Suomalaisen metsäntutkimuksen kansainvälinen asema hiipumassa

Suomalaisen metsäntutkimuksen tila on julkaisumäärien perusteella verrokkimaita heikommalla tasolla. Julkaisumäärien kasvu on vaatimatonta ja kansainvälisten julkaisujen osuus keskiarvoa alempi. Suomen asema maailman johtavien metsäntutkimusmaiden joukossa on uhattuna.

Metsäjulkaisujen kokonaismäärä ja keskimääräinen vuotuinen kasvu eri metsäntutkimusmaissa vuosina 2010─2019.

Kansainvälisyys ja kansainvälinen tutkimusyhteistyö ovat merkittävä osa tutkimuksen tehokasta laadunvalvontajärjestelmää. Myös metsätieteissä kansainväliset yhteisjulkaisut ovat tieteellisesti vaikuttavampia verrattuna kotimaisiin julkaisuihin. Tieteellinen vaikuttavuus taas on edellytys kansainvälisen tutkimusrahoituksen saamiseen. Tapio selvitti yhteistyössä Oxfordin yliopiston bibliometrian perinteitä jatkavien tutkijoiden ja johtavien suomalaisten metsäntutkimusorganisaatioiden kanssa tutkimusvolyymejä ja -yhteistyötä tutkijoiden, tutkimuslaitosten ja eri maiden välillä.

Vaikka Suomen julkaisumäärät ovat kasvaneet vuosina 2010–2019 ja kansainvälisten julkaisujen osuus on noussut, metsäntutkimuksemme suhteellinen painoarvo on hiipumassa julkaisumäärien vaatimattoman kasvun vuoksi. Vain hieman yli puolet kaikista suomalaisista metsäjulkaisuista tehdään yhteistyössä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Euroopan johtavat metsäntutkimusmaat, mukaan lukien Ruotsi, ovat tässä yhteistyössä Suomea aktiivisempia.

Mikäli suomalaisen metsäntutkimuksen nykyistä kehityssuuntaa halutaan muuttaa, tarvitaan korjaavia toimenpiteitä. Tieteellisen julkaisutoiminnan analyysit kertovat objektiivisesti metsäntutkimukseksi laskettavien julkaisujen määrästä, laadusta ja kehitystrendeistä. Ne tulisi ottaa käyttöön laadittaessa metsäntutkimuksen strategioita ja tutkimuspolitiikkaa sekä suunnattaessa rahoitusta.

Selvitys toteutettiin vuosina 2020–2021, ja sitä rahoittivat Metsämiesten Säätiö, Suomen Metsäsäätiö sekä maa- ja metsätalousministeriö.

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Uusia menetelmiä suometsien ilmastokestävään käyttöön15.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tapio on käynnistänyt kaksi suometsien ja turvemaiden ilmastokestävään käyttöön tähtäävää hanketta. Hankkeissa keskitytään parantamaan hiilitaseen huomioimista suometsien hoidossa ja selvitetään turvetuotannosta poistuneiden alueiden jatkokäytön nykytilaa ja mahdollisuuksia. Hankkeet ovat osa maa- ja metsätalousministeriön maankäyttösektorin Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta.

Uusi Taimikonhoito-opas on ilmestynyt22.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Taimikon perustaminen on merkittävä investointi. Taimikonhoidolla huolehditaan metsänuudistamisessa tehdyn investoinnin tuottokyvystä. Kun varhaishoito, varhaisperkaus ja myöhempi taimikonhoito tehdään tavoitteellisesti ja oikea-aikaisesti, päästään kustannustehokkaaseen ja taloudelliseen lopputulokseen. Sopivimman menetelmän ja toimenpideketjun valintaan vaikuttavat työkohde sekä myös metsänomistajan tavoitteet ja mahdollisuudet hoitaa taimikko omana työnä.