Suomalaisesta Rotîsseurs-kilpipäivästä maailmanlaajuinen ruoka-alan tapahtuma

Maailman vanhimman ja suurimman gastronomisen järjestön kaikille avointa Rotîsseurs-kilpipäivää vietetään perjantaina 25.9.2015. Päivän tarkoituksena on nostaa esille Suomen korkea-alaista ruokaosaamista sekä ravintoloissa että alan myymälöissä. Kilpipäivän tapahtumia ja kampanjoita järjestetään ympäri Suomea. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2014 ja saavutti niin suuren suosion, että tänä vuonna tapahtuma järjestetään myös 10 muussa maassa, kuten Uudessa-Seelannissa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.
Kilpipäivä kokoaa yhteen ruoka-alan ammattilaiset ja harrastajat.

"Kilpipäivän tarkoituksena on korostaa kilpiravintoloiden ja -myymälöiden korkealuokkaista osaamista ja huippulaatuisten raaka-aineiden käyttöä sekä madaltaa ravintolaan lähtemisen kynnystä", kertoo Suomen Paistinkääntäjät ry:n puheenjohtaja, valtavouti Ari Arvonen. "Viime aikoina on esiintynyt keskustelua siitä, ovatko huipputason ravintolat keskittyneet pääkaupunkiseudulle ja miten tunnistaa ruoan, palvelun ja miljöön osalta hinta-laatusuhteeltaan hyvän ravintolan. Rôtisseurs-kilvellä palkitut ravintolat ovat arvioitu julkisella kriteeristöllä ja tason säilymistä seurataan säännöllisesti. Suomessa on tällä hetkellä 73 kilpiravintolaa, 2 catering-yritystä sekä 15 elintarvikemyymälää, joille on myönnetty Paistinkääntäjien kilpi. Nämä ravintolat sijaitsevat ympäri Suomea", Arvonen jatkaa.

Kilpipäivänä 25.9. kilpiravintoloissa on tarjouksia, erikoismenuita sekä vierailevia kokkeja. Kilven ansainneissa myymälöissä Helsingistä Ouluun puolestaan järjestetään erilaisia esittelyjä, joissa Paistinkääntäjien harrastaja- ja ammattilaisjäsenet opettavat, valmistavat ja maistattavat päivää varten suunniteltuja pienannoksia sekä antavat vinkkejä kotona helposti valmistettavaan laadukkaaseen ja maukkaaseen ruokaan. Tapahtumat ovat avoimia kaikille.

"Kilpipäivän kaikille avoimissa tapahtumissa voi jokainen osallistua Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuurin kehittämiseen alan ammattilaisten ja harrastajien, yritysten ja asiakkaiden vuoropuhelulla. Yhdessä tekemällä nostamme arvostusta suomalaiseen gastronomiseen osaamiseen", Arvonen kertoo innoissan.

Laadukkaan ruoan ja palvelun puolesta Uudesta-Seelannista Cookinsaarille

Kilpipäivää vietetään eri puolilla maailmaa 25.9.2015, ja siihen voivat osallistua kaikki halukkaat hyvän ruoan ystävät. Tapahtumia järjestetään Uudesta-Seelannista aina Cookinsaarille. Tapahtuman pääpaikkana vuonna 2015 toimii kuitenkin Tampere, jossa tapahtuma alun perin ideoitiin.

"Kilpipäivää vietettiin ensimmäisen kerran Suomessa vuonna 2014. Nyt tapahtuma laajenee kansainväliseksi, kun mukana ovat ainakin Australia, Thaimaa, Kuwait, Israel, Unkari, Venäjä, Monaco, Italia, Portugali, Tunisia, Costa Rica ja Venezuela. Eri maiden tapahtumat muodostavat yhteisen ketjun somessa hastagilla #chaineday", kertoo järjestön kansainvälisen hallituksen jäsen Ari-Pekka Parviainen.

Suomessa kilpipäivä huipentuu Tampereella järjestettävään kolmen huippukeittiömestarin (Ilkka Isotalo, Arto Rastas ja Mika Roito) yhdeksän ruokalajin illalliseen klo 19.00 Tampereen Suomalaisella Klubilla. Illallinen on avoin kaikille ja sinne voi ostaa lippuja osoitteesta www.rotisseurs.fi/Tampere. Kaikki Suomen aluekohtaiset tapahtumat on kerätty sivustolle www.rotisseurs.fi

*** LISÄTIETOJA

- Ari Arvonen, Suomen valtavouti, p. 0500 703390, ari.arvonen@pp.inet.fi

- Ari-Pekka Parviainen, kansainvälisen hallituksen jäsen, p. 040 737 6842, aripekka.parviainen@mac.com

- Johanna Hornborg, Suomen viestintävastaava, p. 044 545 1262, johanna.hornborg@gmail.com

- Mediapankki: https://goo.gl/d9SGST

- www.rotisseurs.fi, www.chainedesrotisseurs.com, lyhyt-URL: http://goo.gl/zZkjvG (linkityslinkki Suomessa)

- #kilpipäivä (suomeksi), #chaineday (englanniksi), #rotisseurs

- Katso kotisivuiltamme Facebook-, Twitter-, Instagram-, Pinterst- ja YouTube-tiliemme tarkemmat tiedot

Kilpipäivä kokoaa yhteen ruoka-alan ammattilaiset ja harrastajat.
Alan opiskelijat ovat vahvasti mukana Kilpipäivässä.
World Chaine Day 2014 event picture Finland food tasting.

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ry, on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa.Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi