Suomalainen Puolustuslaitos-juomaperhe nousi maailman parhaimmistoon IWCS-kisassa

Suomalainen Mother’s Milk Beverages Oy on voittanut Kuopiossa tislatuille Puolustuslaitos Leikattua sekä Puolustuslaitos Viinaa -juomilleen alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä kilpailussa hopeamitalit. Puolustuslaitos Leikattua menestyi International Wine and Spirits Competition -kisan Vodka & Brandy Mixed Spirit -kategoriassa ja Puolustuslaitos Viinaa voitti hopeaa kirkkaiden viinojen Grain Spirits - Clear - 40-52%+ -katogoriassa.

Juhlat Marskin kunniaksi. Helsinki 04.06.1942. Kuva: SA-kuva

Alun perin jatkosodan aikana rintamamiesten rajoitettuun juhlallisuuskäyttöön luotu Leikattu konjakki näki keväällä uuden tulemisen kotimaisen Puolustuslaitos Leikattua -juoman muodossa. Puolustuslaitos Leikattua valmistetaan viime vuoden IWSC-kisassa kahdella hopeamitalilla palkitusta kotimaisesta Puolustuslaitos Viinasta ja aidosta, tammitynnyreissä kypsyneestä ranskalaisesta konjakista. Puolustuslaitos Leikattua on reseptiltään lähimpänä alkuperäistä Leikattua Konjakkia kuin mikään muu markkinoilla olevista tuotteista. Myös alkuperäistä, rintamalta tuttua ilmettä mukailevaan 0,5 litran lasipulloon pakattu 38 % vahvuinen Puolustuslaitos Leikattua on saatavilla Alkoista ja valikoiduista ravintoloista kautta maan.

Menestystään IWSC-kisassa jatkava Puolustuslaitos Viinaa on tislattu kolmeen kertaan 40 %:n vahvuiseksi vodkaksi. Sen valmistamiseen käytetään kolmivaiheisesti suodatettua ja pehmennettyä Järvi-Suomen vettä. Alkuperäisen ilmeen mukaiseen 0,5 litran pulloon pakattu Puolustuslaitos Viinaa on saatavilla Alkoista ja valikoiduista ravintoloista kautta maan.

Historia

Puolustuslaitoksen omilla etiketeillä varustetut Leikattu Konjakki sekä Viinaa esiteltiin alun perin vuonna 1942 juhlistamaan ylipäällikkö C.G.E Mannerheimin tulevia 75-vuotissyntymäpäiviä. Mannerheim oli asettanut merkkipäivänsä juhlinnan yhdeksi ehdoksi, että jokaiselle täysi-ikäiselle rintamamiehelle oli tarjottava arkipäivän ruokailua parempi ateria ja virallisen annoksen kokoinen syntymäpäiväryyppy. Mannerheimin merkkipäivänä tarjottu Puolustuslaitos Leikattu Konjakki oli luonnollisesti yksi näistä pitkin rintamalinjaa tarjotuista alkoholijuomista, mutta puutteellisissa oloissa tuo ryyppy saattoi olla myös mitä tahansa muuta käsille saatua alkoholia, kuten Pöytäviinaa, Rommiviinaa, Jaloviinaa, konjakkia, rommia tai Puolustuslaitos Viinaa.

Puolustuslaitos Leikattua palasi vuonna 2016 noin 70-vuoden tauon jälkeen takaisin markkinoille nykypäivän vaatimuksiin päivitettynä juhlistamaan Mannerheimin 150-vuotisjuhlia. Tuote kunnioittaa alkuperäistä ulkoasua, mutta juoman tuoksu, maku ja puhtaus ovat huomattavasti kehittyneet sodanaikana totutusta. Puolustuslaitos Viinaa lanseerattiin marsalkka Mannerheimin syntymäpäivänä 4.6.2015.

Historiallinen annos

Kuten Tuntemattomassa sotilaassakin kerrottiin, tarjosi marsalkka Mannerheim 75-vuotissyntymäpäivänään pullon alkoholia jaettavaksi viiteen mieheen, eli virallinen annos oli 10 cl jokaiselle täysi-ikäiselle rintamamiehelle. Sotapäiväkirjat todistavat tapahtunutta:

5./JR 2 (Jalkaväkirykmentti 2:n 5. komppania)

”Aloitti tykistömme kaikilla pattereilla kiivaan tulen ryssän puolella. Sotamarsalkkamme 75v. päivän johdosta. Päivä kuluikin rauhallisesti juhlapäivän merkeissä, vaikka saimmekin 100 gr. konjakkia mieheen.”

35.Tal.K (35. Talouskomppania)

”Klo 17-20 oli juhlapäivällinen Mannerheimin 75-vuotispäivän kunniaksi. Päivällisellä tarjoiltiin riisipuuroa, hedelmäkeittoa, 10 senttilitraa konjakkia, korviketta keksien kera ja savukkeita. Juhlatunnelma oli korkealla. Komppanianpäällikön kehotuksesta noustiin ruokailun välillä ylös ja otimme ”napsut” Mannerheimin kunniaksi ja jatkuvalle menestykselle.”

