Suomalaisen sianjalostuksen uusi keskus nousee Kauhavan Ylihärmään

Snellmanin Lihanjalostus Oy:n omistama, sianjalostukseen ja alkutuotannon kehitykseen erikoistunut yhtiö, Figen Oy, investoi suomalaiseen sikagenetiikkaan. Jalostusohjelma uudistetaan ja Kauhavan Ylihärmään perustetaan sekä uusi karjuasema että Muskeli-isälinjan jalostussikala.

Toiminta Figenin uusissa toimitiloissa Ylihärmässä aloitetaan helmi-maaliskuussa. Muskelilinjan emakot muuttavat Ylihärmään helmikuun lopussa. Maaliskuun puolivälissä Figenin Ilmajoella toiminut karjuasema muuttaa uusiin toimitiloihin ja Figenin kaikki toiminnot Ilmajoelta siirtyvät silloin Ylihärmään. Uudet toimitilat esiteltiin Snellmanin tuottajille Sikaseminaarin yhteydessä 7.2.

Rakennushankkeet ovat edenneet nopeassa aikataulussa talven aikana. Ylihärmässä oli myynnissä sopiva tilakokonaisuus, joten molemmat yksiköt voitiin perustaa samalle paikkakunnalle. Entisestä lihasikalasta on tehty keinosiemennyskarjuille sopivat tilat ja sikalan yhteyteen on rakennettu karjuasematoiminnalle tarvittavat toimisto- ja sosiaalitilat, laboratorio, pakkaamo ja varastotilat. Emakkosikalan kalusteet on uusittu ja se on kunnostettu jalostussikalaksi. Jalostustyössä sikojen terveys ja hyvinvointi ovat etusijalla, joten toiminnan aloituksen jälkeen molempiin sikaloihin mennään sisään vain suihkulla varustetun tautisulun kautta. Suomalaiset jalostuseläimet ovat Figenin yksiköiden tärkein pääoma. Jalostusprosessien tulee toimia tavoitteenmukaisesti ja rakennusten tukea eläinten asianmukaista ja ammattitaitoista hoitoa.

Uudistuneen jalostusohjelman myötä Figen siirtyi yleisestä kaksirotujalostuksesta kolmen linjan jalostukseen. Matriarkka- emälinjojen jalostuksen pohjaksi perustettiin ydinpopulaatiot (nukleus) yhteistyössä Figenin jalostustilojen kanssa. Figenillä on jalostussikojen testiasema Jämsän Längelmäellä.

Figenin karjuasema on Suomen ainut suomalaisella genetiikalla toimiva asema. Figen palvelee Snellmanin Maatiaispossuketjun sikatilojen lisäksi myös ulkopuolisia asiakkaita Suomessa ja ulkomailla, mm. Venäjällä ja Aasiassa.

Juha Mäkelä, tuotantopäällikkö, Figen Oy,
p. 040-547 6690, juha.makela@figen.fi

Tomas Gäddnäs, toimitusjohtaja, Figen Oy,
p. 044 796 6342, tomas.gaddnas@snellman.fi