Suomalaisen kiven valinta luo työmahdollisuuksia

Lehdistötiedote, Helsinki 19.3.2009. Luonnonkiven käyttö rakentamisessa ja erityisesti ympäristörakentamisessa on kasvanut viime vuosina nopeasti. Vahva kotimarkkinoiden kysyntä on lisännyt myös luonnonkiven tuontia. Graniittia käytetään edelleen pääosin julkisissa hankkeissa. Tutkimukset viittaavat kuitenkin siihen, että luonnonkiven kysyntä olisi kasvavaa myös pientaloympäristöissä.

Nykyisessä poikkeuksellisen vaikeassa taloudellisessa tilanteessa erityisesti julkisten rakentajien soisi kantavan yhteiskuntavastuunsa. Parasta elvytystä olisi suomalaisen työn tukeminen. " Erityisesti suurissa ja kansallisesti merkittävissä rakennushankkeissa suomalaisuuden pitäisi ilmetä myös materiaalivalinnoissa. Suomalaisen kiven valinta antaa työtä louhinnassa, jalostuksessa, kuljetuksissa ja asennuksessa.", sanoo Kiviteollisuusliiton puheenjohtaja ja Palin Granit Oy:n toimitusjohtaja Heikki Palin .

Vuoden alusta laajentuneen kotitalousvähennyksen toivotaan vauhdittavan esimerkiksi keittiöremonttien aloituksia. Ylämaa Origin Oy:n toimitusjohtaja Jouni Okko kehottaakin keittiönsä uusimista harkitsevia ryhtymään toimeen. "Nyt jos koska kannattaa kohentaa keittiön ja miksei kylpyhuoneenkin ilmettä. Graniittiset tasot ja pinnoitteet luovat arvokkaan vaikutelman, kestävät ajan hammasta ja nostavat asunnon arvoa", Okko vakuuttaa ja kehottaa ihmisiä hyödyntämään kotitalousvähennyksen suoman verohyödyn. Kotitalousvähennyksen saa myös oman pihan kiveämistyön kustannuksiin.

Luonnonkiviteollisuuden liikevaihto on yli 200 miljoonaa euroa. Karkeasti noin puolet liikevaihdosta tulee graniittisten kivien louhinnasta ja jalostuksesta ja toinen puoli vuolukiviteollisuudesta. Viennin osuus alan liikevaihdosta on noin 40% ja viennin arvo on lähes viisinkertainen tuontiin verrattuna.

Kiviteollisuusliiton toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen on huolestunut viennin supistumisesta. "Vientimarkkinat ovat kiviteollisuudelle elintärkeät. Nyt jos koskaan vientiponnistuksia on lisättävä vanhojen asiakassuhteiden ylläpitämiseksi mutta myös uusien markkinoiden hakemiseksi", Jauhiainen sanoo. Hän on pettynyt työ- ja elinkeinoministeriön vientiavustuspolitiikkaan. "Vientiyrityksille suunnatut kansainvälistymisavustukset eivät tänä vuonna riitä alkuunkaan. Erityisesti pk-yrityksille suunnattuja avustuksia pitäisi nykyisessä tilanteessa lisätä eikä vähentää", Jauhiainen vaatii.

Luonnonkiviteollisuus kokoontuu pohtimaan alan näkymiä liittokokoukseensa Turkuun 26.3.2009.

Suomalainen luonnonkiviteollisuus työllistää suoraan louhinnassa ja jalostuksessa noin 1900 henkilöä. Kerrannaisvaikutuksineen alan työllistävä vaikutus on noin 3500- 4000 henkilöä. Aktiivisesti toimia yrityksiä on noin 200; useimmat pieniä perheyrityksiä.

Lisätiedot: Pekka Jauhiainen, Kiviteollisuusliitto ry, 0400-427620, Heikki Palin, Palin Granit Oy, 020 7909303, Jouni Okko, Ylämaa Group, 040-5004920