Suomalaiset miestenvaateyritykset nosteessa - Suomi on teemamaa merkittävimmässä miesten muotitapahtumassa 9.-12.1.2018

Miesten vaatemarkkina kasvaa nopeammin kuin naisten. Erityisesti nuoret miehet kiinnittävät yhä enemmän huomiota pukeutumiseensa ja näkevät sen itseilmaisun välineenä. Vaateostoksilla miehiin vetoaa hyvä palvelu, selkeä esillepano ja ostamisen helppous.

Miesten vaatemarkkinan tulevaisuuden suunnannäyttäjiä ovat erityisesti nuoret miehet. Merkkituotteet ovat tärkeitä nuorille miehille, ja he kiinnittävät pukeutumiseensa yhtä paljon huomiota kuin nuoret naiset, käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n teettämästä kuluttajatutkimuksesta. Miehet ovat myös valmiimpia maksamaan vaatteesta keskimäärin enemmän kuin naiset.

”Myymälöitä ja verkkokauppoja suunniteltaessa onkin hyvä muistaa miesten ja naisten kuluttajakäyttäytymisen erilaisuus ja esimerkiksi se, että miehet etsivät helppoja valintoja ja ostavat kokonaisuuksia. He ostavat vaatteita useimmiten tarvehakuisesti – mies lähtee ostoksille, kun tietää, mitä tarvitsee, mutta voi sitten ostaa kerralla enemmän,” sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

”Vaatekaupassa miehet arvostavat henkilökohtaista palvelua. Henkilökohtaisen palvelun toive voi olla yksi syy sille, että miehet ostavat verkkokaupoista harvemmin kuin naiset. Mielenkiintoinen huomio on kuitenkin, että nuoret miehet pitävät nettikaupoissa surffailusta ja tuotteiden selailusta. He todennäköisesti hakevat verkkokaupasta inspiraatiota pukeutumiseensa,” Auvinen sanoo.

Maailmalla pinnalla oleva athleisure-trendi näkyy miesten muodissa. Miesten urheiluvaatteiden kauppa käy hyvin, ja rentoa sporttista tyyliä suositaan muutoinkin kuin urheillessa, jopa bisnespukeutumisessa. Miesten suosikkibrändien joukossa ulkoilu- ja urheilumerkit korostuvat huomattavasti naisia enemmän.

Pitti Uomo -muotimessujen teemamaa kiinnostaa

Kasvava kiinnostus suomalaista muotia ja suunnitteluosaamista kohtaan näkyy siinä, että Suomi on kansainvälisesti erittäin merkittävien Pitti Uomo -miestenvaatemessujen (9.-12.1.2018) teemamaa. Firenzessä järjestettävillä messuilla nähdään niin tuttuja suomalaisyrityksiä kuin nousevia suunnittelijakykyjä.

Kiinnostavia ovat esimerkiksi jo pitkään toimineiden brändien ja nuorten suunnittelijoiden yhteistyömallistot. Brändiuudistuksen tehnyt miestenvaatemerkki Turo on tehnyt yhteistyömalliston Lontoossa työskentelevän suomalaisen Ikla Wrightin kanssa. Kajaanilainen R-Collection lanseeraa kansainvälisesti palkitun Maria Korkeilan suunnitteleman malliston, ja mm. Galeries Lafayettelle työskennellyt Rolf Ekroth on saanut yhteistyökumppanikseen outdoor-osaaja Haltin.

”Meille esittäytyminen Pitti Uomossa on mainio jatkumo kansainvälistymishankkeillemme. Olemme viimeisen parin vuoden aikana osallistuneet Pariisin miesten muotiviikoille ja olleet mukana Finpron yhteisvientihankkeissa, jotka ovat suuntautuneet pääosin Aasiaan. Pittistä toivomme ostaja- ja mediakontakteja sekä uusien ovien avaamista, jotka johtavat tulevaisuudessa asioita taas eteenpäin,” kertoo messujen ensikertalaisen Nomen Nescion toimitusjohtaja ja suunnittelija Niina Leskelä.

Pitti Uomo -messujen Guest Nation Finland -osastolla on mukana kahdeksan brändiä ja suunnittelijaa: Ikla Wright x Turo, Maria Korkeila x R-Collection, Nomen Nescio, Rolf Ekroth, Formal Friday, Mannisto, Saint Vacant ja Vyner Articles. Tämän lisäksi Makia, FRENN ja Gemmi ovat mukana messuilla omilla osastoillaan.

Teemamaa on huomioitu maailmalla laajasti mm. Vogue Italian juttusarjassa ja päivälehti La Repubblican 8-sivuisessa artikkelissa Helsingistä ja miesten muodista.

Suomalaisyrityksistä Makia on jo kolmatta kertaa mukana Pitti Uomo -messuilla. Kaupallinen johtaja Totti Nyberg kertoo Makian saaneen viime kesänä Pittin kautta aikaisempaa isompia asiakkuuksia Italiasta, Ranskasta, Espanjasta ja Pohjoismaista.

”Pitti on tällä hetkellä Euroopan merkittävin miesten muotitapahtuma, ja on hienoa olla mukana isojen kansainvälisten brändien seassa kasvattamassa omaa markkinaosuuttamme maailmalla,” Nyberg iloitsee.

Fakta: Pitti Uomo
Pitti Uomo on maailman merkittävin miesten muodin tapahtuma, joka järjestetään kaksi kertaa vuodessa Italian Firenzessä.

Lukuja:
1230 brändiä
36 000 kävijää
yli 24 000 ostajaa
Vieraita yli 120 maasta

Kiinnostavaa:
”Pitti Peacocks” on jo käsite. Moni tulee Pittiin näyttäytymään. Seuraa Pittin mestaripukeutujia esimerkiksi Instagramissa mm. tunnisteella #pittiuomo

Kuva: Turo

Sääntely hidastaa tekstiilien uusien kierrätysratkaisujen edistämistä5.6.2017 09:30Tiedote

Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat lähteneet rohkeasti hakemaan uusia ratkaisuja tekstiilien kierrättämiseen. Matka takaisin vaatteeksi on vielä pitkä, mutta käytöstä poistuneita tekstiilejä voidaan hyödyntää muiden tuotteiden raaka-aineena. Yritykset ovat kiinnostuneita edistämään tekstiilien kierrätystä, mutta sääntely jarruttaa uusien ratkaisujen kehittämistä.