Suomalainen Space of Mind -mökki voitti kansainvälisen design-palkinnon – valmistaja aloittanut sarjatuotannon

Suomalainen design-innovaatio Space of Mind on voittanut kansainvälisesti arvostetun Wallpaper-lehden Life-Enhancer of the Year -palkinnon. Tyylikästä minimalismia henkivä, erilaisiin sijainteihin liikuteltava Space of Mind -mökki saadaan suuresta kysynnästä johtuen pian laajemmin saataville, kun valmistaja kasvattaa tuotantokapasiteettiaan.
Modulaarinen Space of Mind on liikuteltavissa vaikkapa luonnon keskelle etätyöpisteeksi tai tyylikkääksi majoitukseksi. Kuva: Space of Mind Oy.

Pohjoismaisesta mökkikulttuurista ja etätyöskentelyn joustavuudesta inspiraationsa saanut suomalaisinnovaatio Space of Mind on saanut merkittävän tunnustuksen voittamalla arvostetun Wallpaper-lehden Life-Enhancer of the Year -palkinnon viime viikolla. Elämänlaatua parantavien design-tuotteiden palkintokategorian tuomarina toimi italialainen elokuvantekijä Luca Guadagnino (Suspiria, Oscar-ehdokkaana ollut Call Me By Your Name), joka kuvaili Space of Mindia “luonnollisen viehättäväksi sekä aidosti hyödylliseksi suunnittelutyöksi, joka mahtuu helposti viheralueille joko julkiseen tai yksityiseen käyttöön”. Space of Mind jakoi kategorian ykkössijan hollantilaisen Sunne-aurinkolampun kanssa.

Space of Mindin ovat kehittäneet yhteistyössä arkkitehtitoimisto Studio Puisto, design-brändi Made by Choice ja muotoilutoimisto Protos Demos. Se sai alkunsa koronakeväänä 2020, kun yhtiöt ideoivat ratkaisuja pandemian laukaisemaan etätyö- ja lähimatkailubuumiin. Tuloksena oli yhdeksänneliöinen, moduuleista rakennettava design-mökki, joka muotoutuu tarpeen mukaan esimerkiksi rauhalliseksi etätyöpisteeksi, tyylikkääksi majoitustilaksi tai hiljentymishuoneeksi. Space of Mind on kuljetettavissa kaukaisempiinkin luontokohteisiin ja sen asentaminen onnistuu avaimet käteen -palveluna yhdessä päivässä.

Minimalistinen, suomalaisesta puusta rakennettu mökki on herättänyt ajankohtaisuutensa ansiosta kiinnostusta ulkomailla heti alusta lähtien. Esimerkiksi Ruotsissa autobrändi Hyundai on hyödyntänyt Space of Mindia Ioniq 5 -sähköautonsa markkinoinnissa. Tänä vuonna valmistaja Space of Mind Oy alkaa rakentamaan mökkejä sarjatuotantona erityisesti majoitusliiketoiminnan tarpeisiin.

“Olemme keskittyneet nyt kahden vuoden ajan Space of Mindin tuotteistamiseen vastataksemme kasvavaan kysyntään. Tavoitteenamme on tuoda pohjoismainen luonto lähelle ihmistä kuormittamatta kuitenkaan ympäristöä. Suuret kiitokset Wallpaper-tuomaristolle ja erityisesti Luca Guadagninolle, että näitte suunnittelutyömme kauneuden – olemme palkinnosta erittäin ylpeitä”, kuvailee Lasse Laine, Made by Choicen ja Protos Demosin perustaja sekä Protos Demosin toimitusjohtaja.

Space of Mind Oy, Protos Demos & Made by Choice
Lasse Laine
lasse@protosdemos.com

Kuva: Space of Mind Oy.
Kuva: Space of Mind Oy.
Space of Mindia on hyödynnetty mm. Hyundain markkinoinnissa Ruotsissa. Kuva: Space of Mind Oy.