Suomalainen ruokainnovaatio ratkoo arjen haasteita tuoreella tavalla

Kuopiolainen KomeroFood kehittää innovatiivisia ratkaisuja arjen haasteiden selättämiseen maistuvasti, terveellisesti ja ympäristöystävällisesti. Komeron kehittämä, valmiiksi pilkotut tuoreet raaka-aineet sisältävä uusi Komero Ateriakippo -annos valmistuu muutamassa minuutissa ravitsevaksi lämpimäksi ateriaksi. Uutuus tuo taukotiloihin ja koteihin valmisruuan, joka on sukkela valmistaa ja yhtä tuoretta ja herkullista kuin itse tehty.

Valmisruokien kulutus on ollut viime vuosina jyrkässä kasvussa niin Suomessa, kuin kansainvälisestikin. Valmiit ja helpot ateriaratkaisut ovatkin nykyisin luonnollinen osa päivittäistä ruokailua. Uusin, nopeasti kasvava kategoria valmiissa ruuissa on “kuin itse tehty” -tyyppiset valmisateriat, jotka koostetaan tuoreista raaka-aineista ja viimeistellään itse kotona tai työpaikalla.

Höyryävän tuore ateria kaikkialle

Komero Ateriakippoon on pakattu vähärasvaista proteiinia, vitamiini- ja kuiturikkaita kasviksia sekä energiaa päivään antavia hiilihydraatteja. Vain kiehuvaa vettä lisäämällä Ateriakiposta saa lämpimän aterian nautittavaksi missä tahansa, missä on mahdollisuus kiehuttaa hieman vettä. Viime syksynä esitellyt Satay-kana, tofu ja lohi -annokset ovat saaneet rinnalleen BBQ kana -ateriakipon ja samalla annosten jakeluverkosto kasvoi merkittävästi.

”Valmiit annokset ovat arjen pelastajia, mutta pitkälle prosessoitujen mikroruokien mukana lautaselle päätyy usein liikaa suolaa, kovaa rasvaa ja liian vähän kuituja. Mielestämme arjesta pitäisi pystyä nauttimaan hyvällä omallatunnolla kiireestä huolimatta. Siksi kehitimme valmiita aterioita, jotka viimeistellään itse tuoreista raaka-aineista ja nautitaan vastavalmistettuina”, kertoo Komeron perustajaosakas, keksijä ja toimitusjohtaja Pekka Nuutinen, ja jatkaa: “Kippoinnovaatiomme nousi hitiksi menestyttyään Suomalainen menestysresepti -kilpailussa viime syksynä. Tälle keväälle pakkasimme Ateriakippoon uuden ruokalajin ja niiden jakelu laajeni kattamaan S-ryhmän lisäksi myös Keskon ruokakaupat.”

Tuoteperheen uusin, BBQ kana -ateriakippo sisältää kotimaisen broilerin lisäksi tuoretta porkkanaa, lehtikaalia, valkokaalia, punakaalia ja sokerihernettä. Ravitseva nuudelikulhoresepti on kehitetty yhteistyössä huippukokki Henri Alenin kanssa.

Ruokaisa uutuus salaattitarjontaan

Huhtikuun lopussa KomeroFoodin ateriavalikoima täydentyi ruokaisilla, lämpimänä tai kylminä nautittavilla salaateilla. Salaatit sisältävät paahdettuja juureksia, parsakaalia, pinaattia ja tomaattia sekä kotimaista broileria tai lohta. Lähinnä pelkkää vettä sisältävien salaatinlehtien sijaan salaattikulhot ovat siis täynnä kuituja, vitamiineja, antioksidantteja ja mineraaleja. Ruokaisan elämyksen kruunaa herkullinen kastike.

“Juurekset ovat suomalaisen ruokavalion alku ja juuri, kotimaista superruokaa herkullisimmillaan. Esimerkiksi porkkanan A-vitamiini auttaa näkökykyä, ihoa, luustoa ja immuunipuolustusta. Juureksia pitäisikin käyttää paljon enemmän, mutta monet kokevat niiden kuorimisen, pilkkomisen ja kypsentämisen vaivalloiseksi. Siksi halusimme tarjota niitä helpolla tavalla. Ruokaisissa salaateissa on valmiina kaikki täysipainoiseen ateriaan tarvittavat ainekset, jotka vain viimeistellään värikkääksi annokseksi”, kertoo Nuutinen.

