Tekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEK

Suomalainen insinöörityöpalkinto robottibussin rakentajille

Jaa
Vaikeat sääolosuhteet ovat autonomisten ajoneuvojen akilleen kantapää. Teknisten ratkaisujensa ansiosta Sensible 4:n GACHA-robottibussi kulkee sateesta, sumusta ja lumesta huolimatta. Bussin rakentanut tiimi palkitaan tänään.
Sensible 4:n GACHA-bussi kulkee 40 km/h sadan kilometrin toimintasäteellä. Sen kyytiin mahtuu 16 matkustajaa.
Sensible 4:n GACHA-bussi kulkee 40 km/h sadan kilometrin toimintasäteellä. Sen kyytiin mahtuu 16 matkustajaa.

Suomalaisen insinöörityöpalkinnon 2020 voittaa Sensible 4 -yrityksen tiimi, joka rakensi GACHA-robottibussin. Työryhmä rakensi bussin alusta alkaen itse ja koodasi ohjelmiston, joka mahdollistaa bussin autonomisen ajamisen. Espoolainen startup teki yhteistyötä japanilaisen design-yritys MUJI:n kanssa, joka suunnitteli bussin palkitun ulkoasun.

Tekniikan alan yliopistokoulutettujen ammattijärjestö Tekniikan akateemiset TEK ja sen ruotsinkielinen sisarjärjestö Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakavat Suomalaisen insinöörityöpalkinnon vuosittain. Palkinto jaetaan henkilölle tai työryhmälle, joka on huomattavasti edistänyt teknillistä osaamista Suomessa. Palkinnon arvo on 30 000 euroa.

– Teimme GACHAn kanssa kovasti duunia niukoilla resursseilla ja tiukassa aikataulupaineessa. Olen iloinen, että saamme nyt tunnustusta Suomalaisen insinöörityöpalkinnon myötä, sanoo Harri Santamala, Sensible 4:n toimitusjohtaja.

– Haluamme palkinnolla muistuttaa suomalaisen insinöörityön merkityksestä. Työn tuottavuuden kasvu syntyy ensisijaisesti teknologian kehityksestä. Insinöörityö on ensiaskel kohti parempaa tuottavuutta, sanoo Jari Jokinen, TEKin toiminnanjohtaja.

– Palkittu työ on kunnioitettava yhdistelmä Suomen olosuhteisiin kehitettyä moniosaamista, jolle varmasti löytyy monia hyödyllisiä kestävän kehityksen mukaisia käyttötarkoituksia ympäri maailmaa, sanoo Annika Nylander, TFiFin toiminnanjohtaja.

Robottibussit osaksi joukkoliikennettä – pilotit käynnissä

Sensible 4:n tuote on ohjelmisto, joka mahdollistaa ajoneuvon autonomisen ajamisen. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Toyota Motor Europe ja Dongfeng, joka on yksi Kiinan neljästä suurimmasta autovalmistajista. Sensible 4 keräsi alkuvuoden rahoituskierroksellaan kuuden miljoonan euron potin japanilaisilta sijoittajilta. Sensible 4 aikoo käyttää rahat liiketoimintansa laajentamiseen Eurooppaan ja Aasiaan.

Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukkoliikennettä muutaman vuoden kuluessa. GACHA-bussi soveltuu esimerkiksi syöttöliikenteeseen juna-asemalta työpaikoille tai lyhyiden välimatkojen taittamiseen kampusalueella. Sähköllä toimiva, 40 km/h kulkeva GACHA-bussi vähentää katukuiluun jääviä paikallispäästöjä. Se on vihreä valinta lyhyiden etappien kulkemiseen.

Sensible 4 on mukana EU:n FABULOS-hankkeessa, jossa tutkitaan ja pilotoidaan robottibusseja osana kaupunkiliikennettä. GACHA-bussi ajaa pilottireittiä Pasilassa heinäkuun alkuun asti, viisi päivää viikossa. Lisäksi Sensible 4 on mukana LuxTurrim5G-hankkeen älykaupungin pilotissa Espoossa.

Kasvua koronasta huolimatta

GACHA-bussi sai alkunsa, kun Harri Santamala, Jari Saarinen ja Jussi Suomela päättivät rakentaa robottibussin, joka olisi parempi kuin mikään heidän aiemmin näkemänsä robottibussi. Santamala työskenteli tuolloin robottibussien parissa Metropolia Ammattikorkeakoulussa, Saarinen ja Suomela GIM Robotics -yrityksessä.

