Suomalainen innovaatio tekee televisiot tarpeettomiksi Attendon hoivakodeissa

Attendo tuo suomalaisen Yetitablet-innovaation ikääntyneiden hoivakoteihin eri puolilla Suomea. Yetitablet on startup-yritys Kuori Oy:n kehittämä huipputehokas taulu-tv:n kokoinen 65-tuumainen Android-tabletti.

Lohjalaisessa hoivakodissa Yeti avittaa äidin ja tyttären yhteydenpitoa Atlantin yli. Kuva on toimitusten käytettävissä.

Attendo tuo suomalaisen Yetitablet-innovaation ikääntyneiden hoivakoteihin eri puolilla Suomea. Yetitablet on startup-yritys Kuori Oy:n kehittämä huipputehokas taulu-tv:n kokoinen Android-tabletti. Attendolle saapuvat tabletit ovat 65-tuumaisia, joten Yetitablet korvaa tv:n hoivakodeissa ja tuo lisäksi monia lisätoimintoja ikääntyneiden käyttöön. Alkuvaiheessa Attendo pilotoi Yetitabletteja 10:ssa hoivakodissa Espoossa, Vantaalla, Lohjalla, Heinolassa, Ylöjärvellä, Kouvolassa, Kuopiossa, Mäntyharjulla, Porissa ja Kemiönsaaressa. Jatkohankinnoista päätetään saatujen kokemusten myötä.

- En ois uskonut, että tämmöinenkin ihanuus tulee mulle eteen. Tämä on kuin ois kylässä, sanoo 76-vuotias Anni liikuttuneena, kun näkee yli vuoden tauon jälkeen tyttärensä ja vävyn jättitabletin kautta. Ensikeskustelu yetin välityksellä venähtää yli tuntiin ja samalla tulee kierrettyä virtuaalisesti tyttären kodin uusitussa keittiössä.

- Yrityskulttuurimme Attendossa on innostunut ja mietimme koko ajan, miten voimme tarjota mahdollisimman paljon mielekkäitä ja uusiakin kokemuksia ikääntyneiden arkeen hoivakodeissamme. Yetitabletin kautta esimerkiksi yhteydenpito kaukana asuviin sukulaisiin on helppoa, sanoo aluejohtaja Simo Saaranen.

Ennen Yetitablettia Attendo on kierrättänyt hoivakodeissa ympäri Suomen hankkimaansa hoivarobotti Lydiaa, joka edelleen ilahduttaa ja jumppauttaa niin ikääntyneitä kuin mielenterveyskuntoutujiakin.

- Yetitabletin kehitysvaiheessa emme edes arvanneet, miten monipuolinen työkalu se on. Oivallettuamme, että suuri koko ja tabletin käytön helppous ovat suuria etuja myös hoivapuolella, aloimme testata laitetta ja sisältökonsepteja ikäihmisten ja palvelutalojen kanssa. Olemme iloisia siitä, miten innokkaasti ja ennakkoluulottomasti Attendo on lähtenyt kokeilemaan innovaatiotamme. Yetitablet monipuolisuudessaan sopii niin yritysten kokoushuoneisiin kuin tavallisten kuluttajien olohuoneisiinkin. Tavoitteenamme on merkittävä kansainvälinen kasvu, kertoo Kuori Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokelainen.

Attendon hoivakodeissa tullaan katsomaan tv-ohjelmia liikuteltavan Yetitabletin huippulaadukkaalta 4K-näytöltä. Sisäänrakennettu Android-järjestelmä tuo internetissä olevan materiaalin helposti ruudulle ilman erillisiä tietokonekytkentöjä. On demand -viihde, kuten YLE Areenan Elävän Arkiston, MTV:n Katsomon ja Nelosen Ruudun sisällöt sekä monet muut ohjelmat ovat katsottavissa hoivakodin aikatauluihin parhaiten sopivalla hetkellä.

Sama tabletti kosketusnäyttöineen tuo myös monenlaiset sovellukset, kuten muisti- ja muut pelit sekä piirustus- ja musiikkisovellukset suuressa koossa ikäihmisten käyttöön. Iso koko tekee vaikkapa tietovisasta tai ristikon ratkomisesta yhteisöllistä. Yetitabletit toimitetaan hoivakoteihin elokuun alkupuolella.

Simo Saaranen
hoivapalvelut, Attendo
simo.saaranen@attendo.fi

Maria Jokelainen
toimitusjohtaja, KUORI Oy
maria.jokelainen@kuori.tech

Yetin kehittäjä Jarkko Jokelainen. Kuva on toimitusten käytettävissä.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 20 000 työntekijää noin 500 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Joel Hallikaisen keikkatahti ei hiljene, vauhdissa pitävät kunniakansalaiset31.5.2018 09:01Kutsu

Varaslähdön ottanut kesä näytti parastaan, kun Joel Hallikainen aloitti ensimmäisen Itä-Suomen osuuteensa mittavalla Attendon hoiva- ja palvelukotikiertueellaan toukokuun viimeisellä viikolla. Kaikkiaan Hallikainen on kutsuttu tähän mennessä 83 Attendon hoiva- tai palvelukotiin esiintymään. Hallikainen on jo käynyt 20 kodissa ja loputkin Attendon hoiva- ja palvelukotiesitykset on aikataulutettu tälle vuodelle. Hoiva- ja palvelukotikiertueellaan Hallikainen paitsi kiertää ympäri Suomea, saa myös tuntumaa ikäihmisten nykytilanteeseen. Toimitukset ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan, miten Joel Hallikaisen kiertue etenee ja kuinka hän ottaa erityisen yleisönsä.

Hoivakodissa heittäydyttiin ammattilaisten ehostettaviksi, seuraavana vuorossa seniorit Vaasassa30.5.2018 09:13Blogi

Meikkaaja-maskeeraaja ja blogisti Miia Ezen sekä drag queeniksi pukeutunut maskeeraaja Miikka, taiteilijanimeltään Miss B., jalkautuivat viime kuussa Attendon hoivakotiin Klaukkalassa. Suosion siivittämä tapahtuma on päätetty toteuttaa seuraavaksi Vaasassa, jonne Miia ja Miss B. matkaavat Attendo Kaarlentuvan hoivakotiin 11. kesäkuuta. Ensimmäisessä kauneuspäivässä myös muutamat miehet intoutuivat kokeilemaan käsihoitoja ensimmäistä kertaa elämässään.

Vantaalainen kioskiyrittäjä valitsi ikäihmiset ja vammautuneet Ärrä tekee hyvää –kampanjaansa9.5.2018 09:47Tiedote

Kauppakeskus Jumbon kioskikauppias Anu Tikka valitsi Attendo Lustikullan hyvänteon kohteeksi R-kioskeilla käynnissä olevaan Ärrä tekee hyvää -kampanjaan. Hyvänteon tempauksessa paikalliset kioskiyrittäjät ympäri Suomen päättävät oman kohteensa ja kahden kuukauden välein pääsee kahdeksan R-kioskia lahjoittamaan 1 000 euroa valitsemilleen tahoille. Ensimmäiset lahjoitukset on päätetty ja lahjoitukset tehdään toukokuussa. Lahjoittajana toimii R-kioski Oy.