Suomalaiset säästävät eurooppalaisia vähemmän

Intrumin kuluttajien maksutaparaportti havainnoi maakohtaisia ja kansainvälisiä trendejä kuluttajien maksukäyttäytymisessä ja maksutavoissa. Vuoden 2017 raportin mukaan 48 prosenttia suomalaisista kertoo säästävänsä joka kuukausi. Eurooppalaiset säästävät enemmän, vastaava luku heillä on 57 prosenttia.

Suomalaiset ovat tunnollisia taloudenpitäjiä, jotka pyrkivät maksamaan laskunsa ajallaan sekä säästämään kuukausittain pahan päivän varalle. Tutkimuksen mukaan Euroopassa säästettiin suomalaisia enemmän, ja siellä säästämisen trendi on nousujohteinen.

Suomessa 62 prosenttia kuluttajista säästää odottamattomien menojen varalle, kun vastaava luku Euroopassa on 68 prosenttia. 35 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoi säästävänsä matkaa varten, ja 24 prosenttia eläkepäiviä varten. 16 prosenttia vastaajista kertoi säästävänsä työttömyyden varalle, mikä on kaksi prosenttia enemmän kuin asuntoa varten säästävien osuus. Keskimäärin suomalaiset säästävät kuukaudessa 84 euroa, kun Euroopassa vastaava luku on noin 111 euroa.

Kysyttäessä kuluttajilta heidän mieltymyksiään säästökohteista, 46 prosenttia vastaajista valitsi ensisijaiseksi säästämisen kohteekseen säästötilin. Rahastot, osakkeet ja arvopaperit olivat seuraavaksi suosituimmat säästökohteet.

Vähäisenkin säästämisen on todettu ennaltaehkäisevän maksuvaikeuksia. Valitettavan usein maksuvaikeudet kasautuvat toistuvasti juuri henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta säästää.

- Kuluttajien luottamus maan taloustilanteeseen sekä oman henkilökohtaisen taloustilanteen parantumiseen on vahvistunut vuoden takaisesta sekä Suomessa että Euroopassa. Suomessa säästäminen näyttää reagoivan viiveellä talouden elpymiseen. Syy tähän voi löytyä pitkästä taantumasta, työttömyydestä, tai yksinkertaisesti halusta kuluttaa enemmän, arvioi Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja Intrumilta.

Tulokset perustuvat Intrumin raporttiin kuluttajien maksutavoista.

Intrum on kerännyt tutkimustietoa 24 401 kuluttajalta 24 Euroopan maasta muodostaakseen kuvan Euroopan kuluttajien jokapäiväisestä elämästä; heidän kuukausittaisesta kulutuskäyttäytymisestään ja kyvystään hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Nämä tutkimustulokset esitellään Kuluttajien maksutaparaportissa 2017 (European Consumer Payment Report). Vuoden 2017 raportti on nyt ilmestynyt. Tutustu tuloksiin ja lataa raportit koko Euroopan sekä Suomen tuloksista veloituksetta.

Lataa raportti käyttöösi

Viisi vinkkiä parempaan taloudenhallintaan:

1. Harkitse tarkkaan, ennen kuin ostat uutta. Tarvitsetko sitä todella? Harkitse tarkkaan luoton ottamista.
  2. Säästä. Siten et joudu pulaan, kun isommat maksut erääntyvät (esim. auton vakuutusmaksu) tai tulee yllättäviä menoja (esim. pesukone hajoaa).
  3. Maksa laskusi eräpäivään mennessä. Vältyt ylimääräisilta kuluilta.
  4. Pidä kirjaa tuloistasi ja menoistasi. Vältyt kuluttamasta varoja, joita sinulla ei ole.
    Jos et pysty maksamaan laskujasi, ota heti yhteys velkojaasi.
  5. Maksusuunnitelman sopiminen on sekä myyjän että ostajan etu. Myös perintään siirretyistä maksuista voi sopia perintäyhtiön kanssa.

Juha Iskala, johtaja, Intrum, juha.iskala@intrum.com, puhelin 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum, leena.rindell@intrum.com, puhelin 050 376 1124

Intrum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Sova: ”Jokainen virheellinen luottopäätös on turha. Ongelma olisi ratkaistavissa positiivisen maksutiedon lisäämisellä luottorekisteriin jo nykyisen lainsäädännön puitteissa”12.7.2018 09:45Tiedote

Yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite maksuhäiriömerkinnän nopeammaksi poistamiseksi luovutettiin kesäkuussa eduskunnalle. Lakialoitteessa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että maksuhäiriömerkinnät poistetaan luottotietorekisteristä aina, kun velka on suoritettu, se on vanhentunut tai velan peruste on poistunut.