Suomalainen ruoka-alan teemapäivä laajeni maailmanlaajuiseksi

Lauantaina 23.4.2016 juhlitaan korkeatasoista ja laaja-alaista ruokaosaamista sekä ravintoloissa että alan myymälöissä. Kaikille avoimia Rôtisseurs-kilpipäivän tapahtumia ja kampanjoita järjestetään ympäri Suomea. Suomalaislähtöinen teemapäivä on kahden vuoden aikana levinnyt ennennäkemättö-män laajalti ympäri maailmaa ja tänä vuonna gastronomista osaamista juhlistetaan jo lähes 30 maassa.
Kansainvälinen kilpipäivä

”Kilpipäivän tarkoituksena on korostaa kilpiravintoloiden ja -myymälöiden korkealuokkaista osaamista ja huippulaatuisten raaka-aineiden käyttöä, madaltaa ravintolaan lähtemisen kynnystä ja lisätä tietoutta Chaîne des Rôtisseurs -järjestöstä”, kertoo Suomen Paistinkääntäjät ry:n puheenjohtaja, valtavouti Ari Arvonen.

Rôtisseurs-kilvellä palkittuja ravintoloita on Suomessa tällä hetkellä 73. Ympäri maata isommissa ja pienemmissä kaupungeissa sijaitsevia kilpiravintoloita arvioidaan säännöllisesti julkisella kriteeristöllä. Kilven voivat saada myös erityisen korkeatasoiset catering-yritykset ja elintarvikemyymälät.

Kilpipäivän tarkoituksena on myös korostaa, että ympäri Suomea toimii lukuisia riippumattoman toimijan korkealuokkaisiksi arvioimia huipputason ravintoloita, vaikka kansainvälisissä ravintola-alan arvioinneissa keskitytään yleensä vain maamme muutamiin suurkaupunkeihin.

”Onnistuneeseen ravintolakokemukseen linkittyy ruoan lisäksi oleellisena osana myös palvelun ammattimaisuus, tarjolla oleva juomavalikoima sekä ravintolan miljöö. Rôtisseurs-kilpi auttaa asiakasta tunnistamaan paikan, jossa nämä kaikki ovat kohdallaan”, Arvonen jatkaa.

Kilpipäivää 23.4. juhlistetaan kilpiyrityksissä erilaisilla tempauksilla. Kyseessä saattaa olla erikoistarjouksia, päivää juhlistavia menuita tai erillisteemoja. Paistinkääntäjien harrastaja- ja ammattilaisjäsenet myös opettavat, valmistavat ja maistattavat päivää varten suunniteltuja pienannoksia sekä antavat vinkkejä kotona hel-posti valmistettavaan laadukkaaseen ja maukkaaseen ruokaan. Tapahtumat ovat avoimia kaikille ja kaikki Suomen tapahtumat on kerätty sivustolle www.rotisseurs.fi.

”Kilpipäivänä haluamme muistuttaa, että jokainen meistä voi osallistua Suomen gastronomian kehittämiseen. Maailman mittakaavassa Suomessa on poikkeuksellisen paljon ruoasta kiinnostuneita harrastajia, joilla on runsaasti annettavaa alan ammattilaisille, yrityksille ja muille toimijoille. Rakentava vuoropuhelu luo inspiraatiota ja auttaa kehittämään ruokakulttuuriamme”, Arvonen kannustaa.

Gatsronomian juhlaa aamukoitosta auringonlaskuun ympäri maailmaa

Laadukasta ruokaa ja palvelua sekä niiden arvostamista juhlitaan ympäri maailmaa 23.4.2016 auringon kierron mukaisesti: päivä alkaa brunssilla Oseaniassa ja päättyy perinneasuillalliselle Cookin saarilla. Kilpipäivän päätapahtuma järjestetään Tampereella, jossa juhlaillallisen teemana on gastronominen historia. Mukaan ovat tervetulleita kaikki halukkaat; tilaisuuteen voi ostaa lippuja verkkokaupasta.

”Suomesta liikkeelle lähtenyt tapahtuma laajeni viime syksynä kansainväliseksi, kun mukaan ilmoittautui lukuisia maita järjestön yli 80 jäsenmaasta. Tänä vuonna tapahtuma kattaa jo kaikki asutut maanosat. Päivää voi juhlia kullekin maalle tyypilliseen tapaan, mutta yhteistä niille on laadukkaiden ruokaraaka-aineiden ja korkean ammattiosaamisen vaaliminen. Eri maiden tapahtumat linkittyvät ketjuksi toisiinsa sosiaalisessa mediassa hastagilla #chaineday”, kertoo järjestön kansainvälisen hallituksen jäsen Ari-Pekka Parviainen.

#kilpipäivä (suomeksi), #chaineday (englanniksi) Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä

Ari Arvonen, Suomen valtavouti, p. 0500 703390, ari.arvonen@pp.inet.fi

Ari-Pekka Parviainen, kansainvälisen hallituksen jäsen, p. 040 737 6842, aripek-ka.parviainen@mac.com

Johanna Hornborg, Suomen viestintävastaava, p. 044 545 1262, finlande@rotisseurs.fi

Kansainvälinen kilpipäivä
Päivän aikana alan ammattilaiset ja harrastajat kertovat vinkkejä ruoanlaittoon
Päivän aikana järjestetään ruokaan liittyviä tapahtumia ympäri Suomea
Päivän tavoitteena on korostaa Suomen korkaluokkaista gastronomista osaamista.

Kaksi uutta ravintolaa sai lokakuussa Chaîne des Rôtisseurs -ravintolakilven / Kuokkalan Kartano ja Ravintola OR18.10.2023 15:39:54 EEST | Tiedote

Jyväskylässä sijaitseva Kuokkalan Kartano ja Helsinkiläinen Hotelli Tornissa sijaitseva Ravintola OR ovat saaneet laadukkaasta gastronomiasta, hyvästä palvelusta ja kulinaaristen perinteiden erinomaisesta vaalimisesta kansainvälisen ruokajärjestön Chaîne des Rôtisseurs -kilven. Kilpi on osoitus aidosta intohimosta ruokaan, viineihin ja loistavaan asiakaspalveluun.

Chaîne des Rôtisseurs Finlande 60vuotta23.8.2023 12:51:26 EEST | Tiedote

Chaîne des Rôtisseurs Finlande perustettiin 60 vuotta sitten, juhlakapituli järjestetään Tampereella 25–27.8. Kansainvälisesti suurin ja vanhin gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs perustettiin jo vuonna 1248, jolloin Ranskan kuningas Ludvig IX Pyhä antoi nuorten keittiö ammattilaisten tietojen ja taitojen kehittämiseksi julistuksen eri mestarikiltojen järjestämiseksi. Järjestön ensimmäinen suomalainen jäsen oli tamperelainen Jorma Soiro vuonna 1963. Järjestön perustamiseen Suomessa vaikutti erityisesti kolme henkilöä Jorma Soiro, Onni Salo sekä Armas J.Pulla.