 vuoden kokemus ja uudenlainen kehityshakuinen ajattelu ovat nostaneet yrityksen yhdeksi johtavista muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista Itämeren ympärille rakentuvalla markkina-alueella.

Kasvava ja kehittyvä Finnfoam on kasvattanut koko 2000-luvun tuotantokapasiteettiaan sekä

tuotevalikoimaansa. Finnfoam Oy kykenee tarjoamaan asiakkailleen patentoituja ratkaisuja, joideneristyskyky, luotettavuus ja asentamisen helppous ovat vertaansa vailla. Nykyään yrityksen tuotevalikoimiin kuuluvat kaikki maailmalla yleisesti käytössä olevat kovat ja homehtumattomat lämmöneristeet (FINNFOAM, FF-EPS ja FF-PIR) sekä Tulppa-märkätilalevyt.

Vuonna 2017 Finnfoam-konsernin liikevaihto oli noin 80 miljoonaa euroa ja henkilökunta noin 150 henkilöä.