Suomalainen Kyyti-palvelu Yhdysvaltain älyliikennemarkkinoille

Suomalainen startup-yritys Kyyti ja chicagolainen DemandTrans voittivat aiemmin tänä vuonna tarjouskilpailun Nashvillen joukkoliikenteen kehittämisestä. Sittemmin yritykset päättivät yhdistää teknologiansa Switchiksi, maailman ensimmäiseksi dynaamiseksi MaaS-palveluksi. Switch toimii ensisijaisesti Yhdysvaltain liikennemarkkinoilla.
Yrityksen logo

Suomalainen startup-yritys Kyyti ja chicagolainen DemandTrans perustavat Switch-yhteisyrityksen Yhdysvaltain markkinoille. Switch on maailman ensimmäinen MaaS (Mobility as a Service) sovellus, jolla on kyvykkyys tarjota kyydinjakamista ja kutsuperusteista liikennettä osana laajempaa liikkumispalvelukokonaisuutta, joka sisältää mm. joukkoliikenteen, taksit, autonvuokrauksen, kaupunkipyörät jne.

Switch yhdistää DemandTransin ja Kyydin teknologiat Kyyti Groupin MaaS-applikaatioon, jota on testattu Suomessa nimellä Tuup. Tuup valittiin Suomen parhaaksi mobiilipalveluksi 2017 hyöty-kategoriassa. DemandTransin teknologia on käytössä Denverissä, Oaklandissa, Salemissa ja Oregonissa, sekä pian Los Angelesissa, Nashvillessä ja Chicagossa. Kyyti-taksinjakopalvelu toimii Oulussa, Turussa ja Tampereella. Kyyti laajenee Suomessa valtakunnalliseksi tulevan vuoden aikana ja ensimmäiset ulkomaiset pilotit julkistetaan lähiaikoina.

”Switch tulee muuttamaan ihmisten liikkumisen Yhdysvalloissa”, sanoo Switch Mobility USA:n toimitusjohtaja John Michel. Entinen Yhdysvaltain ilmavoimien kenraali Michel sanoo olevansa innoissaan onnistuttuaan keräämään yhteen ”kansainvälisen älykkään liikenteen Dream Teamin”, johon kuuluu DemandTransin ja Kyydin tiimien lisäksi maailman suurimman kutsuohjatun liikennejärjestelmän, tanskalaisen Flex Denmarkin isänä tunnettu Niels Larsen.

”Switch on automaattinen liikkumispalvelu, joka yhdistää saumattomasti eri liikennemuodot asiakaskokemuksen maksimoimiseksi ja auttaa kuljetusyrityksiä keskittymään omaan perustoimintaansa”, Switch Mobilityn teknisenä johtajana toimiva Larsen kiteyttää.

Switch Mobility Globalin toimitusjohtajana aloittava Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo olevansa ”tohkeissaan” yhteisyrityksestä. ”Digitaalisten liikkumispalvelujen markkinat ovat kansainvälisesti erittäin kovassa nosteessa. Nyt on oikea hetki solmia strategisia kumppanuuksia parhaiden mahdollisten tahojen kanssa. Switchin tiimillä on henkeäsalpaava määrä kokemusta liikenteen ja liikennejärjestelmien eri osa-alueilta vaativissa huipputason tehtävissä. Kun tähän kokemukseen yhdistyy raudanluja sovelluskehityksen osaaminen ja kokemus käytännön operaatioista, olemme erittäin kilpailukykyisiä markkinalla, joka tulee muuttamaan ihmisten liikkumista koko maailmassa.” Möttö hehkuttaa.

Kyydin ja DemandTransin yhteistyö alkoi kesällä yritysten tehtyä yhteistarjouksen Nashvillen kaupungin liikennejärjestelmän kehittämiseksi. Yritykset voittivat Nashvillen tarjouskilpailun ja päättivät yhdistää teknologiansa Switchiksi, joka on Mötön mukaan maailman ainoa ”dynaaminen MaaS-palvelu.”

Lisätietoja:

Materiaalit ja kuvat

Yrityksen logo
Kyyti-kimppataksipalvelu toiminnassa Oulussa syksyllä 2017

Kyyti Group Oy on suomalainen start-up, joka on perustettu joulukuussa 2016. Kyyti kehittää vallankumouksellista liikkumispalvelua, joka yhdistää kysyntäperusteiset kyydit sekä MaaS ominaisuudet. Kyyti-kimppataksipalvelu lanseerattiin Oulussa keväällä 2017 ja se on lyhyessä ajassa saanut kymmeniä tuhansia käyttäjiä. Kyydin toiminta perustuu tehokkaaseen kyytien kysynnän yhdistelyyn ja automaattiseen autokapasiteetin ohjaukseen.

Kyydin teknologialla voidaan räätälöidä yritysten työntekijöille henkilökohtaisia liikkumispalveluita sekä ratkaista myös syrjäseutujen liikkumisongelmia. Kyyti-palvelut voidaan tuoda myös erilaisten lippukauppojen yhteyteen, voit ostaa esimerkiksi samalla sekä kimppakyydin bussipysäkille että varsinaisen bussilipun.

Kyyti Group Oy:n Tuup-applikaatio valittiin vuoden 2017 parhaaksi mobiilisovellukseksi Suomessa Utility & Infotainment-luokassa.