Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

Smartly.ion toimitusjohtaja Kristo Ovaska (keskellä) vastaanotti Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tunnustuksen tänään Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkamalta (oikealla). Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha kuvassa vasemmalla. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 9.3.2018

Suomalaisen ohjelmisto-osaamisen voimannäyttö

”Smartly.io on loistava esimerkki siitä, miten suomalaisella ohjelmisto-osaamisella kyetään nousemaan globaaliksi edelläkävijäksi jopa niin vaikealla ja kilpaillulla alalla kuin mainonnassa. Kristo on johtanut joukkojaan ihmisiin luottaen ja vastuuta kaikille jakaen, asiakkaiden toiveita tarkasti kuunnellen”, kiittää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä Kristo Ovaska on kasvattanut johtamansa ohjelmistoyritys Smartly.ion neljässä vuodessa lähes 200 työntekijän menestystarinaksi. Viime vuonna Smartly.ion liikevaihto kaksinkertaistui jo yli 30 miljoonaan euroon, samalla kun yrityksen kannattavuus on peräti kolmasosa liikevaihdosta.

Ovaska itse välittää kiitokset Smartly.ion työntekijöille, joiden tyytyväisyys on avain menestykseen.

”Asiakkaiden tyytyväisyys on tietysti menestyksen kulmakivi. Tiimien tyytyväisyys on kuitenkin aivan yhtä lailla välttämätöntä, muuten ihmiset eivät voi antaa parastaan. Ja se paras meidän väeltämme on ihan huippua. En usko, että näin hyvää tuotekehitystiimiä olisi voinut rakentaa edes Piilaaksoon, New Yorkiin tai Lontooseen”, kehuu Ovaska Smartly.ion suomalaista osaamista.

Ovaska vastaanotti tunnustuksen Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallitukselta tänään perjantaina. Kiitospuheessaan hän painotti myös tarvetta saada Suomeen ohjelmisto-osaajia ulkomailta.

”Suomessa on 5 000 - 10 000 osaajan vaje, joka pitää saada ratkaistua”, Ovaska kiteytti.

Rohkeus ja edelläkävijyys menestyksen takana

Roihan mukaan Ovaska on osoittanut suurta rohkeutta ja visionäärisyyttä, mikä on tuonut omistajuudelle valtavasti uutta arvoa. Tämä oli yksi keskeinen kriteeri valinnalle, jonka tekivät yhdessä Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallitus ja Talouselämä-lehti.

”Sekä yritys että yrittäjä ovat ottaneet merkittävästi riskiä ja onnistuneet. Kriston johdolla on luotu niin omistajille kuin yrittäjälle itselleenkin todella paljon omistaja-arvoa. Edelläkävijyydellä voi pienelläkin henkilömäärällä aloittaen rakentaa kansainvälisen läpimurron, kuten Smartly.ion nopea ja huima kasvu osoittaa. Arvostamme Ovaskan työn todella korkealle”, kertoo Roiha.

Smartly.io mullistaa mainontaa ohjelmisto-osaamisella

Smartly.ion ohjelmisto kehittää asiakkaille kohdennettua mainontaa automaattisesti. Mainontaa mullistava osaaminen on tuonut liudan eturivin kansainvälisiä asiakkaita kuten Airbnb, matkailusivusto Skyscanner, Zalandon omistava Rocket Internet sekä 600 muuta yhtiötä. Facebookissa monipuolisesti toimiva ohjelmisto on määrä laajentaa pian myös Googlen puolelle.

”Smartly.io on onnistunut kansainvälisesti aivan poikkeuksellisella tavalla. Jo nyt saavutettua menestystä tukee tulevaisuusagenda, joka viittaa entistäkin vahvempaan kasvuun. Smartly.io osoittaa, miten softan edelläkävijyydellä voidaan voittaa alalla kuin alalla”, Roiha lataa.

”Lisäksi Smartly.io on huippuesimerkki siitä, miten suomalaisosaaminen tuottaa hyvää mainetta maailmalla. Tämä antaa mahtavaa vauhtia kampanjallemme #SoftwareFromFinland, jonka ideana on vauhdittaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen mainetta ja menestystä kansainvälisesti”, Roiha iloitsee.

Ensimmäisen kerran Vuoden Ohjelmistoyrittäjä valittiin vuonna 1999, jolloin tunnustuksen sai F-Securen perustaja Risto Siilasmaa. Ohjelmistoalan merkittävimmän palkinnon valinnassa oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa kumppanina Talouselämä-lehti.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha17.1.2019 08:30Tiedote

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41Tiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.