Hostaway Oy

Suomalainen matkailualan startup koki kovia koronassa - kasvaa nyt ennätysvauhtia maailmalla

Suomalainen matkailualan startup Hostaway törmäsi viime vuoden keväällä rajusti koronan aiheuttamaan maailmanlaajuiseen kriisiin. Nopeat sopeuttamistoimenpiteet ja kova myyntityö pitivät yrityksen pinnalla ja nyt yritys kasvaa jälleen nopeasti erityisesti Yhdysvalloissa.

Viime vuoden alussa kaikki näytti valoisalta. Lyhytaikaisvuokrausmarkkinalle SaaS-palvelua tarjoava Hostaway oli päässyt vahvalle kasvu-uralle, kun maailma romahti vain muutamassa viikossa. Asiakkaat ympäri maailmaa joutuivat lopettamaan toimintansa tai vähentämään Airbnb:ssä ja Booking.comissa olevien asuntojensa määrää. Turistivirrat tyrehtyivät nopeasti ja se näkyi myös Hostawayn liiketoiminnassa.

- Jouduimme tekemään nopeita ja rajuja sopeutustoimia ja irtisanomaan kymmenisen ihmistä pääasiassa Torontosta ja Barcelonasta. Irtisanoimme fyysiset toimistot näistä kaupungeista siirtyessämme etätyöhön ja karsimme kaikki ylimääräiset kulut, toimitusjohtaja Marcus Räder kuvailee.

Vaikka viime vuoden kesällä matkailualalla oli joitakin valonpilkahduksia, joutui yritys tarpomaan koko loppuvuoden tiukalla selviytymisstrategialla, jossa tukena oli myös pääomasijoittaja Vendep Capital. Myyntiä tehtiin kuitenkin siellä missä se oli suinkin mahdollista ja liikevaihdon lasku saatiin lopulta pysäytettyä.

Keväällä hyvien rokotusuutisten myötä tunnelin päässä alkoi kuitenkin näkymään jo valoa. Yhdysvaltojen markkina alkoi elpymään ja ihmiset jälleen matkustamaan. Hotellimajoitukset ovat vaihtuneet entistä enemmän yksilöllisiin Airbnb-tyyppisiin majoituksiin ajomatkan päähän kotoa ja ihmisillä on tarve päästä reissuun.

- Markkinan palautuminen Yhdysvalloissa ja Australiassa on ollut nopeaa, vaikka korona ei vieläkään ole ohi, Räder kuvailee

Euroopan tiukemmat matkustusrajoitukset ovat olleet myrkkyä matkailualan toimijoille, mutta kesältä ja etenkin syksyltä odotetaan jo paljon.

- Olemme jo nyt ennätyksellisessä kasvuvauhdissa ja kunhan Eurooppakin pääsee kasvu-uralle ja kansainvälinen matkailumarkkina käynnistyy toden teolla, voidaan kysynnän odottaa kasvavan räjähdysmäisesti, Räder jatkaa.

Hostawayn kasvua tukee myös koronan muovaama trendi, jossa etätyöt lisääntyvät ja loma-asuntojen kysyntä kasvaa voimakkaasti. Trendi tulee vahvistumaan myös Euroopassa ja Suomessakin mökkien hinnat ovat nousseet.

Nyt 45 henkilöä eri puolilla maailmaa työllistävä Hostaway on siirtynyt säästöliekiltä kasvuvaiheeseen ja aikoo palkata jopa 30 uutta ammattilaista niin myyntiin, markkinointiin kuin tuotekehitykseenkin. Loppuvuodesta yhtiön tavoitteena on nostaa A-rahoituskierros tukemaan ja nopeuttamaan kasvua entisestään.

Marcus Räder, CEO & Cofounder (Toronto)
marcus@hostaway.com

Mikko Nurminen, cofounder (Helsinki)
mikko@hostaway.com

Tietoja julkaisijasta

Hostaway tarjoaa lyhytaikaisvuokrausta tekeville toimijoille (“property managereille”) alustaa, jonka avulla asunnot voidaan listata useille eri matkailusivustoille kuten Airbnb, Booking.com ja VRBO. Hostawayn avulla voidaan mm. hallinnoida kaikista kanavista tulevia asiakasvarauksia, asiakaskommuniointia, järjestellä siivoajien työtä ja raportoida omistajille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi