Suomalaiset huolissaan henkilökohtaisesta taloudestaan

Suomalaiset poikkeavat täysin eurooppalaisista eivätkä usko palkankorotuksiin piristysruiskeena

Syksyllä tehdyn tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet (56 %) suomalaisista työntekijöistä on huolissaan elinkustannusten nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Asia käy ilmi kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen toimittajan, SAP Concurin, tutkimusraportista*. Siinä käydään läpi haasteita ja ongelmia, joita yritykset ja kuluttajat kohtaavat inflaation ja energiakriisin myötä nopeasti muuttuvassa maailmantilanteessa.

Eurooppalaisten työntekijöiden mielestä palkankorotus on paras piristysruiske työtyytyväisyydelle. Tätä mieltä on 64 % vastaajista. Suomessa luku on koko Euroopan matalin eli 46 prosenttia. Se on peräti noin 20 % matalampi kuin Euroopan keskiarvo, mikä on täysin poikkeava tulos muihin maihin verrattuna. Ilmeisesti suomalaiset pitävät muita tapoja parempina lisätä työtyytyväisyyttä kuin raha. Listalta löytyvät mm. työajan ja -paikan joustavuus, toimiva teknologia ja automaatio sekä kertakorvaukset kompensoimaan alentunutta ostovoimaa.

Samalla kun henkilökohtaiseen talouteen liittyvät huolet lisääntyvät, työnantajien ja työntekijöiden väliset jännitteet voivat kasvaa, kun molemmat osapuolet pyrkivät säästämään.

46 prosenttia suomalaisista työntekijöistä sanoo, että heidän työnantajansa kannustaa heitä työskentelemään kotoa käsin säästääkseen toimiston sähkö- ja lämmityslaskuissa. 43 prosenttia työntekijöistä puolestaan kertoo viettävänsä enemmän aikaa toimistossa vähentääkseen energiankulutusta kotona, jos heidän työnantajansa ei nosta korvauksia inflaation tahdissa.

Säästämistä ja kulujen kompensoimista etsitään siis ahkerasti eri lähteistä – ettei tarvitsisi luopua kovin monesta elämän ilosta.

”Elinkustannuskriisin vuoksi yritysten on entistäkin tärkeämpää kyseenalaistaa nykyiset, usein luutuneetkin käytäntönsä hybridityössä ja kulujenhallinnassa. Hybridi työympäristö on aiheuttanut sen, että työntekijät toimittavat kululaskunsa myöhässä. Yllättäen suomalaiset ovat Euroopan toiseksi hitaimpia Saksan jälkeen”, SAP Concurin kansainvälisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Nina Ruokonen sanoo.

Palkankorotuksen lisäksi suomalaiset erottuvat muissakin asioissa merkittävästi eurooppalaisista vastaajista. 28 prosenttia sanoo, että kertaluonteinen korvaus olisi hyödyllinen ja 19 prosenttia sanoo, että polttoaineeseen käytettävät setelit tai mahdollisuus maksaa työmatkakuluja olisivat tervetulleita. Nämä lukemat ovat todella paljon pienemmät kuin Euroopassa keskimäärin (47 ja 40 prosenttia).

Myöhästyneet kulukorvaukset ovat uhka työntekijöiden taloudelle

Monimutkaiset talouteen liittyvät prosessit voivat heikentää työntekijöiden taloudellista hyvinvointia, sillä monet yritykset eivät päivitä järjestelmiään digitaalisiksi tai vastaamaan kulukorvausten kasvavaa määrää, jolloin työ pitää tehdä manuaalisesti. Se on hidasta ja kallista.

47 prosenttia suomalaisista työntekijöistä sanoo, että kulujen takaisinperintäprosessi on niin vaikeaa ja/tai aikaa vievä, etteivät he peri takaisin pieniä summia. Puolet vastaajista on huolissaan siitä, että he kärsivät taloudellisia tappioita, koska kuluja ei ole peritty takaisin (esim. kuitit puuttuvat tai ne on unohdettu toimittaa ajoissa).

Teknologiauskovaisina suomalaiset kunnostautuvat kyselyssä automaation suhteen. Eurooppalaiset uskovat kulukorvausprosessien automatisointiin, suomalaiset eniten kaikista eli 61 %.

”Jämptisti hoidetulla kuluprosessilla on aliarvostettu rooli työntekijöiden sitouttamisessa. Tämä viestii organisaation arvostuksesta työntekijöitä kohtaan ja halusta huolehtia työntekijöiden hyvinvoinnista. Tässä maailmantilanteessa automaatio voi auttaa nopeuttamaan prosesseja ja lievittämään suurta osaa kulukorvauksiin liittyvästä ahdistuksesta, mutta silti monet yritykset luottavat liikaa manuaalisiin prosesseihin. Kun työntekijöiltä kysyttiin, miten heidän työnantajansa voisi yksinkertaistaa kulukorvausten hakemista, vastanneiden suosituin vaihtoehto oli prosessin automatisointi”, Ruokonen sanoo.