Enemmän kasviksia suomalaisten lautasille

KomeroFoodin aterioiden tuoreet kasvikset tulevat lähitilalta, myös annoksissa sivuosaa näyttelevät broileri ja lohi ovat kotimaisia. Täysin vegaanisten vaihtoehtojen lisäksi eläinperäisten raaka-aineiden osuutta on minimoitu esimerkiksi korvaamalla maitotuotteet ja rasvat kasvispohjaisilla tuotteilla.

“Missionamme on rohkaista kuluttajia yllättymään positiivisesti kasvisvaihtoehtojen herkullisuudesta ja helppoudesta. Täysin vegaanisia tuotteita ostavat yleensä vain täysin vegaanit. Sen vuoksi haluamme tarjota helpon tavan vaihtaa jauheliha broileriin tai kalaan sekä lisätä ruokavalioon kasviksia. Haluamme muuttaa suomalaisten ruokailutottumuksia kasvispainotteisempaan kippo kerrallaan”, summaa Nuutinen.

Komero Ateriakipot ja ruokaisat salaatit löytyvät S- ja K-ryhmän vähittäistavarakauppojen valmisruoka- ja salaattihyllyltä. Yhden annoksen hinta on 4–6 euroa.

Pekka Nuutinen, Komero Food Oy
+358 44 371 8323, pekka.nuutinen@komerofood.fi

Komeron ruokaisissa salaateissa on valmiina kaikki täysipainoiseen ateriaan tarvittavat ainekset, jotka vain viimeistellään värikkääksi annokseksi.
Juurekset ovat suomalaisen ruokavalion alku ja juuri. Juureksia pitäisikin käyttää paljon enemmän, mutta monet kokevat niiden kuorimisen, pilkkomisen ja kypsentämisen vaivalloiseksi. Komero ruokaisa salaatti tarjoaa juureksia helpolla tavalla.

KomeroFood Oy on vuonna 2015 perustettu kuopiolainen ateriakiihdyttämö, joka ratkaisee arjen ruokahaasteita lähes valmiilla aterioilla. Tuoreista raaka-aineista käsin valmistetut Komeron ateriakipot ja -boksit sisältävät kaikki ainekset kotiruokatasoiseen lämpimään ateriaan. Komeron helppokäyttöiset ateriatuotteet löytyvät K- ja S-ryhmän ruokakauppojen valmisruokahyllyltä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli yli 2 miljoonaa euroa ja Komeron ateriatehdas työllistää 16 henkilöä.

Palvelumuotoilutoimisto Hellon osti teknologiaosaamista Oulusta4.5.2022 10:27:41 EEST | Tiedote

Helsingissä ja Lontoossa toimiva suomalainen Hellon on ostanut enemmistöosakkuuden uudesta oululaisesta suunnittelu- ja teknologiayrityksestä Graend Companysta. Yrityskauppa vahvistaa maailman palkituimman palvelumuotoilutoimiston tarjooman asiakaskokemuksen suunnittelusta myös sen saumattomaan toteutukseen. Tytäryhtiön nimeksi tulee Graend by Hellon ja se jatkaa kaupan jälkeen erillisenä yhtiönä rekrytoiden osaajia Ouluun ja Helsinkiin.

Vaasan ja Chef Lundén täyttävät suomalaisten suosikkileivät28.4.2022 11:13:19 EEST | Tiedote

Leipomoyhtiö Vaasan ja laadukkaisiin, käsin valmistettuihin tuoretuotteisiin erikoistunut Chef Lundén aloittavat yhteistyön, jonka myötä Suomen suosituimmat leivät tulevat tarjolle myös valmiiksi täytettyinä. Kahden alansa johtavan toimijan yhteistyön myötä kauppojen täytettyjen leipien valikoimiin tulee keväällä terveellisemmät, vain tuoreilla raaka-aineilla täytetyt leivät. Laadun takeena on paitsi Chef Lundénin osaaminen, myös ensimmäistä kertaa valmiiksi täytettyinä leipinä nähtävät Vaasan Ruispalat ja Vaasan Täysjyväkauratyynyt.

Vaasan tsemppi -stipendistä hyvät eväät jalkapalloharrastukseen13.4.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Palloliiton maajoukkueiden ja juniorijalkapallon yhteistyökumppani Vaasan perustaa joukkueiden tukemiseen terveellisten elämäntapojen stipendin. Palloliiton koordinoima Vaasan tsemppi on rahallinen tuki joukkueille, jotka osoittavat kiinnittävänsä erityistä huomiota eri ikäluokkien terveellisten elämäntapojen kannustamiseen ja ylläpitoon. Stipendirahastosta jaetaan tänä vuonna hakemusten perusteella 1500 euron tuki 20 yksittäiselle joukkueelle.