UFF

Suomalaiset osaavat kierrättää vaatteet: UFF:lle lahjoitetuille vaatteille korkea uudelleenkäyttööaste

Tiedote 12.02.2020. Vuonna 2019 suomalaiset lahjoittivat käytettyjä vaatteita UFF:n vaatekeräykseen yli 15 miljoonaa kiloa. Kaikki ehjät ja puhtaat vaatteet, jotka voisi antaa ystävälle, voi myös lahjoittaa uudelleenkäyttöön UFF:n kautta. Kerätyille vaatteille saavutettiin korkea, noin 95 % uudelleenkäyttöaste.

UFF:n vaatekeräys palvelee kautta Suomen 281 kunnan alueella, yli 1500 keräyspisteessä, tavoittaen noin 5,4 miljoonaa suomalaista. Vuoden 2019 aikana suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen kaikkiaan 15 120 087 kiloa vaatteita. Keskimääräinen asukas-kohtainen vaatekierrätysmäärä oli 2,8 kiloa.

Vaatekeräyksen toimintatapa on suomalaisille vakiintunut ja tuttu. UFF saavutti lahjoituksille korkean uudelleenkäyttöasteen: valtaosa, 88,3 %, vaatteista soveltui uudelleenkäyttöön sellaisenaan vähittäis- ja tukkumyynnin kautta. Osa, 6,5 %, ei soveltunut enää vaatteena käytettäväksi, mutta voitiin ohjata materiaalina hyödynnettäväksi. Loput, 5,2 %, ei soveltunut lainkaan uudelleenkäyttöön vaan ohjattiin energiapolttoon. UFF:n vaatelajittelussa nouda-tetaan jätelainsäädännössä asetettua etusijajärjestystä ympäristöhyötyn maksimoimiseksi. Lahjoitetut tekstiilit ensisijaisesti uudelleenkäytetään sellaisenaan, toissijaisesti materiaalina ja viimesijassa energiana. Etusijajärjestystä noudattamalla UFF:n vaatekeräyspalvelussa kertyvä hukka ja jäte minimoidaan.

UFF:n vaatekeräysmäärästä suuri osa ohjataan uudelleenkäyttööntukkumyynnin kautta. Tukkuasiakkaita organisaatiolla on paitsi Suomessa, myös esimerkiksi Baltian maissa, Venäjällä ja Afrikassa. Vuonna 2019 lahjoitusten valtaosa, 83,6 % uudelleenkäytettiin tukkumyynnin kautta. UFF:n omien myymälöiden kautta lahjoituksista uudelleenkäytettiin 4,7 %. Materiaalina hyödynnettäväksi, esimerkiksi rakennusteollisuudelle räteiksi myytiin 6,5 % ja loput 5,2 % ohjattiin energiapolttoon jätteenpolttolaitoksella Suomessa. Tuotto sekä tukku- että vähittäismyynnistä ohjataan ilmasto- ja globaalikehitystyöhön. Afrikassa UFF tukee paikallista varainhankintaa opetus- ja sosiaalisektorin kehitysyhteistyön hyväksi toimittamallaasiakkaiden toivomusten mukaisesti lajiteltuja uudelleenkäyttöön sopivia, käytettyjä vaatteita. Käytetyt vaatteet mahdollistavat vaatteiden saatavuuden kehitysmaissa myös kaikkein vähävaraisimmille. Lisäksi käytetyt vaatteet luovat työpaikkoja kaupan alalla ja tekstiilien kunnossapidon ja korjauksen parissa.