Vajaa vuosi idean syntymisestä, vuonna 2017, kolmikko perusti Sensible 4 -yrityksen yhdessä Helsinki Business Hubissa työskennelleen Tommi Rimpiläisen kanssa. Kymmenen hengen tiimi alkoi suunnitella robottibussia lokakuussa 2018. Puoli vuotta myöhemmin he esittelivät valmiin, toimivan GACHA-bussin.

GACHAn taustalla on vuosikymmenten insinöörityö ja tutkimus. Bussin teknologiset ratkaisut, kuten LiDAR-lasertutkan ja sen datan hyödyntäminen, perustuvat Aalto-yliopiston tutkimusryhmän työhön. Osittain LiDARin ansiota on, että GACHA kulkee huonoissakin sääoloissa.

GACHAn ensiesittelyn jälkeen yritys on kasvanut. Korona-kevään aikana Sensible 4 on tuplannut työntekijöidensä määrän 29 hengestä 62:een – ja rekrytointi jatkuu edelleen.

Sensible 4:n palkittu GACHA-tiimi

Harri Santamala

Tommi Rimpiläinen

Jari Saarinen

Jussi Suomela

Teemu Korhonen

Bilal Ahmad

Tommi Berg

Fredrik Forssell

Umar Hamid

Aku Kyyhkynen

Marko Lindroos

Janne Luukkaa

Jalmari Matilainen

Miika Nousiainen

Maria Santamala

Aleksi Tepponen

Tuomas Tiira

Ert Ülle

Svyatoslav Beletskiy

Jukka Latvakoski

Jaakko Järvinen

Masi Järvinen

Sampo Kuikka 

Rajkumar Muthusamy

José-Luis Peralta

Jarkko Salonen

Timo Suomala

Sampo Säilä

Tapio Taipalus

Juha Tuomola

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Harri Santamala, toimitusjohtaja ja perustaja, Sensible 4
+358 40 334 1516


Mikaela Henriksson, viestinnän asiantuntija, Sensible 4
+358 40 071 6980


Jussi-Pekka Teini, kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija, Tekniikan akateemiset TEK
+358 40 7059755

Kuvat

Sensible 4:n GACHA-bussi kulkee 40 km/h sadan kilometrin toimintasäteellä. Sen kyytiin mahtuu 16 matkustajaa.
Sensible 4:n GACHA-bussi kulkee 40 km/h sadan kilometrin toimintasäteellä. Sen kyytiin mahtuu 16 matkustajaa.
Lataa
Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF palkitsevat Sensible 4:n GACHA-robottibussin tiimin Suomalaisella insinöörityöpalkinnolla 2020.
Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF palkitsevat Sensible 4:n GACHA-robottibussin tiimin Suomalaisella insinöörityöpalkinnolla 2020.
Lataa
GACHAn kyydissä. Yläreunassa istuvat, vasemmalta: Miika Nousiainen, Teemu Korhonen ja Marko Lindroos.
Keskirivi vasemmalta: Jari Saarinen, Aku Kyyhkynen, Ert Ülle, Tuomas Tiira, Jalmari Matilainen, Tommi Berg, Aleksi Tepponen, Janne Luukka, Bilal Ahmad ja Jussi Suomela.
Alarivissä istuvat, vasemmalta: Fredrik Forssell, Harri Santamala, Maria Santamala, Tommi Rimpiläinen ja Umar Hamid.
GACHAn kyydissä. Yläreunassa istuvat, vasemmalta: Miika Nousiainen, Teemu Korhonen ja Marko Lindroos. Keskirivi vasemmalta: Jari Saarinen, Aku Kyyhkynen, Ert Ülle, Tuomas Tiira, Jalmari Matilainen, Tommi Berg, Aleksi Tepponen, Janne Luukka, Bilal Ahmad ja Jussi Suomela. Alarivissä istuvat, vasemmalta: Fredrik Forssell, Harri Santamala, Maria Santamala, Tommi Rimpiläinen ja Umar Hamid.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tekniikan akateemiset - TEK
Tekniikan akateemiset - TEK
Ratavartijankatu 2
00520 HELSINKI

09 229 121http://www.tek.fi

Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. Noin 80 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tekniikan akateemiset - TEK

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye