Suomalainen myötätuntotaide nousukiidossa Euroopassa

Kun Linnea-mummu kuoli, hänen pojantyttärensä Sanna-Marja Suojanen maalasi empaattisen ja oikeudenmukaisen mummun hengessä ensimmäisen taulunsa. Kuoleman vuosipäivänä syntyi toinen taulu. Sanna-Marja ymmärsi viestin: hänen täytyy maalata mummulle ja mummun takia tauluja. Jo ensimmäiset Instagramissa julkaistut kuvat tauluista herättivät kansainvälistä kiinnostusta. Sanna-Marjan ja mummun ”Compassion Art” -töitä alettiin kutsua taidenäyttelyihin.
Mummun kuoleman jälkeisenä päivänä syntynyt maalaus

Kun Linnea-mummu kuoli, hänen pojantyttärensä Sanna-Marja Suojanen luki piironginlaatikosta löytyneitä, lapsuudesta tuttuja mummun satuja uudelleen. Niistä huokui myötätunto toisia ihmisiä ja eläimiä kohtaan, lupa käyttää mielikuvitusta voimavarana ja lämmin, ymmärtävä asenne elämään.

Seuraavana päivänä Sanna-Marja maalasi ”mummun hengessä” ensimmäisen taulunsa. Kului kuukausia, ja työ ja lapset vaativat aikaa – kuten mummunkin elämässä aikoinaan. Mummun opit elivät käytännön toimissa. Kunnes mummun kuoleman vuosipäivänä toisen taulun oli päästävä päivänvaloon. Sanna-Marja ymmärsi viestin: hänen täytyy löytää aikaa toteuttaa kuvataiteilijaa itsessään: maalata mummulle ja mummun takia tauluja.

Jo ensimmäiset Instagramissa julkaistut kuvat tauluista herättivät kansainvälistä kiinnostusta. Sanna-Marjan ja mummun ”Compassion Art” -töitä alettiin kutsua taidenäyttelyihin. Kaksi työtä on tänä syksynä nähtävänä Milanon muotiviikoilla (M.A.D.S Milan Fashion Week) 17.–30. syyskuuta ”Dress me” -näyttelyssä ja kolme työtä Contemporary Bruxelles Art -messuilla 20.–22. marraskuuta.

Samaan aikaan tapahtui muutakin. Kustantamo Reuna kiinnostui Linnea-mummun saduista. Niiden vanhanaikainen mutta ajaton viesti, usko hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden voittoon, palauttavat yksinkertaisten perushyveiden äärelle. Näitä satuja jokainen isoäiti haluaisi lukea lapsenlapsilleen.

Ensimmäinen näyttely kotimaassa ja kirjanjulkistus

Kansainvälinen suosio tuli niin yllättäen, että Sanna-Marja Suojanen ei ollut ehtinyt pitää yhtään näyttelyä Suomessa. Ensimmäinen näyttely kotimaassa, ”Minä maalaan mummun kanssa”, on Kulttuuritalo Wanhan Rautakaupan galleriassa lokakuussa, avajaiset sunnuntaina 4.10.2020 klo 15, Myllykoskentie 17, Myllykoski (Kouvola).

Kirja Linnea-mummon satuja (satukuvitus Nunnu Halmetoja) julkistetaan galleriassa järjestettävässä tilaisuudessa torstaina 22.10.2020 klo 16–18. Samalla voi tutustua näyttelyyn, joka kestää 30.10. asti.

Sanna-Marja Suojanen esittelee satuja Tampereen kirjamessuilla lauantaina 28.11.2020 klo 15.30 (Duetto-lava), haastattelijana kustantaja Tarja Tornaeus.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sanna-Marja Suojasen haastattelu kirjasta Linnea-mummon satuja

Lisätiedot
- maalauksista ja näyttelyistä: Sanna-Marja Suojanen, puh. 044 5840 922, sanna@sannamarjaart.com
- satukirjasta ja kirjamessuista: Reuna-kustantamo Tarja Tornaeus, puh. 0500 610 762, tarja.tornaeus@reunalla.fi, verkkokauppa reunalla.fi