SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalainen Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli viedään nyt Eurooppaan

Jaa
Koululaisille opetetaan arjen ruokataitoja ja fiksua kuluttamista uusilla innostavilla tavoilla. S-ryhmän yhdessä Ruokatiedon kanssa ideoima Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli kiinnostaa nyt kansainvälisesti. Suomalainen idea viedään muihin Euroopan maihin osana EU-rahoitteista ruokakasvatushanketta. Menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan parhaillaan Helsingin yliopiston vetämässä tutkimushankkeessa.
Retki kauppaan -toimintaa Meilahden alakoulussa opettaja Laura Rytkösen johdolla syksyllä 2019. Kuva: Sanna Liimatainen.
Retki kauppaan -toimintaa Meilahden alakoulussa opettaja Laura Rytkösen johdolla syksyllä 2019. Kuva: Sanna Liimatainen.

Monelle lapselle on epäselvää, mistä ruoka tulee ja mitä se sisältää. Terveellisten elintapojen edistäminen on tärkeää lasten ja nuorten ylipainon ehkäisemisessä. Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin EIT Foodin rahoittama WeValueFood-hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmenetelmiä eri puolilla Eurooppaa.  S-ryhmän ja Ruokatiedon kehittämä Retki kauppaan -malli on valittu hankkeeseen mukaan yli 350 ruokakasvatusmenetelmän joukosta. 

- Hienoa, että suomalainen ruokakasvatusmalli tunnistetaan kansainvälisesti. Retki kauppaan -toiminta on oiva esimerkki yhteistyöstä lasten terveellisen syömisen ja arjen ruokataitojen opettamiseksi innostavalla tavalla. Ruokakauppojen valikoimien kehittämisen sekä tuotteiden ja reseptien muokkaamisen lisäksi terveellisiin ruokavalintoihin voidaan vaikuttaa opetuksen kautta, sanoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.  

- Ruokakasvatukselle on todellinen tarve.  Lapsen oikeuksien viikolla haluamme korostaa ruokakasvatusta työkaluna kestävämpään tulevaisuuteen. WeValueFood-ruokakasvatushankkeen perusajatus on, että herättämällä lasten ja nuorten kiinnostus ruokaa kohtaan, myös tietoisuus ja sitä kautta ruoan arvostus kasvavat, sanoo yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta. 

 - Retki kauppaan on käytännönläheinen tapa tutustua arjen ilmiöihin. On hienoa, että me ruokakasvattajat yhdistämme voimamme ja viemme suomalaista ruokakasvatusta yhteistyössä maailmalle tämän hankkeen kautta, kertoo toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta.    

Korona vie retket verkkokauppaan – menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan pilottikouluissa Suomessa ja Puolassa

Retki kauppaan -menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan nyt Helsingin yliopiston koordinoimana pilottikouluissa Suomessa ja Puolassa. Tutkimuksessa selvitetään, lisääkö ruokakasvatusmenetelmän käyttö 3.-5.-luokkalaisten lasten kiinnostusta ja ymmärrystä ruoasta. Tavoitteena on viedä Retki kauppaan -malli myös muihin Euroopan maihin.

Tutkimushankkeessa retket toteutetaan vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi ruoan verkkokaupassa sekä etäyhteydellä lähimmän S-marketin marketpäällikön kanssa.

- Tutkimus on parhaillaan käynnissä sekä kaupunkimaisissa että maaseutumaisissa kunnissa. Opettajilta ja lapsilta on tullut menetelmistä innostunutta palautetta, kertoo Maijaliisa Erkkola.

Retki kauppaan

  • Ruokakasvatusmallin idea syntyi S-ryhmän Ruokamanifestista, jonka yksi teesi on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä.  
  • Kaupparetkillä tutkitaan muun muassa, mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin, missä leivässä on eniten kuitua tai mistä merkistä tunnistaa kotimaisen ruoan.  Opetuskokonaisuus on S-ryhmän ja Ruokatiedon yhdessä laatima.
  • Oppimateriaali on Ruokatiedon tuottamaa ja retket tehdään koulun lähellä sijaitseviin S-marketeihin. Mukana ovat kaikki osuuskaupat ympäri Suomen. Lukuvuoden 2019-2020 aikana ehdittiin toteuttaa yli 100 kaupparetkeä.
  • Retki tukee opetussuunnitelman mukaista ”ulos luokasta oppimaan ” -ajattelua, jossa oppilaitoksia kannustetaan yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä ja opiskelua. Kaupparetket ovat saaneet erittäin myönteistä palautetta oppilailta, opettajilta, vanhemmilta ja kaupan henkilökunnalta.  
  • Ruokakasvatusmalli laajenee yläkouluille keväällä 2021 Ruokatiedon Ruokavisa -opetuskokonaisuudessa. Koronatilanteen vuoksi retket toteutetaan ruoan verkkokaupassa.

Retki kauppaan -opetuskokonaisuus: https://www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan 

WeValueFood -hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmalleja
WeValueFood on EIT foodin rahoittama hanke, jossa on mukana 14 yliopistoa ja organisaatiota ympäri Eurooppa. Suomea edustaa Helsingin yliopisto. Hanke kartoitti Euroopassa käytössä olevia ja toimivia ruokakasvatustyökaluja ja -menetelmiä, joita löytyi yli 350. Tavoitteena on kehittää alusta, jonne kaikki hankkeessa kerätyt työkalut on koottu ja ruokakasvattajat voivat löytää toimivan työkalun omien hakutoiveidensa mukaisesti.  

EIT Food on eurooppalainen ruokatuotannon suuri kehityshanke, joka integroi liiketoimintaa, koulutusta ja tutkimusta ratkaisujen löytämiseksi ruokaan liittyviin maailmanlaajuisiin haasteisiin. Tavoitteena on kehittää kestävää, terveellistä ja luotettavaa ruokajärjestelmää uusien innovaatioiden ja monipuolisen yhteistyön voimin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho(at)sok.fi, puh. 010 768 0665


Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori, Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto, Helsingin yliopisto, maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi, puh. +358 50 416 0389 


Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi, +358 50 511 8909   

Kuvat

Retki kauppaan -toimintaa Meilahden alakoulussa opettaja Laura Rytkösen johdolla syksyllä 2019. Kuva: Sanna Liimatainen.
Retki kauppaan -toimintaa Meilahden alakoulussa opettaja Laura Rytkösen johdolla syksyllä 2019. Kuva: Sanna Liimatainen.
Lataa
Retki kauppaan -tehtäviä. Kuva: Pentti Vänskä.
Retki kauppaan -tehtäviä. Kuva: Pentti Vänskä.
Lataa
Retki kauppaan -tunnus.
Retki kauppaan -tunnus.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye