Suomalainen insinöörityöpalkinto ja 30 000 euroa ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmälle
Suomalaisen insinöörityöpalkinnon 2021 voittaa ABB:n Azipod-ruoripotkurijärjestelmä. Koska Azipod-järjestelmän kehittämiseen ovat vaikuttaneet niin monet insinöörit, Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF päättivät osoittaa palkinnon ihmisten sijaan teknologialle.
– TEK ja TFiF haluavat kunnioittaa kaikkia Azipod-järjestelmän kehittämiseen osallistuneita. Siksi osoitamme palkinnon kaikille upeille insinööreille teknologian takana, palkintoa koordinoiva Jussi-Pekka Teini sanoo. Hän on TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija.
Palkinto on vuosittain jaettava tunnustus huomattavasta insinööri- tai arkkitehtityöstä. Palkinnon arvo on 30 000 euroa. TEK päätti myöntää palkintorahat teknologian omistavalle ABB Marine & Ports -divisioonalle, joka puolestaan päätti lahjoittaa koko summan John Nurmisen Säätiölle Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi.
Suomalaisinnovaatio säästää polttoainetta ja ympäristöä
Tähän mennessä ABB on myynyt yli 700 Azipod-yksikköä yli 300 alukseen. Azipod-järjestelmä on käytössä 25 erilaisessa laivatyypissä ympäri maailmaa, huvijahdeista megaristeilijöihin. Azipod-järjestelmä liikuttaa esimerkiksi Suomenlinnan II-lauttaa ja maailman suurinta risteilijää, Royal Caribbeanin Wonder of the Seas -alusta.
Azipod on sähköinen propulsiojärjestelmä eli se tuottaa työntövoiman sähköllä. Alukset, joihin sähköinen voimansiirto sopii (esimerkiksi monet matkustajaristeilijät) tai jotka tarvitsevat suurta vääntömomenttia myös pienillä akselin pyörimisnopeuksilla (esimerkiksi jäissä kulkevat alukset) hyötyvät Azipod-järjestelmästä.
- vähentää polttoaineen kulutusta: esimerkiksi risteilyalus, jossa on Azipod-potkurijärjestelmä, kuluttaa keskimäärin noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta kuin perinteisellä akselilinjalla ja peräsimellä varustettu alus,
- vähentää päästöjä: ABB:n laskelmien mukaan Azipod-järjestelmä vähentää vuodessa noin miljoona tonnia meriliikenteen päästöjä verrattuna perinteisiin akselilinjaratkaisuihin,
- säästää tilaa laivan sisältä, koska sähkömoottori sijaitsee potkurin yhteydessä laivan ulkopuolella,
- parantaa matkustajamukavuutta: Azipod-järjestelmä vähentää moottorin ja työntövoiman aiheuttamaa värähtelyä laivan rungossa, jolloin laivan kulku on matkustajille miellyttävämpää,
- auttaa jäänmurtajaa liikkumaan ketterästi, jopa parimetrisessä jäässä,
- helpottaa laivan ohjattavuutta: 360 astetta kääntyvä Azipod-yksikkö helpottaa liikkumista esimerkiksi satama-alueella ja mahdollistaa laivan ohjaamisen jarrutuksen aikana.
Sähköpropulsion kannalta ei ole väliä, millä keinoin energia tuotetaan.
– Kunhan löydämme parhaan tavan tuottaa vihreää sähköä, sitä voi käyttää Azipod-propulsiossa, arvioi ABB Marine & Portsin propulsioyksikön teknologiajohtaja Jukka Varis.
Reilut 30 vuotta insinööriosaamista
Azipod-järjestelmän kehittäminen alkoi 1980-luvun lopussa julkisen sektorin, telakan ja laitetoimittajan yhteistyönä. Merenkulkuhallitus, Strömberg ja Wärtsilä Meriteollisuuden Helsingin telakka alkoivat kehittää jäänmurtajaa, joka olisi entistä tehokkaampi ja ketterämpi.
Pilottiprojektin tuloksena syntyi uudenlainen sähköinen ruoripotkurilaite, Azipod. Pilottiprojektin aikana Strömberg yhdistyi ABB:hen 1988. Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssin jälkeen 1989 Masa-Yards jatkoi potkurihankkeen jatkokehitystä ja tuotteistamista telakan osalta.
– Azipod-järjestelmä syntyi selvään tarpeeseen. Aluksi tarve tunnistettiin jäissä kulkevissa laivoissa, mutta myöhemmin samat ketteryysvaatimukset tulivat kysymykseen myös risteilijöissä. Me pystyimme soveltamaan jäänmurtajista saamaamme osaamista risteilijöihin, muistelee Aker Arcticin laiteliiketoimintajohtaja Kari Laukia. Hän vastasi 1990-luvulla telakan osalta Azipod-järjestelmän teknisestä kehityksestä ja suunnittelusta Masa-Yardsilla ja ABB:lla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi-Pekka Teini
Tekniikan akateemiset TEK, Engineering Sustainability
+358 40 705 9755
Ilona Haarlaa
ABB Marine & Ports, Marketing and Communications Manager
+358 50 332 5089
Kari Laukia
Aker Arctic, Director, Equipment Business & Special Projects
+358 40 866 7244
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. Noin 80 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tekniikan akateemiset - TEK
Kutsu: Mahdollisuus haastatella lapsia ja nuoria tiedekilpailussa Espoossa15.4.2024 06:00:00 EEST | Kutsu
Tule tapaamaan tieteestä kiinnostuneita lapsia ja nuoria – ja tekemään vaihteeksi positiivisia uutisia nuorisosta.
Kehysriihestä ei rakenneta kasvuriihtä ilman maahanmuuttoa8.4.2024 07:52:00 EEST | Tiedote
Tulevaisuuden kasvuun tarvitaan osaamista ja osaajia. Kehysriihen säästökohteet on löydettävä näiden ulkopuolelta.
Diplomi-insinöörin mediaanipalkka nousi 5 597 euroon – Työehtosopimuksen kirjaus tavallisin syy palkankorotukselle17.1.2024 09:30:23 EET | Tiedote
Tekniikan akateemiset TEKin työmarkkinatutkimuksen mukaan selvästi tavallisin syy palkankorotukselle oli työehtosopimuksessa sovittu yleiskorotus.
TEK tutki: Tekoälysääntöjen puute hämmentää yliopistoissa ja työpaikoilla – ”Ohjeistukset on syytä hoitaa nopeasti ajan tasalle”27.12.2023 07:30:00 EET | Tiedote
Suurin osa tekniikan alan korkeakouluopiskelijoista kertoo, että heidän yliopistonsa politiikka tekoälyn suhteen on epäselvä tai olematon. Myös merkittävä osa työssäkäyvistä Tekniikan akateemiset TEKin jäsenistä on epätietoisia työpaikkojen tekoälysäännöistä.
De bästa tekniska examensarbetena undersökte ljusdioder, väderballonger och identifiering av Parkinsons sjukdom13.11.2023 14:00:00 EET | Tiedote
Teknikbranschens examensarbetespriser gick i år till studerande vid Aalto-universitetet, LUT-universitetet och Åbo universitet. Deras arbeten möjliggör bland annat förbättring av röntgenteknik, miljövänligare väderballonger och ökade kunskaper om Parkinsons sjukdom.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme