Suomalaiset ovat messukansaa - Tapahtumista haetaan tietoa, inspiraatiota, uutuuksia ja elämyksiä
Suomalaiset ovat todellista messukansaa. Juuri julkistetun laajan tutkimuksen mukaan vain 3 % suomalaisista 18–70 -vuotiaista ei ole koskaan käynyt messuilla. Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia. Kävijät arvostavat sitä, että messuilla voi tehdä ja kokeilla itse erilaisia asioita. Monelle messuvierailu on tarjonnut mieleenpainuvia elämyksiä ja uniikkeja kokemuksia.

nSightin tekemään laajaan tutkimukseen osallistui niin kuluttajia kuin ammattinsa puolesta messuilla käyviä suomalaisia. Valtaosa vastaajista arvelee käyvänsä messuilla jatkossa yhtä usein kuin kävi ennen koronaa. Pandemiaa edeltävänä aikana yhdeksän kymmenestä kävi työnsä takia oman alansa messuilla vuosittain. Kuluttajat puolestaan kävivät messuilla keskimäärin 1,8 kertaa vuodessa.
Suurimmalla osalla vastaajista odotukset ja asenteet messuja kohtaan olivat pysyneet ennallaan – koronan myötä muutoksia asenteissaan tunnisti vain noin 15 % vastaajista. Osaa tutkimukseen vastanneista pohditutti suurten tapahtumien terveysturvallisuus; osa taas oli kaivannut messuja koronapaussin aikana.
Kuluttajista noin 10 % arvioi jatkossa käyvänsä messuilla jopa useammin kuin ennen pandemiaa – ammattinsa puolesta messuilla kävijöistä peräti 12 %. Suurin osa - seitsemän kävijää kymmenestä - arvelee vierailevansa messuilla yhtä usein kuin ennen pandemiaa. ”Aivan uusi vire päällä ja kiinnostus messuja kohtaan noussut entisestään”, sanoo eräs haastatelluista. Ammattimessuvieraiden mukaan messuja on vaikea korvata. Messuilla koko ala kokoontuu muutamaksi päiväksi yhden katon alle ja silloin tavataan kollegoja, luodaan uusia yhteistyösuhteita sekä päivitetään työn kannalta tärkeitä asioita.
Messut koetaan tutkimuksen mukaan moderniksi ja kiinnostavaksi sekä vuorovaikutteiseksi mediaksi. Kuluttajamessujen teemoista kiinnostavimpia olivat asuminen, sisustus ja ruoka.
Monimenetelmällisen (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) tutkimuksen teki nSight ja siihen osallistui 2 873 suomalaista vastaajaa. Tutkimuksen tilaajana oli suomalaisia ammattimaisia messujärjestäjiä edustava Messu- ja tapahtumajärjestäjä ry.
Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, toiminnanjohtaja Reija Könönen, reija.kononen@messutsuomessa.fi, puh. 050 560 4614
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Oyj, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja Rohki Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. | www.messutsuomessa.fi
Yhteyshenkilöt
Tarja Gordienkoviestintäpäällikkö
Messukeskus | yritysviestintä
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on ihmisläheinen media ja turvallisuudestaan palkittu tapahtumatalo, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan live-, hybridi- ja virtuaalitapahtumien areenaksi. | Messukeskus – kasvua kohtaamsista | www.messukeskus.com | @messukeskus | twitter.com/messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) creates growth through encounters. We are the largest event organiser in Finland producing or hosting 50 exhibitions and one thousand meetings and congresses annually. We provide a perfect venue with 7 adaptable halls, 40 conference spaces, the 4,400-seater Amfi Hall auditorium, 21 restaurants, a fully renewed event hotel, and all event services, including live, virtual and hybrid events. | www.messukeskus.com | @messukeskus | | twitter.com/messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Lapsimessut saa huhtikuussa kumppanikseen Lemmikkimessut2.2.2023 09:25:49 EET | Tiedote
Lapsiperheiden ja odottajien oma tapahtuma Lapsimessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 14.–16.4.2023. Samalla lipulla avautuvat portit myös Lemmikkimessut Helsinkiin 15.–16.4.2023. Lapsimessuilla avataan ensimmäistä kertaa ”Hyvä kiertää -alue”, jolla halutaan kiinnittää huomiota kestäviin ja kierrätettäviin hankintoihin.
Kevätmessujen ohjelmassa kuullaan kasvitrendeistä, voimaannutaan rakennus- ja remonttitarinoista, kevätsiivouksesta, skandipihasta ja puutarhan tuomisesta maljakkoon2.2.2023 08:30:00 EET | Tiedote
Kevätmessujen ohjelma on julkaistu. Neljän päivän aikana poimitaan tuoreet ideat kukoistaviin puutarhoihin ja pihoihin, inspiroidutaan monenlaisista rakennus- ja remonttitarinoista, kurkistetaan kasvi- ja sisustustrendeihin ja haetaan vinkit kevätsiivoukseen. Suomen suurin puutarhanhoidon, rakentamisen, remontoinnin ja piensisustamisen tapahtumakokonaisuus juhlistaa kevättä Helsingin Messukeskuksessa 30.3.–2.4.2023.
Habitare Choice nostaa näkyviin yritysten vastuullisia askeleita – uuden alueen kuratoi sisustusstylisti Susanna Vento2.2.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Suomen johtava huonekalu-, design- ja sisustustapahtuma Habitare tuo syksyn tapahtumaan uuden vastuullisuutta ja kestävyyttä esiin nostavan Choice-alueen. Habitare Choice kutsuu mukaan yrityksiä ja toimijoita, jotka ovat tehneet tietoisia valintoja kohti vastuullisempaa ja kestävämpää tulevaisuutta. Näyttelyn kuratoi sisustusstylisti Susanna Vento. Habitare järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 13.–17.9.2023.
Helsingin Messukeskus ykkönen yrityspäättäjien mielestä1.2.2023 12:51:01 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskus on jo kolmatta vuotta peräkkäin yrityspäättäjien eniten arvostama yritys. Messukeskus sai Taloustutkimuksen vuoden 2022 Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimuksessa parhaan yleisarvosanan kuten myös kahtena edellisenä vuotena.
Valaisinsuunnittelukilpailu Luminordissa etsitään ladattavaa ja liikuteltavaa valaisinta1.2.2023 08:30:00 EET | Tiedote
Luminord 2023 -valaisinsuunnittelukilpailu on avattu. Kilpailutehtävänä on suunnitella ladattava ja helposti liikuteltava valaisin. Nyt yhdettätoista kertaa järjestettävän kilpailun avulla etsitään uusia ja korkeatasoisia valaisininnovaatioita ja -tuotteita alan valmistavalle teollisuudelle. Kilpailun tulokset julkistetaan Habitaressa keskiviikkona 13.9.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme