Suomalaiset innostuivat kiinteistörahastoista – yli kolminkertaista kasvua markkinoihin verrattuna

Suomalaiset rahastosäästäjät ovat innostuneet kiinteistörahastoista, käy ilmi uusista tilastoista. S-Pankki kuuluu Suomen merkittävimpiin kiinteistövarainhoitajiin ja pankin asunto- ja metsärahastoilla on jo lähes 22 000 osuudenomistajaa. Ensi vuoden alussa pankin asiakkaat voivat sijoittaa myös tontteihin ja toimitiloihin.

As Oy Jokiniemi Loftsissa Vantaalla käytetään vihreää kiinteistösähköä ja vihreää kaukolämpöä.

Yhä useampi suomalainen rahastosäästäjä sijoittaa kiinteistörahastoihin. Suomen Sijoitustutkimuksen Rahastoraportti-tilastojen perusteella selviää, että kiinteistörahastoilla oli lokakuun lopussa yli 110 000 osuudenomistajaa. Luku on 17 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Samalla ajanjaksolla kaikkien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi vain 5 prosenttia.

Kiinteistörahastot ovat onnistuneet houkuttelemaan myös runsaasti sijoituksia. Lokakuun lopussa kaikkien Rahastoraportin seurannassa olevien kiinteistörahastojen rahastopääoma oli 14 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin.

Myös S-Pankin kiinteistörahastojen suosio on kehittynyt positiivisesti kuluvana vuonna. Pankin asiakkaiden käytössä on tällä hetkellä kaksi rahastoa, joiden avulla he voivat sijoittaa asuntoihin ja metsään.

"Molemmat rahastot ovat erittäin pidettyjä. Esimerkiksi asuntorahasto keräsi viimeisimmällä vuosineljänneksellä ennätyksellisen paljon uusia sijoituksia, kun nettomerkintöjä rahastoon tehtiin 24,6 miljoonaa euroa", Varallisuudenhoitoliiketoiminnan johtaja Hanna Porkka S-Pankista kertoo.

Porkan mielestä kiinteistörahastojen suosio kertoo aidosta kysynnästä

"Nykyisessä markkinatilanteessa yhä useammat meistä etsivät rahoilleen vakaita ja konkreettisia sijoituskohteita, joiden arvot eivät liiku yhtä jalkaa perinteisten osake- ja korkosijoitusten kanssa. Sijoittaminen rahaston kautta puolestaan houkuttelee monia, koska rahaston avulla voi sijoittaa vaivattomasti. Metsärahaston omistajana ei esimerkiksi tarvitse kuluttaa kesälomiaan vesakkoja raivaamalla."

S-Pankki osti kesällä vakuutuskonserni Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut, jonka myötä pankki nousi samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista.

Fennia-yrityskaupan myötä pankin asiakkaiden käytössä olevien kiinteistörahastojen valikoima monipuolistuu entisestään. Ensi vuoden alussa S-Pankin verkkopankkiin ilmestyvät S-Pankki Tontti- ja S-Pankki Toimitila -erikoissijoitusrahastot.

"Rahastot täydentävät hienosti nykyistä valikoimaamme ja nyt asiakkaamme voivat hajauttaa sijoituksiaan yhä laajemmin. Yrityskaupan myötä olemme myös saaneet paljon uutta osaamista. Jatkammekin tuotekehitystämme ja seuraamme myös ensi vuonna tarkasti, millaisia sijoittamiseen liittyviä tarpeita asiakkaillamme on", Porkka lupaa.

Finanssivalvonta on hyväksynyt S-Pankin perusesitteen liittyen joukkovelkakirjaohjelmaan22.12.2020 13:35:00 EETTiedote

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, HONGKONGISSA, ETELÄ-AFRIKASSA, SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA VALTIOSSA, JOSSA JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. Finanssivalvonta on eilen 21.12.2020 hyväksynyt S-Pankki Oyj:n perusesitteen liittyen yhteensä enintään 1,5 miljardin euron joukkovelkakirjaohjelmaan, jonka puitteissa voidaan laskea liikkeeseen vakuudettomia lainaosuuksia ja katettuja joukkolainoja. Ohjelman alla liikkeeseenlaskettavia instrumentteja saatetaan hakea listattavaksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Perusesite on saatavilla englanninkielisenä S-Pankin internetsivuilta osoitteesta https://www.s-pankki.fi/investors. Danske Bank A/S toimii ohjelman järjestäjänä. Lisätietoja: Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, pekka.ylihurula@s-pankki.fi, p. 010 768 2100 Eero Saloranta, johtaja, Yritysasiakkaat ja Treasury, S-Pankki, eero.saloranta@s-pankki.fi, p.

S-Pankin Rahastopörssi: Suunta jatkuu – tileiltä rahastoihin20.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastojen sijoittajamäärät jatkoivat vakaassa kasvussa myös vuoden kolmannella neljänneksellä. Rahastoihin tuli yli 17 000 uutta osuudenomistajaa, kun kotitaloudet hakivat säästöilleen parempia tuottoja. Sijoitusmarkkinoiden nopea toipuminen koronaromahduksesta rohkaisee siirtämään varoja nollatuottoisilta tileiltä rahastoihin. Varsinkin osakepainotteiset rahastot ovat suosiossa.