WolfcomWolfcom

Suomalainen Sasta voitti kehopositiivisella innovaatiollaan pohjoismaisen ulkoilualan pääpalkinnon

Sasta on ensimmäisenä suomalaisena vaatettajana voittanut pääpalkinnon ulkoilubrändejä vertailevassa Scandinavian Outdoor Awards 2022 -kisassa. Perinteikäs erämerkki osallistui kisaan neljättä kertaa ja voitto on Nurmeksen legendalle jo kolmas peräkkäin. Aiemmin Sasta on voittanut arvostetussa kisassa vaatekategorian, mutta nyt pohjoismaisten vaatemerkkien yhteenliittymä Scandinavian Outdoor Group palkitsi suomalaismerkin koko kisan pääpalkinnolla pluskoon ulkoiluvaateinnovaatiostaan. Suomalaismenestys oli kisassa vahva, sillä vastuullisuuskategorian voittajaksi valittiin tällä kertaa Halti Reissu -takki.
”Olemme jo pari sesonkia tehneet myös plus-koon mallistoa ja palaute niistä on ollut sydämellinen. Kaikilla, kokoon katsomatta, on oikeus nauttia luontoliikunnasta itselle sopivissa ja funktionaalisissa varusteissa”, kertoo Sastan mallistojen suunnittelija Martti Kellokumpu. Scandinavian Outdoor Award 2022 pääpalkinnon voittanut Sasta Mella+ on klassinen, pohjoismaista ulkoilutyyliä edustava takki pluskokoisille naisille. Sasta Mella + tulee markkinoille kevätkaudella 2022 ja sen ovh on 269 euroa. Kuva: Iiro Piipponen / Sasta

Scandinavian Outdoor Award -kisassa ovat edustettuna kaikki merkittävät pohjoismaiset ulkoiluvaatemerkit, joten Sastan saavuttama kokonaiskisan voitto on osoitus perinteikkään suomalaisen erävaatettajan osaamisesta ja asemasta alan kansainvälisellä huipulla. Pääpalkinto annettiin tuotteesta, joka kuvastaa Sastan missiota vahvistaa ihmisten luontosuhdetta sekä tukea ympäristön ja vaatteiden lisäksi henkisesti kestävää ajattelua. Scandinavian Outdoor Award 2022 -kisan kokonaiskilpailun voittaja Sasta Mella+ on klassinen, pohjoismaista ulkoilutyyliä edustava takki pluskokoisille naisille.

”Olemme yli puolen vuosisadan ajan pukeneet ulkoilijoita ja eränkävijöitä saavuttaen vankan aseman kotimarkkinalla sekä korkeaa laatua arvostavien kansainvälisten kuluttajien keskuudessa. Alan kansainvälinen kilpailu on kuitenkin kovaa ja suuret merkit jyräävät maailmalla. Hiljainen työmme tuottaa kuitenkin hedelmää, mistä osoituksena on kolmas peräkkäinen voitto yleisesti maailman parhaina pidettyjen pohjoismaisten valmistajien kisassa. Tällä kertaa palkinto on erityinen, sillä se tunnusti Sastan filosofian oikeaksi. Luonto kuuluu kaikille ja jokaisella on oikeus viihtyä vaativissakin olosuhteissa”, kertoo Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala ja jatkaa:

”Tällä kertaa lähdimme kisaan ehdokkuudella, joka korostaa enemmän ideologiaa kuin teknistä innovaatiota. Ulkoiluvaatteissa ei ole riittävästi huomioitu pluskokoista kohderyhmää ja erityisesti muodokkaat naiset ovat joutuneet hankkimaan luonnossa liikkumiseen joko huonosti istuvia tai miesten vaatteita. Tähän tarpeeseen on luotu nyt ratkaisu, joka toivottavasti herättää koko ulkoiluvaatealan. Toivonkin, että muut seuraavat pian perässä.”

