Suomalainen kotieläintuotanto haluaa olla jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa – MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK näkee, että uudesta eläinten hyvinvointilaista tulee maailman paras huomioimaan sekä tuotantoeläinten että maatalousyrittäjien hyvinvoinnin ja varmistamaan kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuuden.

MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

Suomalaiset maatalousyrittäjät ovat valinneet kotieläintuotannon strategiaksi vastuullisuuden ja laadun. Eettisen laadun keskeinen tekijä on eläinten hyvinvointi, jonka varmistamisessa osaavat ja ammattitaitoiset eläintenhoitajat ovat tärkein asia. MTK muistuttaa kuitenkin lausunnossaan, että kansallisen lainsäädäntömme ei tule heikentää kotimaisten kotieläintuotteiden kilpailuasemaa tuontia ja muita EU-maita tiukemmilla eläintenpidon normeilla.

MTK korostaa, että lain tulee olla selkeä ja yksiselitteinen. Jokaisen suomalaisen on ymmärrettävä, mihin eläinten hyvinvointisäädökset velvoittavat. Lakiin ei tule nostaa epäselviä tai tuntemattomia käsitteitä.

– Uusi eläinten hyvinvointilaki on merkittävä askel kohti parempaa eläinten hyvinvointia. Euroopan tasolla Suomi on edelläkävijä. Meillä on tässä eläinsuojelutahojen kanssa yhteinen tavoite - eläinten hyvinvoinnin edistäminen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

– Kivuliaat toimenpiteet, silloin kun niitä välttämättä täytyy tehdä, kuten vasikan nupouttaminen tai karjupossun kastraatio, tulee MTK:n mielestä tehdä aina kivunlievityksessä ja siitä pitää huolehtia toimenpiteen jälkeenkin, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo. MTK ei kuitenkaan kannata parsinavettojen ja emakkojen porsitushäkkien kieltoa lailla, vaan näkee parempana suunnata investointituet ja eläinten hyvinvointikorvausjärjestelmän toimenpiteet niin, että tuotanto-olosuhteiden muutos etenee rivakasti.

Tuotantoeläinten kasvuolosuhteiden kehittämisen tulee pohjautua todelliseen markkinakysyntään sekä kaupan ja kuluttajan haluun maksaa siitä korkeampaa hintaa. Tällöin myös tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on jättänyt tilaa myös elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten hyvinvoinnin kehittämiselle. Viljelijät ovat aina olleet innokkaita kokeilemaan uusia parempia tapoja tehdä asioita, ja eläinten hyvinvoinnin edistäminen on yksi näistä.

– Lähes kaikki Suomen sikatilat ja valtaosa nautatiloista on mukana säännöllisessä eläinten terveydenhuollossa. Eläinten terveys on tärkeä osa eläinten parempaa hyvinvointia ja Suomessa tuo pitkään tehty työ näkyy nyt mm. lääkkeiden käytön vähäisyytenä sekä laadukkaina ja turvallisina kotieläintuotteina, Suojala sanoo.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167
Eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK haluaa Suomeen maailman parhaan ja toimivimman eläinten hyvinvointilain

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.