Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.
Kaija Saariaho. Kuva: Maarit Kytöharju

Yhteistyön tavoitteena on, että suomalainen musiikki ja eri ikäryhmiä sekä uravaiheita edustavat musiikin tekijät pääsevät esitysten myötä esiin uudella laajuudella ja uusien yleisöjen tietoisuuteen. Mukana olevat toimijat tilaavat myös osana juhlavuoden yhteistyötä uutta musiikkia Kaija Saariahon valitsemilta säveltäjiltä.

Saariahon musiikin äärelle kokoontuu juhlavuonna 2022 taiteilijoita useasta sukupolvesta, hänelle läheisimmistä muusikoista (mm. sellisti Anssi Karttunen, sopraano Anu Komsi, kapellimestari Susanna Mälkki ja kapellimestari-viulisti John Storgårds) lahjakkaisiin nuorempiin opiskelijoihin.

Syksyn 2022 aikana kotimaisella yleisöllä on myös mahdollisuus seurata historiallista sävellyksellistä aikajanaa ja kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta. Vuonna 1981 sävelletty Study for Life saa uuden kantaesityksen 41 vuoden esityskiellon jälkeen näyttämöllisessä Between-produktiossa (Kansallisoopperan Alminsali 31.8.-3.9.). Kansallisoopperassa 21.10. Suomen ensi-iltansa saa Saariahon viimeisin suurteos Innocence-ooppera (2018). Vuodenvaihteessa Musiikkitalossa nähdään myös viimein pandemian vuoksi viisi kertaa siirretty näyttämöllinen La Passion de Simone -oratorio (29.-30.12.).

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivänä 14.10. järjestetään kaksi konserttia: Helsingin kaupunginorkesteri soittaa kapellimestari Susanna Mälkin johdolla Musiikkitalossa Saariahon teokset Notes on Light ja Verbledungen osana laajempaa ohjelmaa. Tampere Filharmonia puolestaan konsertoi Tampere-talon Isossa salissa, jossa kuullaan kapellimestari John Storgårdsin johtamana muun muassa Saariahon Vista-teos. Lisäksi Urut soimaan ry järjestää Musiikkitalossa 15.10. Kaija Saariaho 70 -juhlakonsertin, joka on läpileikkaus hänen pitkästä urastaan. Konsertissa esiintyvät kapellimestari Petri Komulaisen ja Aliisa Barrièren johdolla esimerkiksi Zargos Ensemble ja Avanti!, joilla on pitkä yhteinen historia Saariahon kanssa. Konsertissa kuullaan myös kahdelta säveltäjäopiskelijalta tilatut kamarimusiikkiteokset.

Vuonna 2022 haluamme kohottaa tahtipuikot, jouset ja kuohuvat maljat ennen kaikkea Kaija Saariahon musiikille, mutta myös uusille suomalaisille säveltäjä- ja muusikkopolville ja heidän luomistyölleen!

Kaija Saariaho 70 -tapahtumien toteuttajat ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Musiikkitalo, Musiikkitalon säätiö, Musiikkitalon Urut Soimaan Ry, Musiikkiyhdistys Organo Novo Ry, Oulu Sinfonia, Radion Sinfoniaorkesteri, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Teatro Productions.

Hankkeen yhteistyökumppanit ovat Kulttuuritoimisto Palovaara & Ruusila Oy, Studio Pekka Piippo Oy, Wise Music ja Music Finland.

Lataa Kaija Saariahon juhlavuoden tunnus ja valokuvia täältä.

(salasana: rakkaus kaukoon)

Katso kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat täältä.

Kaija Saariaho. Kuva: Maarit Kytöharju

Sopraano Anu Komsin tulkitsema Kaija Saariahon Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin kantaesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta – Komsi mukana myös Innocence-oopperan tulevassa Dresdenin-produktiossa17.4.2024 10:16:14 EEST | Tiedote

Sopraano Anu Komsin tulkitsema ja Kaija Saariahon säveltämä Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin ensiesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta 2024. Laulusarja kuullaan Tokion Suntory Hallissa Tokion sinfoniaorkesterin konsertissa, jonka johtaa kapellimestari Sakari Oramo. Kaija Saariaho on omistanut laulusarjan Anu Komsille ja Sakari Oramolle. Sama ohjelmisto esitetään Tokiossa lisäksi seuraavana päivänä 21. huhtikuuta MUZA Kawasaki -salissa. Komsi on mukana myös Innocence-oopperan uusimmassa tuotannossa, joka saa maailmanensi-iltansa Saksan Dresdenissä Semperoper Dresden -oopperatalossa 15. maaliskuuta 2025.

Elämänsä iskussa olevan Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle julkaistaan tänään5.4.2024 11:00:06 EEST | Tiedote

Kitaristi-laulaja Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle ilmestyi tänään perjantaina 5. huhtikuuta. Levy on saatavilla kaupoista vinyyli- ja CD-formaateissa sekä diginä suoratoistopalveluissa. Soundeiltaan ja tunnelmaltaan epäsuomalaisen riemukkaalla levyllä kuuluu artistin vaikuttimia vuosien varrelta, biisimateriaali koostuu kumarruksista esimerkiksi Jon Spencer Blues Explosionin, Jimmy Castor Bunchin, Dr Johnin, Little Richardin ja vaikkapa Marvin Gayen suuntiin, uudelleenmyllätyistä cover-versioista Knucklebone Oscarin originaalisävellyksiin. Nimekkäät vierailijat Tuure Kilpeläisestä Marjo Leinoseen maustavat vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä kokonaisuutta.

Cecilia Damströmin Wasteland kertoo vaateteollisuuden ja kierrätyksen ongelmista nykymusiikin keinoin – teoksen Suomen ensiesitys Tampere Biennalessa 12. huhtikuuta2.4.2024 10:21:49 EEST | Tiedote

Säveltäjä Cecilia Damströmin musiikkia voi seuraavan kerran kuulla Tampere Biennalen ohjelmassa Tampere-talon Isossa salissa 12. huhtikuuta, kun Tampere Filharmonia soittaa Damströmin sävellyksen Wasteland Suomen kantaesityksen. Vuonna 2022 valmistunut Wasteland on Tampere Filharmonian, Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin ja Gävlen sinfoniaorkesterin yhteistilaus ja teos on aiemmin esitetty Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin tulkintana. Vuonna 2022 Teosto-palkinnon ICE-sävellyksellään voittanut Damström tunnetaan erityisesti tasa-arvokysymyksiin ja ympäristön tilaan kantaa ottavista teoksistaan ja häntä on sanottu nykymusiikin “Greta Thunbergiksi”.

Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room28.3.2024 11:52:52 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”22.3.2024 11:30:24 EET | Tiedote

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.