Ulkoilu sopivankokoisissa vaatteissa ei saa olla vain normimittaisten yksinoikeus

Kasvavasta kysynnästä huolimatta laadukkaita ja teknisiä ulkoiluvaatteita on edelleen vaikea löytää isoissa ko'oissa. Tuomaristo oli innoissaan siitä, että ensi vuoden alussa markkinoille tuleva Sasta Mella+ on täydellisesti istuva D-mitoitettu takki kokkaammille ja muodokkaammille luontoliikuntaa rakastaville naisille. Tiivis, tuulta ja vettä hylkivä materiaali on valmistettu kierrätetystä polyesteristä (65 %) ja orgaanisesta puuvillasta (35 %). Kankaan pinnassa on PFC-vapaa Nikwax -vahakäsittely, joka tekee siitä vettä hylkivän. Sastan oma korjauspalvelu takaa tuotteelle pitkän käyttöiän käytössä mahdollisesti aiheutuvasta kulumisesta tai repeämisestä huolimatta.

”Tämä ainutlaatuinen palkinto kannustaa meitä jatkamaan valitsemallamme polulla kehittää ja tarjota toiminnallisia vaatteita kaikille kuluttajaryhmälle. Olemme jo pari sesonkia tehneet myös plus-mitoitettua mallistoa ja palaute niistä on ollut sydämellinen.  Kaikilla, kokoon katsomatta, on oikeus nauttia luontoliikunnasta itselle sopivissa ja funktionaalisissa varusteissa. Palkinto onkin loistavan takin ohella myös vahva kiitos outdoor-harrastamisen demokratisoinnista”, iloitsee Sastan mallistojen suunnittelija Martti Kellokumpu.

Pohjoismaiden parhaat ulkoiluvaatteet ja -innovaatiot nimetään kuukausia kestäneiden käyttötestien, vertailun ja arvioinnin perusteella. Scandinavian Outdoor Award -kisan tuomaristo koostuu kansainvälisistä ulkoilumedioiden edustajista ja ulkoilualan ammattilaisista. Sasta on aiemmin palkittu pohjoismaiden parhaana ulkoiluvaatteena naisten Sasta Peski takilla (2021) ja Sasta Kaarna-sarkahousuilla (2020).

Sasta on ensimmäinen suomalainen merkki, joka on voittanut kisan pääpalkinnon. Eniten voittoja (5) on saavuttanut Fjällräven ja kahteen voittoon ovat yltäneet Bergans, Norrøna, Ecco, Devold ja Aclima.

Scandinavian Outdoor Group SOG on 75 tunnetun pohjoismaisen ulkoilubrändin yhteenliittymä, joka tukee jäseniksi valittuja brändejä kansainvälisessä markkinoinnissa. SOG:n tavoitteena on vahvistaa laadukkaiden pohjoismaisten outdoor-brändien kansainvälistä tunnettuutta mm. yhteisen markkinointiverkoston avulla. Vuonna 2000 perustettu SOG edustaa jäseniään kansainvälisillä messuilla ja ulkoilualan tapahtumissa. Arvostettua Scandinavian Outdoor Award -kisaa SOG on järjestänyt vuodesta 2005 lähtien.

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle yli puolen vuosisadan kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.

Ravintola Passio yllättää vuosikymmenenkin jälkeen3.4.2024 14:58:16 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva ravintola Passio täyttää 5. huhtikuuta 10 vuotta. Pohjoismaiseen ruokaan ja ranskalaiseen keittiötyyliin intohimoisesti suhtautuva ravintola on kulkenut kestävästi omaa polkuaan läpi ravintolakentän ylä- ja alamäkien säilyttäen paikkansa asiakkaiden sydämissä ja ravintoloiden huipun tuntumassa. Passion menestys perustuu sesongeittain vaihtuvaan yllätysmenuun, mikä on paitsi synnyttänyt positiivisia kokemuksia, myös saanut asiakkaat palaamaan yhä uudelleen yllätettäväksi.

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.