Lisätietoja:

Taina Kaitala

taina.kaitala@manifesto.fi

+358 50 372 3406

* “Expense Management in Times of Inflation: How to Improve Employee Experience” -raportti perustuu 2 500 työntekijän näkemyksiin, jotka matkustavat säännöllisesti työmatkoilla, sekä 750 talouspäättäjän ja 750 henkilöstöpäättäjän näkemyksiin yrityksissä. Coleman Parkes toteutti tutkimuksen Ranskassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Benelux-maissa, Pohjoismaissa, Espanjassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa heinä- ja elokuussa 2022.

SAP® Concur® on integroitujen kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen maailmanlaajuinen toimittaja ja johtava brändi. Yritys pyrkii yksinkertaistamaan ja automatisoimaan liikematkustamiseen liittyvät päivittäiset prosessit. Erittäin hyvät arvosanat saanut SAP Concur -mobiilisovellus opastaa liikematkustajia koko matkan ajan, kulut muuntautuvat helposti matkalaskuiksi ja laskujen hyväksyntä on automatisoitu. Integroimalla lähes reaaliaikaisen datan ja auditoimalla transaktiot tekoälyn avulla yritykset näkevät, miten paljon ne käyttävät rahaa tarvitsematta huolehtia sokeista pisteistä budjetissa. SAP Concur -ratkaisut auttavat pääsemään eroon aiemmista tylsistä rutiinitehtävistä ja helpottamaan työtä. Ne auttavat yrityksiä tekemään parhaansa joka päivä. Lue lisää concur.fi tai SAP Concur -blog.

GreenStar Hotels Oy kiihdyttää kasvuaan lisärahoituksella – avaa uuden hotellin Ouluun15.11.2022 08:35:16 EET | Tiedote

Kotimaisen GreenStar Hotels -hotelliketjun omistuspohja laajenee, kun henkilöstöpalveluyritys Bolt.Worksin perustajakolmikko Timo Hakkarainen, Ville Herva ja Tommi Hämäläinen liittyvät hotelliketjun omistajakuntaan. Osakeannilla kerätyllä 700 000 euron lisärahoituksella hotelliketju avaa uuden GreenStar-hotellin Ouluun. Tavoitteena on nopeuttaa ketjun kasvua myös muille uusille paikkakunnille.

ECOVACS lanseeraa AIRBOT Z1:n, ensimmäisen liikkuvan ilmanpuhdistusrobotin21.10.2022 13:07:23 EEST | Tiedote

Kotona tai toimistossa, tunkkainen ilma, siitepöly, home tai bakteerit voivat tehdä ilmasta epämiellyttävän. Lyhyt ikkunoiden auki pitäminen ei yleensä riitä, ja erityisesti yhteisissä työtiloissa ja kokoushuoneissa ilma muuttuu nopeasti pysähtyneeksi. ECOVACS ROBOTICSin uusi premium-luokan ilmanpuhdistusrobotti AIRBOT Z1 tarjoaa nyt täydellisen ratkaisun raikkaan ja puhtaan ilman puutteeseen.

LEDVANCEn syksyn uutuustuotesarja SUN@HOME – tältä hyvä valo tuntuu17.10.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

LEDVANCEn WiFi-teknologiaa hyödyntävä SMART+ WiFi -älyvalaistusvalikoima laajenee syksyllä täysin uudenlaisilla SUN@HOME-lampuilla ja -valaisimilla. SUN@HOME-tuotteet luovat ainutlaatuista luonnollisen päivänvalon kaltaista valoa, joka edistää hyvinvointia ja suorituskykyä. Nyt valaistuksen voi myös tuntea. Työskentely sisätiloissa vähäisessä tai huonossa valaistuksessa voi aiheuttaa väsymystä ja joskus jopa voimattomuutta. SUN@HOME-lampuista ja -valaisimista löytyvät ainutlaatuiset SunLike-LEDit, jotka tuottavat valoa koko näkyvän valon alueen spektrillä. Tämä ominaisuus parantaa muun muassa silmien hyvinvointia. Erittäin lähelle auringonvalon ominaisuuksia pääsevän värintoiston ansiosta (CRI > 95), käyttäjä näkee värit mahdollisimman luonnollisina. Toisin kuin perinteisissä LED-lampuissa, SUN@HOME-tuotteiden LEDien valkoisessa valossa on hyvin vähän sinistä valoa, minkä ansiosta valaistus tukee luonnollista vuorokausirytmiä ja on silmille miellyttävämpi. SUN@HOME-tuotteet tukevat hyv

Somevaikuttajabarometri 2022: TikTokin suosio kasvussa, Instagram edelleen suosituin media3.10.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Viestintätoimisto Manifeston somebarometrin mukaan TikTokin merkitys on kasvussa ja Instagram on edelleen suosituin media vaikuttajien keskuudessa. Yritykset ovat ahkerasti yhteydessä vaikuttajiin, mutta lähes jokainen vaikuttaja on jossain vaiheessa kieltäytynyt yhteistyöstä. Somevaikuttajat odottavat hitaampien sisältöjen, kuten blogien merkityksen kasvavan tulevaisuudessa.