Suomalaiset arvostavat yrityksissä verojen maksamista Suomeen ja työpaikkojen luomista

Osuuskunta Tradekan Kantar TNS:llä teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät tärkeänä sitä, kuka omistaa yritykset, joiden tuotteita tai palveluita he ostavat. Omistajuus on kuitenkin usein epäselvää, sillä noin puolet vastaajista kertoo, ettei yleensä tiedä, kuka tai mikä taho yritysten ja tuotteiden takana on. Lähes kahdeksan kymmenestä (78 %) suomalaisesta sanoo voivansa lopettaa jonkin tuotteen tai palvelun ostamisen, mikäli sitä tuottavan yrityksen omistaja toimii epäeettisesti tai omien arvojen vastaisesti.

Tärkeimpänä asiana hyvässä omistajuudessa pidetään verojen maksamista Suomeen. Muita merkityksellisiä asioita ovat työpaikkojen synnyttäminen Suomeen, vastuullisuus ja kestävät arvot. Suomalaisista lähes 90 prosenttia ajattelee, että omistajat kantavat vastuun yrityksen liiketoiminnasta.

Yksityishenkilöt koetaan omistajina myönteisimmin

Erilaisiin omistajiin suhtaudutaan eri tavoin. Kolme neljästä suomalaisesta kertoo suosivansa yrityksiä tai tuotteita, jotka ovat kotimaisessa omistuksessa. Lisäksi peräti 86 % tutkimukseen vastanneista kokee kotimaisen omistuksen tärkeänä asiana suomalaisessa talouselämässä. Myönteisimmin suhtaudutaan kasvollisiin henkilöomistajiin, kielteisimmin pääomasijoittajiin ja rahastoihin. Yritykset ja osuuskunnat ovat omistajina suositumpia kuin valtio tai kunta.

Suomalaisista 70 % voisi lähteä joukkorahoitukseen mukaan

Uudet omistamisen muodot kiinnostavat suomalaisia, sillä seitsemän kymmenestä vastaajasta pitää mahdollisena, että voisi itse lähteä mukaan joukkorahoitushankkeeseen. Vähintäänkin todennäköisenä tätä pitää kolmasosa vastaajista. Osuuskuntien jäsenet suhtautuvat joukkorahoitukseen vielä keskimääräistä myönteisemmin.

Vastaajista 72 % voisi ajatella lähtevänsä vaikuttamaan yhteiskuntaan olemalla omistajana sellaisessa yrityksessä, jonka toimintaan uskoo, mikäli omaa taloudellista tilannettaan ei tarvitsisi huomioida.

Osuuskuntaa pidetään pitkäjänteisenä omistajana

Osuuskuntaa pitää hyvänä omistusmuotona 61 prosenttia vastaajista, vastakkaista mieltä on vain 13 prosenttia. Osuuskunta nähdään erityisesti pitkäjänteisenä (70 % vastaajista), luotettavana (69 % vastaajista) ja vastuullisena (67 % vastaajista) omistajana.

Kyselytutkimuksessa selvitettiin myös, mitä asioita vastaajat itse tahtoisivat edistää omistajina. Tärkeimpänä esiin nousi työpaikkojen synnyttäminen: peräti kaksi kolmesta vastaajasta tahtoo olla luomassa Suomeen uusia työpaikkoja. Verojen maksaminen Suomeen olisi myös tärkeää. Noin puolet vastaajista edistäisi kotimaisuutta (54 %) ja vastuullisuutta (51 %).

Kyselytutkimus toteutettiin TNS Kantarin toimesta verkkokyselynä kesäkuussa 2017 ja siihen vastasi kaikkiaan 1 032 suomalaista. Tulokset edustavat maamme 15–74-vuotiasta väestöä (pois lukien Ahvenanmaa). Tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Liitteenä: Tutkimustulokset

Millainen omistaja osuuskunta on – vastaajina 1 032 suomalaista

Osuuskunta on…

Hyvä omistusmuoto: 61 % (vastaajista on tätä mieltä)

Pitkäjänteinen: 70 %

Luotettava: 69 %

Vastuullinen: 67 %

Tekee hyvää: 63 %

Kilpailukykyinen: 57 %

Arvostettu: 55 %

Menestyvä: 53 %

Hyvää tulosta tekevä: 52 %

Nykyaikainen: 51 %

Uutta kokeileva: 47 %

Poliittinen: 27 %

Tehoton: 22 %

Perttu Puro
Email. perttu.puro@tradeka.fi

Satu Niemelä
Vastuullisuusjohtaja
Email. satu.niemela@tradeka.fi

TRADEKA, KOTOSALLA SÄÄTIÖ JA YH KODIT YHTEISTYÖHÖN KEHITTÄMÄÄN IKÄIHMISTEN ASUMISPALVELUJA30.6.2017 08:00Uutinen

Tradeka, Kotosalla Säätiö ja YH Kodit ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kotosalla-toiminnan kehittämisestä ja Yhdessä huomiseen Oy:n perustamisesta. Yhteistyön tavoitteena on kehittää ikäihmisille helposti saavutettavia arjen palveluita, jotka tuodaan heidän omaan kotiinsa. Lisäksi tavoitteena on edesauttaa vetovoimaisen, koko maan kattavan ja asiakkaiden tarpeita vastaavan, senioriasumiskonseptin syntymistä Suomeen.

TRADEKALTA MERKITTÄVÄ SIJOITUS MAAHANMUUTTAJIEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄÄN KOTO-SIB-HANKKEESEEN22.12.2016 11:21Tiedote

Tradeka-Yhtiöt Oy on päättänyt sijoittaa 250 000 euroa Social Impact Bond -mallin mukaiseen Koto-SIB-rahastoon. Rahaston tavoitteena on tarjota noin 3000 maahanmuuttajalle mahdollisuus työelämälähtöiseen kotouttamiskoulutukseen, jolla edistetään maahanmuuttajien työllistymistä nopeutetussa aikataulussa. Tämä voi säästää yhteiskunnan varoja jopa 28 miljoona euroa.

Tradeka uudistaa strategiansa ja konsernirakenteensa26.3.2014 18:45Tiedote

Osuuskunta Tradekan edustajisto päätti tänään pidetyssä kokouksessaan Tradekan uudesta konsernirakenteesta. Uusi rakenne pohjautuu Tradekan päivitettyyn strategiaan, johon perustuen Osuuskunta keskittyy kannattavaan ja vastuulliseen kuluttajaliiketoimintaan sekä jäsentensä palkitsemiseen. Lisäksi Tradeka pyrkii yleishyödyllistä toimintaa tukemalla palauttamaan merkittävän osan taloudellisesta tuloksestaan takaisin suomalaiseen yhteiskuntaan.