Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Suomen SaaS-firmat peittoavat kasvuvauhdissa ruotsalaiset verrokkiyritykset - suomalaisen SaaS-bisneksen kasvu on satoja miljoonia euroja.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 21.9.2021 klo 00.01

Suomalaisten SaaS-yritysten (Software as a Service) tila on jälleen selvitetty Ohjelmisto- ja e-business ry:n ja Vendep Capitalin tutkimuksessa State of SaaS in the Nordics. Laajalla otannalla toteutettu tutkimus tuotti tällä kertaa suomaisittain myönteisen vertailun muihin Pohjoismaihin ja etenkin Ruotsiin.

”Kun Suomalaisten SaaS-yhtiöiden arvioitu pelkkä toistuvan laskutuksen kasvu (Annual Recurring Revenue, ARR) on vähintään kolmannesmiljardin luokkaa 2021, on helppo ymmärtää koko SaaS-bisneksen nopeasti lisääntyvä merkitys ja miljardipotentiaali Suomelle. Verkossa koko maailma on auki, ja juuri tämän suomalaisyritykset näyttävät ymmärtäneen ruotsalaisia paremmin. Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Suomalaista SaaS-bisnestä on jo vuosia voimakkaasti edistänyt SaaS Finland, suomalaisten SaaS-yritysten ja sidosryhmien yhteisö, osana yhdistyksen toimintaa. Roiha on tyytyväinen, että Suomessa on osattu satsata oikeisiin asioihin.

”Meillä SaaS-firmat ovat panostaneet enemmän automaatioon oston ja käyttöönoton osalta, joka käytännössä tarkoittaa parempaa skaalautuvuutta. Kun palvelu on asiakkaille helppo itse testata, ottaa käyttöön ja maksaa, niin kauppa käy verkossa vauhdilla. Suomi näyttää lukujen valossa osanneen kerrankin tehdä skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi ja Tanska”, analysoi Roiha.

Suomalaisten hinnoittelu korostaa lisäarvoa asiakkaalle

Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felin löytää hinnoitteluperusteista yhden selityksen menestykseen. Lähes 140 yrityksen aineisto kertoo suomalaisten paremmasta onnistumisesta.

”Suomalaisyritykset ovat huomanneet, että asiakkaille kannattaa tarjota palveluja nimenomaan niiden tuottaman lisäarvon kautta. Siksi suomalaisten hinnoitteluperuste on selvästi ruotsalaisia useammin käyttö, eikä esimerkiksi lisenssimaksu tai ominaisuudet. Toisin sanoen verrattuna vaikkapa autoon, suomalaisten asiakkaat maksavat siitä, minkä verran oikeasti ajavat, eivätkä siitä, paljonko autoon on hankittu lisävarusteita tai käyttöoikeuksia. Strategia tuntuu toimivan hyvin”, avaa Felin oleellista menestystekijää.

Kasvuerot startup-vaiheen jälkeen ovat Felinin mukaan merkittäviä.

”Liikevaihdon kokoluokassa 300 000€ - 1 000 000€, suomalaisyritysten kasvuvauhti on peräti 16 prosenttiyksikköä ruotsalaisia nopeampaa, 50%-34%. Miljoonasta kahteen ja puoleen miljoonaan vaihtavissa yrityksissä Suomi on kasvussa edellä 5 prosenttiyksikköä, 45%-40%. Kokonaisuuden kannalta tärkeimmässä suurten yli 2,5M€ vaihtavien yritysten joukossa kasvuero on Suomen hyväksi 7 prosenttiyksikköä, 42%-35%. Merkittävää kasvua, merkittävät erot”, tiivistää Felin.

Miljardipotentiaaliin noussut SaaS-bisnes kiinnostaa yhä enemmän sekä koko ohjelmistoalaa että sijoittajia. Tänään järjestettävään julkistamistilaisuuteen on ilmoittautunut jo 200 osallistujaa.

Media on tervetullut osallistumaan etätilaisuuteen ti 21.9. klo 15-16.30: https://www.lyyti.fi/reg/20210921_Nain_SaaSyritys_menestyy_2022

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Timo Felin, Vendep Capital, sijoitusjohtaja, 050 542 8058, timo.felin@vendep.com

”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille15.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.