Suomalainen kotieläintuotanto haluaa olla jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa – MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK näkee, että uudesta eläinten hyvinvointilaista tulee maailman paras huomioimaan sekä tuotantoeläinten että maatalousyrittäjien hyvinvoinnin ja varmistamaan kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuuden.

MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Suomalaiset maatalousyrittäjät ovat valinneet kotieläintuotannon strategiaksi vastuullisuuden ja laadun. Eettisen laadun keskeinen tekijä on eläinten hyvinvointi, jonka varmistamisessa osaavat ja ammattitaitoiset eläintenhoitajat ovat tärkein asia. MTK muistuttaa kuitenkin lausunnossaan, että kansallisen lainsäädäntömme ei tule heikentää kotimaisten kotieläintuotteiden kilpailuasemaa tuontia ja muita EU-maita tiukemmilla eläintenpidon normeilla.

MTK korostaa, että lain tulee olla selkeä ja yksiselitteinen. Jokaisen suomalaisen on ymmärrettävä, mihin eläinten hyvinvointisäädökset velvoittavat. Lakiin ei tule nostaa epäselviä tai tuntemattomia käsitteitä.

– Uusi eläinten hyvinvointilaki on merkittävä askel kohti parempaa eläinten hyvinvointia. Euroopan tasolla Suomi on edelläkävijä. Meillä on tässä eläinsuojelutahojen kanssa yhteinen tavoite - eläinten hyvinvoinnin edistäminen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

– Kivuliaat toimenpiteet, silloin kun niitä välttämättä täytyy tehdä, kuten vasikan nupouttaminen tai karjupossun kastraatio, tulee MTK:n mielestä tehdä aina kivunlievityksessä ja siitä pitää huolehtia toimenpiteen jälkeenkin, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo. MTK ei kuitenkaan kannata parsinavettojen ja emakkojen porsitushäkkien kieltoa lailla, vaan näkee parempana suunnata investointituet ja eläinten hyvinvointikorvausjärjestelmän toimenpiteet niin, että tuotanto-olosuhteiden muutos etenee rivakasti.

Tuotantoeläinten kasvuolosuhteiden kehittämisen tulee pohjautua todelliseen markkinakysyntään sekä kaupan ja kuluttajan haluun maksaa siitä korkeampaa hintaa. Tällöin myös tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on jättänyt tilaa myös elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten hyvinvoinnin kehittämiselle. Viljelijät ovat aina olleet innokkaita kokeilemaan uusia parempia tapoja tehdä asioita, ja eläinten hyvinvoinnin edistäminen on yksi näistä.

– Lähes kaikki Suomen sikatilat ja valtaosa nautatiloista on mukana säännöllisessä eläinten terveydenhuollossa. Eläinten terveys on tärkeä osa eläinten parempaa hyvinvointia ja Suomessa tuo pitkään tehty työ näkyy nyt mm. lääkkeiden käytön vähäisyytenä sekä laadukkaina ja turvallisina kotieläintuotteina, Suojala sanoo.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167
Eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.