Suomalaiset arvostavat yrityksissä verojen maksamista Suomeen ja työpaikkojen luomista

Osuuskunta Tradekan Kantar TNS:llä teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät tärkeänä sitä, kuka omistaa yritykset, joiden tuotteita tai palveluita he ostavat. Omistajuus on kuitenkin usein epäselvää, sillä noin puolet vastaajista kertoo, ettei yleensä tiedä, kuka tai mikä taho yritysten ja tuotteiden takana on. Lähes kahdeksan kymmenestä (78 %) suomalaisesta sanoo voivansa lopettaa jonkin tuotteen tai palvelun ostamisen, mikäli sitä tuottavan yrityksen omistaja toimii epäeettisesti tai omien arvojen vastaisesti.

Tärkeimpänä asiana hyvässä omistajuudessa pidetään verojen maksamista Suomeen. Muita merkityksellisiä asioita ovat työpaikkojen synnyttäminen Suomeen, vastuullisuus ja kestävät arvot. Suomalaisista lähes 90 prosenttia ajattelee, että omistajat kantavat vastuun yrityksen liiketoiminnasta.

Yksityishenkilöt koetaan omistajina myönteisimmin

Erilaisiin omistajiin suhtaudutaan eri tavoin. Kolme neljästä suomalaisesta kertoo suosivansa yrityksiä tai tuotteita, jotka ovat kotimaisessa omistuksessa. Lisäksi peräti 86 % tutkimukseen vastanneista kokee kotimaisen omistuksen tärkeänä asiana suomalaisessa talouselämässä. Myönteisimmin suhtaudutaan kasvollisiin henkilöomistajiin, kielteisimmin pääomasijoittajiin ja rahastoihin. Yritykset ja osuuskunnat ovat omistajina suositumpia kuin valtio tai kunta.

Suomalaisista 70 % voisi lähteä joukkorahoitukseen mukaan

Uudet omistamisen muodot kiinnostavat suomalaisia, sillä seitsemän kymmenestä vastaajasta pitää mahdollisena, että voisi itse lähteä mukaan joukkorahoitushankkeeseen. Vähintäänkin todennäköisenä tätä pitää kolmasosa vastaajista. Osuuskuntien jäsenet suhtautuvat joukkorahoitukseen vielä keskimääräistä myönteisemmin.

Vastaajista 72 % voisi ajatella lähtevänsä vaikuttamaan yhteiskuntaan olemalla omistajana sellaisessa yrityksessä, jonka toimintaan uskoo, mikäli omaa taloudellista tilannettaan ei tarvitsisi huomioida.

Osuuskuntaa pidetään pitkäjänteisenä omistajana

Osuuskuntaa pitää hyvänä omistusmuotona 61 prosenttia vastaajista, vastakkaista mieltä on vain 13 prosenttia. Osuuskunta nähdään erityisesti pitkäjänteisenä (70 % vastaajista), luotettavana (69 % vastaajista) ja vastuullisena (67 % vastaajista) omistajana.

Kyselytutkimuksessa selvitettiin myös, mitä asioita vastaajat itse tahtoisivat edistää omistajina. Tärkeimpänä esiin nousi työpaikkojen synnyttäminen: peräti kaksi kolmesta vastaajasta tahtoo olla luomassa Suomeen uusia työpaikkoja. Verojen maksaminen Suomeen olisi myös tärkeää. Noin puolet vastaajista edistäisi kotimaisuutta (54 %) ja vastuullisuutta (51 %).

Kyselytutkimus toteutettiin TNS Kantarin toimesta verkkokyselynä kesäkuussa 2017 ja siihen vastasi kaikkiaan 1 032 suomalaista. Tulokset edustavat maamme 15–74-vuotiasta väestöä (pois lukien Ahvenanmaa). Tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Liitteenä: Tutkimustulokset

Millainen omistaja osuuskunta on – vastaajina 1 032 suomalaista

Osuuskunta on…

Hyvä omistusmuoto: 61 % (vastaajista on tätä mieltä)