Suomalainen kotieläintuotanto haluaa olla jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa – MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK näkee, että uudesta eläinten hyvinvointilaista tulee maailman paras huomioimaan sekä tuotantoeläinten että maatalousyrittäjien hyvinvoinnin ja varmistamaan kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuuden.

MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Suomalaiset maatalousyrittäjät ovat valinneet kotieläintuotannon strategiaksi vastuullisuuden ja laadun. Eettisen laadun keskeinen tekijä on eläinten hyvinvointi, jonka varmistamisessa osaavat ja ammattitaitoiset eläintenhoitajat ovat tärkein asia. MTK muistuttaa kuitenkin lausunnossaan, että kansallisen lainsäädäntömme ei tule heikentää kotimaisten kotieläintuotteiden kilpailuasemaa tuontia ja muita EU-maita tiukemmilla eläintenpidon normeilla.

MTK korostaa, että lain tulee olla selkeä ja yksiselitteinen. Jokaisen suomalaisen on ymmärrettävä, mihin eläinten hyvinvointisäädökset velvoittavat. Lakiin ei tule nostaa epäselviä tai tuntemattomia käsitteitä.

– Uusi eläinten hyvinvointilaki on merkittävä askel kohti parempaa eläinten hyvinvointia. Euroopan tasolla Suomi on edelläkävijä. Meillä on tässä eläinsuojelutahojen kanssa yhteinen tavoite - eläinten hyvinvoinnin edistäminen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

– Kivuliaat toimenpiteet, silloin kun niitä välttämättä täytyy tehdä, kuten vasikan nupouttaminen tai karjupossun kastraatio, tulee MTK:n mielestä tehdä aina kivunlievityksessä ja siitä pitää huolehtia toimenpiteen jälkeenkin, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo. MTK ei kuitenkaan kannata parsinavettojen ja emakkojen porsitushäkkien kieltoa lailla, vaan näkee parempana suunnata investointituet ja eläinten hyvinvointikorvausjärjestelmän toimenpiteet niin, että tuotanto-olosuhteiden muutos etenee rivakasti.

Tuotantoeläinten kasvuolosuhteiden kehittämisen tulee pohjautua todelliseen markkinakysyntään sekä kaupan ja kuluttajan haluun maksaa siitä korkeampaa hintaa. Tällöin myös tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on jättänyt tilaa myös elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten hyvinvoinnin kehittämiselle. Viljelijät ovat aina olleet innokkaita kokeilemaan uusia parempia tapoja tehdä asioita, ja eläinten hyvinvoinnin edistäminen on yksi näistä.

– Lähes kaikki Suomen sikatilat ja valtaosa nautatiloista on mukana säännöllisessä eläinten terveydenhuollossa. Eläinten terveys on tärkeä osa eläinten parempaa hyvinvointia ja Suomessa tuo pitkään tehty työ näkyy nyt mm. lääkkeiden käytön vähäisyytenä sekä laadukkaina ja turvallisina kotieläintuotteina, Suojala sanoo.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167
Eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.