Tekniikan Akatemia

Suomalaiset aurinkoenergian kehittäjät palkitaan tänään Vaasassa

Millennium-tunnustuspalkinnot kolmelle yritykselle ja kahdelle tutkijalle

Kovassa nousukiidossa olevan aurinkoenergiateknologian suomalaishuiput palkitaan tänä iltana Vaasassa. Tekniikan Akatemia jakaa Millennium Distinction Awards -tunnustuspalkinnot kahdelle suomalaiselle tutkijalle ja kolmelle aurinkoteknologia-alan yritykselle. Uraauurtavasta työstä aurinkoenergian kehittäjinä palkitaan professori Jouko Korppi-Tommola Jyväskylän yliopistosta ja professori Helge Lemmetyinen Tampereen teknillisestä yliopistosta. Palkittavat yritykset ovat vantaalaiset Beneq Oy ja Naps Systems Oy sekä vaasalainen Vacon Oyj .

Neljättä kertaa jaettavat palkinnot myönnetään suomalaisille kasvuyrityksille ja tutkijoille, jotka ovat ansioituneet edellisen Millennium-teknologiapalkinnon voittajan tutkimusalalla. Vuonna 2010 Millennium-teknologiapalkinnon päävoittaja oli professori Michael Grätzel , joka on kehittänyt fotosynteesiä jäljitteleviä aurinkokennoja. Grätzel ojentaa tunnustuspalkinnot voittajille heidän kunniakseen järjestettävällä juhlaillallisella.

Tekniikan Akatemian toimitusjohtaja Ainomaija Haarla iloitsee siitä, että Millennium Distinction Awards -tunnustuspalkinnon tavoitteiden mukaisesti tälläkin kertaa Suomesta löytyi laajalti osaamista Millennium-teknologiapalkinnon voittajan alalta. ”Kartoitimme valintalautakunnan kanssa kattavasti sekä yrityskenttää että tutkijoita eri puolilta maata ja oli ilo todeta, että varteenotettavia ehdokkaita oli useita. Nyt palkittavat tahot antavat hyvän poikkileikkauksen aurinkoenergian huippuosaamisesta Suomessa.”

Kolmannen sukupolven aurinkokennoteknologiaa edustavat Grätzel-kennot ovat vasta tulossa markkinoille. Uuden aurinkokennosukupolven myötä aurinkosähkön hinnan odotetaan alenevan huomattavasti nykyisestä. Vuosi 2010 osoitti, että myös perinteisellä, piimateriaaliin pohjautuvalla aurinkokennoteknologialla menee hyvin. Uutta tuotantokapasiteettia rakennettiin vuonna 2010 ennätysmäärä, 16,6 GW, joka on yli 40 %:a maailman aurinkosähkön kokonaiskapasiteetista (n. 40 GW). Koko maailmassa asennettujen aurinkopaneelien vuosituotanto on noin 50 TWh. Tuotantomäärä vastaa kuuden Loviisan ydinvoimalaitoksen sähköntuotantoa.

Aurinkoenergiaosaamista löytyy eri puolilta Suomea

Palkitut yritykset ovat osaltaan vauhdittaneet alan nopeaa kasvua. Vaasalaisen Vaconin valmistamat invertterit ovat aurinkosähköjärjestelmien välttämätön komponentti. Ne muokkaavat aurinkopaneelien tuottaman tasavirran sähköverkkojen käyttämäksi vaihtovirraksi.

Vuonna 1981 perustettu aurinkosähköjärjestelmien toimittaja Naps Systems on taas alan suomalainen uranuurtaja. Naps Systems on toimittanut 30 vuoden aikana yli 200 000 aurinkosähköjärjestelmää 140 maahan, veneiden aurinkopaneeleista aina suuriin aurinkovoimaloihin.

Aurinkoenergia on myös vuonna 2005 perustetun Beneqin suurin markkina-alue. Yrityksen teknologialla valmistetaan uuden sukupolven aurinkokennoissa tarvittavia ohutkalvopinnoitteita. Beneqin asiakkaita ovat suuret aurinkokenno- ja komponenttivalmistajat .

Palkitut professorit tutkivat tulevaisuuden aurinkokennoteknologioita, joita ei vielä ole kauppojen hyllyillä. Jouko Korppi-Tommolan tutkimusryhmä on keskittynyt Grätzel-kennoissa ja yhteyttävissä kasveissa tapahtuviin sähköisiin ilmiöihin. Sähkökemiallisten reaktioiden ansiosta valonsäteiden sisältämä energia muuntuu kasvien tarvitsemiksi sokereiksi ja hiilihydraateiksi ja aurinkokennossa ihmisten kaipaamaksi sähkövirraksi.

Helge Lemmetyisen johtama tutkimusryhmä tutkii yksinomaan orgaanisista yhdisteistä rakennettujen molekyylikalvojen sisäisten ja keskinäisten valosähköisten ilmiöiden toimintamekanismeja sekä soveltaa tutkimuksensa tuloksia keveinä ja taipuisina aurinkokennoina. Tamperelaistutkijoiden saavuttama 6,4 %:n hyötysuhde lähestyy jo Grätzel-kennojen noin 11 %:n hyötysuhdetta.

”Aurinkoenergian ennätysvuosi 2010 kertoo siitä, että aurinkoenergian merkitys tulevaisuuden energiantuotannossa on viimein ymmärretty. Millennium Distinction Award on hieno tunnustus omalle ja tutkimusryhmän työlle”, Lemmetyinen toteaa.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä vaasalaisen teknologiakeskus Merinovan/Energiateknologian klusteriohjelman (OSKE) kanssa.

Vuoden 2011 Millennium DIstinction Awards -tunnustuspalkinnon saajien esittelyt

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Ainomaija Haarla , Tekniikan Akatemia
ainomaija.haarla (at) technologyacademy.fi, puh. 040 716 0703

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Niina Suhonen , Tekniikan Akatemia
niina.suhonen (at) technologyacademy.fi, puh.
040 843 94 38

Tekniikan Akatemia edistää teknologiaa tukemalla innovatiivisuutta ja uutta teknologiaa kehittävää tieteellistä tutkimusta, joka vaikuttaa myönteisesti ihmisten elinolosuhteisiin ja rakentuu inhimillisille arvoille. Tuomme yhteen alan toimijat rakentamaan teknologia-Suomea. Tekniikan Akatemia jakaa joka toinen vuosi kansainvälisen Millennium-teknologiapalkinnon. Palkinto on perustettu vuonna 2002.

Tekniikan Akatemia
Pohjoisesplanadi 33 A

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tekniikan Akatemia

Uusia jäseniä Millennium-teknologiapalkinnon kansainväliseen palkintolautakuntaan20.10.2014 11:06Tiedote

Tekniikan Akatemian (TAF) hallitus on kokouksessaan 14.10.2014 nimittänyt kaksi uutta jäsentä Millennium-teknologiapalkinnon kansainväliseen palkintolautakuntaan. Uudet jäsenet ovat professori Sir Peter Knight Lontoon Imperial Collegesta sekä tutkimusprofessori Merja Penttilä VTT:ltä. Ehdotukset uusista jäsenistä tekee Aalto-yliopisto, joka toimii TAF:n strategisena kumppanina Millennium-teknologiapalkinnossa.