UFF toteuttaa yleishyödyllisiä tehtäviä tekemällä ilmastotyötä vaatekeräyksen muodossa sekä tukemalla globaalikehityshankkeita. Vuoden 2019 aikana säätiö tuki 33 koulutus-, ympäristö- ja yhteisönkehityshanketta Afrikassa ja Intiassa noin 2,7 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja paikkakuntakohtaisista keräysmääristä:

Maija Makkonen, viestinnän asiantuntija
maija.makkonen@uff.fi, 050 541 7959

UFF
Järvihaantie 12
01800 KLAUKKALA

+358 40 776 1459http://uff.fi

U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF) on yleishyödyllinen organisaatio, joka toimii ilmaston ja globaalikehityksen hyväksi työllistäen noin 300 henkilöä. Säätiön yleishyödyllisen toiminnan perustana on vaatekierrätys. Vaatteet lajitellaan käytettäväksi uudelleen samaan tarkoitukseen, johon ne on alun perin suunniteltu ja myydään joko omissa varainhankintamyymälöissä tai tukkuerissä. Vaatemyynnin tuotolla ylläpidetään kotimaan ilmastotyötä ja rahoitetaan vuosittain noin 30 globaalikehitystyöhanketta Afrikassa ja Aasiassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UFF

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen käytettyjä vaatteita vuonna 2023 noin 12 miljoonaa kiloa, mikä oli keskimäärin 2,2 kiloa asukasta kohden. Isojen kaupunkien vertailussa innokkaimmat vaatelahjoittajat löytyivät Jyväskylästä ja eniten vaatekiloja kertyi Helsingissä. Ahkerimmin kerätyslaatikoita täytettiin pienemmillä paikkakunnilla Itä-Suomessa. UFF:n keräämillä varoilla tuotetaan vaatteiden keräyspalvelu kautta Suomen ja tuetaan kehitysyhteistyöhankkeita muun muassa Angolassa, Intiassa ja Mosambikissa. UFF:n tuki kehitysyhteistyölle vuonna 2023 ylsi yli kolmen miljoonan euron.

Suomessa on parantamisen varaa käyttökelpoisten vaatteiden päätymisessä uudelleen käyttöön - Jopa viidesosa vaatteista heitetään roskikseen2.8.2023 09:16:19 EEST | Tiedote

Joka viides käytöstä poistettu vaate heitetään sekajätteeseen poltettavaksi. Vajaa kolmannes (29 %) käytöstä poistetuista vaatteista lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Liki kaikki suomalaiset (96 %) olivat kiinnostuneita siitä, mitä käytöstä poistetuille vaatteille tapahtuu. Kuitenkin vain 54 prosenttia tiesi, miten käytöstä poistettujen vaatteiden elinkaari lahjoituksen jälkeen jatkui - hyvin harvalle (4 %) tällä asialla ei ole merkitystä. Suurin osa, 70 prosenttia, on samaa mieltä siitä, että kaikki käytetyt vaatteet on paras lahjoittaa vaatekeräykseen, jossa ne lajitellaan ensisijaisesti sellaisenaan uudelleen käytettäviksi. Tekstiilin käyttö raaka-aineeksi uusien tuotteiden valmistamiseen on vasta toissijaista. Hieman yli puolet (52%) suomalaisista ei tiennyt, että tekstiilijätteiden keräys tuli Suomessa pakolliseksi tämän vuoden alussa - mitä nuorempi henkilö, sitä heikompi tietämys oli. Globaalia markkinaa vaatteiden uudelleen käytön varmistamiseksi kannatti 55 prosenttia suomalai

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen viime vuonna yli 12 miljoonaa kiloa vaatteita2.2.2023 09:56:30 EET | Tiedote

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen käytettyjä vaatteita vuonna 2022 noin 12,3 miljoonaa kiloa, mikä oli keskimäärin 2,3 kiloa asukasta kohden. Suomen suurimpien kaupunkien ahkerimmat vaatelahjoittajat löytyivät Jyväskylästä, jossa keräyslaatikoihin tuotiin 2,7 kiloa vaatteita asukasta kohti. UFF:n keräämillä varoilla tuetaan kehitysyhteistyöhankkeita muun muassa Angolassa, Intiassa ja Mosambikissa. UFF:n tuki kehitysyhteistyölle vuonna 2022 oli noin 2,1 miljoonaa euroa.