Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.

Kaija Saariaho. Kuva: Maarit Kytöharju

Yhteistyön tavoitteena on, että suomalainen musiikki ja eri ikäryhmiä sekä uravaiheita edustavat musiikin tekijät pääsevät esitysten myötä esiin uudella laajuudella ja uusien yleisöjen tietoisuuteen. Mukana olevat toimijat tilaavat myös osana juhlavuoden yhteistyötä uutta musiikkia Kaija Saariahon valitsemilta säveltäjiltä.

Saariahon musiikin äärelle kokoontuu juhlavuonna 2022 taiteilijoita useasta sukupolvesta, hänelle läheisimmistä muusikoista (mm. sellisti Anssi Karttunen, sopraano Anu Komsi, kapellimestari Susanna Mälkki ja kapellimestari-viulisti John Storgårds) lahjakkaisiin nuorempiin opiskelijoihin.

Syksyn 2022 aikana kotimaisella yleisöllä on myös mahdollisuus seurata historiallista sävellyksellistä aikajanaa ja kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta. Vuonna 1981 sävelletty Study for Life saa uuden kantaesityksen 41 vuoden esityskiellon jälkeen näyttämöllisessä Between-produktiossa (Kansallisoopperan Alminsali 31.8.-3.9.). Kansallisoopperassa 21.10. Suomen ensi-iltansa saa Saariahon viimeisin suurteos Innocence-ooppera (2018). Vuodenvaihteessa Musiikkitalossa nähdään myös viimein pandemian vuoksi viisi kertaa siirretty näyttämöllinen La Passion de Simone -oratorio (29.-30.12.).

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivänä 14.10. järjestetään kaksi konserttia: Helsingin kaupunginorkesteri soittaa kapellimestari Susanna Mälkin johdolla Musiikkitalossa Saariahon teokset Notes on Light ja Verbledungen osana laajempaa ohjelmaa. Tampere Filharmonia puolestaan konsertoi Tampere-talon Isossa salissa, jossa kuullaan kapellimestari John Storgårdsin johtamana muun muassa Saariahon Vista-teos. Lisäksi Urut soimaan ry järjestää Musiikkitalossa 15.10. Kaija Saariaho 70 -juhlakonsertin, joka on läpileikkaus hänen pitkästä urastaan. Konsertissa esiintyvät kapellimestari Petri Komulaisen ja Aliisa Barrièren johdolla esimerkiksi Zargos Ensemble ja Avanti!, joilla on pitkä yhteinen historia Saariahon kanssa. Konsertissa kuullaan myös kahdelta säveltäjäopiskelijalta tilatut kamarimusiikkiteokset.

Vuonna 2022 haluamme kohottaa tahtipuikot, jouset ja kuohuvat maljat ennen kaikkea Kaija Saariahon musiikille, mutta myös uusille suomalaisille säveltäjä- ja muusikkopolville ja heidän luomistyölleen!

Kaija Saariaho 70 -tapahtumien toteuttajat ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Musiikkitalo, Musiikkitalon säätiö, Musiikkitalon Urut Soimaan Ry, Musiikkiyhdistys Organo Novo Ry, Oulu Sinfonia, Radion Sinfoniaorkesteri, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Teatro Productions.

Hankkeen yhteistyökumppanit ovat Kulttuuritoimisto Palovaara & Ruusila Oy, Studio Pekka Piippo Oy, Wise Music ja Music Finland.

Lataa Kaija Saariahon juhlavuoden tunnus ja valokuvia täältä.

(salasana: rakkaus kaukoon)

Katso kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat täältä.

Kaija Saariaho. Kuva: Maarit Kytöharju

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.