Ohjelmistoyrittäjät ry

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

Smartly.ion toimitusjohtaja Kristo Ovaska (keskellä) vastaanotti Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tunnustuksen tänään Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkamalta (oikealla). Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha kuvassa vasemmalla. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 9.3.2018

Suomalaisen ohjelmisto-osaamisen voimannäyttö

”Smartly.io on loistava esimerkki siitä, miten suomalaisella ohjelmisto-osaamisella kyetään nousemaan globaaliksi edelläkävijäksi jopa niin vaikealla ja kilpaillulla alalla kuin mainonnassa. Kristo on johtanut joukkojaan ihmisiin luottaen ja vastuuta kaikille jakaen, asiakkaiden toiveita tarkasti kuunnellen”, kiittää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä Kristo Ovaska on kasvattanut johtamansa ohjelmistoyritys Smartly.ion neljässä vuodessa lähes 200 työntekijän menestystarinaksi. Viime vuonna Smartly.ion liikevaihto kaksinkertaistui jo yli 30 miljoonaan euroon, samalla kun yrityksen kannattavuus on peräti kolmasosa liikevaihdosta.

Ovaska itse välittää kiitokset Smartly.ion työntekijöille, joiden tyytyväisyys on avain menestykseen.

”Asiakkaiden tyytyväisyys on tietysti menestyksen kulmakivi. Tiimien tyytyväisyys on kuitenkin aivan yhtä lailla välttämätöntä, muuten ihmiset eivät voi antaa parastaan. Ja se paras meidän väeltämme on ihan huippua. En usko, että näin hyvää tuotekehitystiimiä olisi voinut rakentaa edes Piilaaksoon, New Yorkiin tai Lontooseen”, kehuu Ovaska Smartly.ion suomalaista osaamista.

Ovaska vastaanotti tunnustuksen Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallitukselta tänään perjantaina. Kiitospuheessaan hän painotti myös tarvetta saada Suomeen ohjelmisto-osaajia ulkomailta.

”Suomessa on 5 000 - 10 000 osaajan vaje, joka pitää saada ratkaistua”, Ovaska kiteytti.

Rohkeus ja edelläkävijyys menestyksen takana

Roihan mukaan Ovaska on osoittanut suurta rohkeutta ja visionäärisyyttä, mikä on tuonut omistajuudelle valtavasti uutta arvoa. Tämä oli yksi keskeinen kriteeri valinnalle, jonka tekivät yhdessä Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallitus ja Talouselämä-lehti.

”Sekä yritys että yrittäjä ovat ottaneet merkittävästi riskiä ja onnistuneet. Kriston johdolla on luotu niin omistajille kuin yrittäjälle itselleenkin todella paljon omistaja-arvoa. Edelläkävijyydellä voi pienelläkin henkilömäärällä aloittaen rakentaa kansainvälisen läpimurron, kuten Smartly.ion nopea ja huima kasvu osoittaa. Arvostamme Ovaskan työn todella korkealle”, kertoo Roiha.

Smartly.io mullistaa mainontaa ohjelmisto-osaamisella

Smartly.ion ohjelmisto kehittää asiakkaille kohdennettua mainontaa automaattisesti. Mainontaa mullistava osaaminen on tuonut liudan eturivin kansainvälisiä asiakkaita kuten Airbnb, matkailusivusto Skyscanner, Zalandon omistava Rocket Internet sekä 600 muuta yhtiötä. Facebookissa monipuolisesti toimiva ohjelmisto on määrä laajentaa pian myös Googlen puolelle.

”Smartly.io on onnistunut kansainvälisesti aivan poikkeuksellisella tavalla. Jo nyt saavutettua menestystä tukee tulevaisuusagenda, joka viittaa entistäkin vahvempaan kasvuun. Smartly.io osoittaa, miten softan edelläkävijyydellä voidaan voittaa alalla kuin alalla”, Roiha lataa.

”Lisäksi Smartly.io on huippuesimerkki siitä, miten suomalaisosaaminen tuottaa hyvää mainetta maailmalla. Tämä antaa mahtavaa vauhtia kampanjallemme #SoftwareFromFinland, jonka ideana on vauhdittaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen mainetta ja menestystä kansainvälisesti”, Roiha iloitsee.

Ensimmäisen kerran Vuoden Ohjelmistoyrittäjä valittiin vuonna 1999, jolloin tunnustuksen sai F-Securen perustaja Risto Siilasmaa. Ohjelmistoalan merkittävimmän palkinnon valinnassa oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa kumppanina Talouselämä-lehti.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”13.6.2018 13:00Tiedote

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.