Suomalaiset innostuivat kiinteistörahastoista – yli kolminkertaista kasvua markkinoihin verrattuna

Suomalaiset rahastosäästäjät ovat innostuneet kiinteistörahastoista, käy ilmi uusista tilastoista. S-Pankki kuuluu Suomen merkittävimpiin kiinteistövarainhoitajiin ja pankin asunto- ja metsärahastoilla on jo lähes 22 000 osuudenomistajaa. Ensi vuoden alussa pankin asiakkaat voivat sijoittaa myös tontteihin ja toimitiloihin.
As Oy Jokiniemi Loftsissa Vantaalla käytetään vihreää kiinteistösähköä ja vihreää kaukolämpöä.

Yhä useampi suomalainen rahastosäästäjä sijoittaa kiinteistörahastoihin. Suomen Sijoitustutkimuksen Rahastoraportti-tilastojen perusteella selviää, että kiinteistörahastoilla oli lokakuun lopussa yli 110 000 osuudenomistajaa. Luku on 17 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Samalla ajanjaksolla kaikkien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi vain 5 prosenttia.

Kiinteistörahastot ovat onnistuneet houkuttelemaan myös runsaasti sijoituksia. Lokakuun lopussa kaikkien Rahastoraportin seurannassa olevien kiinteistörahastojen rahastopääoma oli 14 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin.

Myös S-Pankin kiinteistörahastojen suosio on kehittynyt positiivisesti kuluvana vuonna. Pankin asiakkaiden käytössä on tällä hetkellä kaksi rahastoa, joiden avulla he voivat sijoittaa asuntoihin ja metsään.

"Molemmat rahastot ovat erittäin pidettyjä. Esimerkiksi asuntorahasto keräsi viimeisimmällä vuosineljänneksellä ennätyksellisen paljon uusia sijoituksia, kun nettomerkintöjä rahastoon tehtiin 24,6 miljoonaa euroa", Varallisuudenhoitoliiketoiminnan johtaja Hanna Porkka S-Pankista kertoo.

Porkan mielestä kiinteistörahastojen suosio kertoo aidosta kysynnästä

"Nykyisessä markkinatilanteessa yhä useammat meistä etsivät rahoilleen vakaita ja konkreettisia sijoituskohteita, joiden arvot eivät liiku yhtä jalkaa perinteisten osake- ja korkosijoitusten kanssa. Sijoittaminen rahaston kautta puolestaan houkuttelee monia, koska rahaston avulla voi sijoittaa vaivattomasti. Metsärahaston omistajana ei esimerkiksi tarvitse kuluttaa kesälomiaan vesakkoja raivaamalla."

S-Pankki osti kesällä vakuutuskonserni Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut, jonka myötä pankki nousi samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista.

Fennia-yrityskaupan myötä pankin asiakkaiden käytössä olevien kiinteistörahastojen valikoima monipuolistuu entisestään. Ensi vuoden alussa S-Pankin verkkopankkiin ilmestyvät S-Pankki Tontti- ja S-Pankki Toimitila -erikoissijoitusrahastot.

"Rahastot täydentävät hienosti nykyistä valikoimaamme ja nyt asiakkaamme voivat hajauttaa sijoituksiaan yhä laajemmin. Yrityskaupan myötä olemme myös saaneet paljon uutta osaamista. Jatkammekin tuotekehitystämme ja seuraamme myös ensi vuonna tarkasti, millaisia sijoittamiseen liittyviä tarpeita asiakkaillamme on", Porkka lupaa.

+358 10 767 9300https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi

S-Pankin uusi rahasto sijoittaa vähähiilisempään tulevaisuuteen8.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

S-Pankki Ilmastotavoite Maailma Osake -rahasto sijoittaa maailmanlaajuisesti painottaen yhtiöitä, jotka tuottavat ratkaisuja yhteiskuntien siirtymässä kohti vähähiilisempää tulevaisuutta. Rahasto sijoittaa myös yhtiöihin, joilla nähdään olevan keskimääräistä paremmat valmiudet vastata yhteiskuntien vähähiilisyystavoitteiden asettamiin haasteisiin sekä hyödyntää niiden mukanaan tuomat mahdollisuudet. Rahastoa hallinnoi S-Pankki-konserniin kuuluva S-Pankki Rahastoyhtiö Oy.