3./VP 35 (Viestipataljoona 36:n 3. komppania)

”Käskynjako ja lähtö sotamarsalkan 75-vuotisjuhla jumalanpalvelukseen, satoi – ja paistoi, lämmintä. Ups. ”Metsälässä” juhlapäivän johdosta saatiin ylimääräinen juhla-annos konjakkia.”

Ylimääräisen juhla-annoksen koostumus kokonaisuudessaan:

• 60 grammaa voileipäkeksejä
  • 870 grammaa riisiryynejä
  • 20 grammaa maitojauhetta
  • 40 grammaa rusinoita
  • 15 grammaa puurokastikejauhetta
  • 15 grammaa kahvinkorviketta
  • 20 grammaa palasokeria
  • 5 savuketta
  • 10 senttiä väkijuomia.

Annoksia jaettiin yhteensä 476 486 kappaletta ja ne maksoivat yli 6,5 miljoonaa markkaa.

Suomalainen tuote

Puolustuslaitos Viinan tavoin Puolustuslaitos Leikattua -tuotteelle on myönnetty Avainlippu-tunnus. Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle. Lisäksi tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia.

Puolustuslaitos-tavaramerkin omistaa suomalainen Mother’s Milk Beverages Oy:n ja sen tytäryhtiö Puolustuslaitos Beverages. Beverage Partners Finland Oy toimii Puolustuslaitos Leikattua valmistuttajana, jakelijana ja markkinoijana.

Michael Grönfors, Beverage Partners Finland Oy
michael.gronfors@bpf-finland.fi, +358 40 5104994
Juuso Syrjä, Puolustuslaitos Beverages Ltd
juuso@mothersmilkbeverages.com, +358 40 518 8155

Juhlat Marskin kunniaksi. Helsinki 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 35. Talouskomppania. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 5./JR 2, eli jalkaväkirykmentti 2:n 5. komppania. Kuva: SA-kuva
Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä:
Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva
Suomen marsalkan 75-vuotispäiväjuhlat LinnRP 254 järjestäminä: Juhlan kunniaksi jaetaan miehille konjakkia. Pisi 04.06 1942. Kuva: SA-kuva
Sotapäiväkirja, 3./VP 35, viestipataljoona 36:n 3. komppania. Kuva: SA-kuva
Sotamarsalkka Mannerheimin 75-vuotispäiviä vietetään Uusimaalla.
Vanhankylänmaa (Haapasaari) 04.06.1942. Kuva: SA-kuva
Sotamarsalkka Mannerheimin 75-vuotispäiviä vietetään Uusimaalla. Vanhankylänmaa (Haapasaari) 04.06.1942. Kuva: SA-kuva

Kutsu: Medialounaalta parempaan tulevaisuuteen keskiviikkona 29.11. kello 11.00 @ Perho22.11.2017 10:14Tiedote

Ruokahävikin vähentäminen on yksi Suomen ja koko globaalin ruokapolitiikan keskeisimpiä haasteita. Sen puolittamiseksi on asetettu niin YK:n, kuin EU-komissionkin tasolla kunnianhimoiset tavoitteet, mutta voiko yksittäinen kuluttaja Suomessa vaikuttaa suureen kuvaan? Haluamme käsitellä tähdellistä asiaa hyvällä maulla ja kutsumme median edustajat Perho Liiketalousopiston ja leipomoyhtiö Vaasanin yhdessä isännöimälle medialounaalle Ravintola Perhoon keskiviikkona 29. marraskuuta kello 11.00 (sisäänkäynti Ravintola Perhon pääovesta Mechelininkatu 7, Helsinki).

Uusi opaskirja esittelee Tallinnaa suomalaisten silmin9.11.2017 11:30Tiedote

Tallinnan legendaarinen Viru-hotelli julkaisi 45. juhlavuotensa kunniaksi opaskirjan, joka esittelee Tallinnan mielenkiintoisimmat ja yllättävimmätkin nähtävyydet ja tekemiset suomalaisten Tallinnan-ystävien omien kokemusten kautta. Kirjassa jakavat suosituksensa muiden muassa presidentti Tarja Halonen, kirjailija Sofi Oksanen, F1-kuski Mika Salo, muusikko Ilkka Alanko, elokuvatuottaja Markus Selin, jääkiekkoilija Siim Liivik ja monet muut tutut suomalaiset.

Uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa arvuutellaan jälleen, kuinka konjakkia leikataan31.10.2017 15:00Tiedote

Alun perin jatkosodan aikana rintamamiesten rajoitettuun juhlallisuuskäyttöön luodut Puolustuslaitos Leikattua konjakkia ja Puolustuslaitos Viinaa ovat väkevässä roolissa paitsi Väinö Linnan Tuntematon sotilas -kirjassa, myös kaikissa kolmessa siihen perustuvassa elokuvaversiossa. Aku Louhimiehen ohjaamassa uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa leirinuotiolla arvuutellaan, kuinka konjakkia leikataan. Nykypäivän versiossa Puolustuslaitos Leikattua on aidon ranskalaisen konjakin ja kotimaisen vodkan sekoite ja se valmistetaan Kuopiossa Lignell & Piispasen toimesta.