Intrum Justitia Oy

Suomalaiset säästävät eurooppalaisia vähemmän

Intrumin kuluttajien maksutaparaportti havainnoi maakohtaisia ja kansainvälisiä trendejä kuluttajien maksukäyttäytymisessä ja maksutavoissa. Vuoden 2017 raportin mukaan 48 prosenttia suomalaisista kertoo säästävänsä joka kuukausi. Eurooppalaiset säästävät enemmän, vastaava luku heillä on 57 prosenttia.

Suomalaiset ovat tunnollisia taloudenpitäjiä, jotka pyrkivät maksamaan laskunsa ajallaan sekä säästämään kuukausittain pahan päivän varalle. Tutkimuksen mukaan Euroopassa säästettiin suomalaisia enemmän, ja siellä säästämisen trendi on nousujohteinen.

Suomessa 62 prosenttia kuluttajista säästää odottamattomien menojen varalle, kun vastaava luku Euroopassa on 68 prosenttia. 35 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoi säästävänsä matkaa varten, ja 24 prosenttia eläkepäiviä varten. 16 prosenttia vastaajista kertoi säästävänsä työttömyyden varalle, mikä on kaksi prosenttia enemmän kuin asuntoa varten säästävien osuus. Keskimäärin suomalaiset säästävät kuukaudessa 84 euroa, kun Euroopassa vastaava luku on noin 111 euroa.

Kysyttäessä kuluttajilta heidän mieltymyksiään säästökohteista, 46 prosenttia vastaajista valitsi ensisijaiseksi säästämisen kohteekseen säästötilin. Rahastot, osakkeet ja arvopaperit olivat seuraavaksi suosituimmat säästökohteet.

Vähäisenkin säästämisen on todettu ennaltaehkäisevän maksuvaikeuksia. Valitettavan usein maksuvaikeudet kasautuvat toistuvasti juuri henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta säästää.

- Kuluttajien luottamus maan taloustilanteeseen sekä oman henkilökohtaisen taloustilanteen parantumiseen on vahvistunut vuoden takaisesta sekä Suomessa että Euroopassa. Suomessa säästäminen näyttää reagoivan viiveellä talouden elpymiseen. Syy tähän voi löytyä pitkästä taantumasta, työttömyydestä, tai yksinkertaisesti halusta kuluttaa enemmän, arvioi Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja Intrumilta.

Tulokset perustuvat Intrumin raporttiin kuluttajien maksutavoista.

Intrum on kerännyt tutkimustietoa 24 401 kuluttajalta 24 Euroopan maasta muodostaakseen kuvan Euroopan kuluttajien jokapäiväisestä elämästä; heidän kuukausittaisesta kulutuskäyttäytymisestään ja kyvystään hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Nämä tutkimustulokset esitellään Kuluttajien maksutaparaportissa 2017 (European Consumer Payment Report). Vuoden 2017 raportti on nyt ilmestynyt. Tutustu tuloksiin ja lataa raportit koko Euroopan sekä Suomen tuloksista veloituksetta.

Lataa raportti käyttöösi

Viisi vinkkiä parempaan taloudenhallintaan:

1. Harkitse tarkkaan, ennen kuin ostat uutta. Tarvitsetko sitä todella? Harkitse tarkkaan luoton ottamista.
  2. Säästä. Siten et joudu pulaan, kun isommat maksut erääntyvät (esim. auton vakuutusmaksu) tai tulee yllättäviä menoja (esim. pesukone hajoaa).
  3. Maksa laskusi eräpäivään mennessä. Vältyt ylimääräisilta kuluilta.
  4. Pidä kirjaa tuloistasi ja menoistasi. Vältyt kuluttamasta varoja, joita sinulla ei ole.
    Jos et pysty maksamaan laskujasi, ota heti yhteys velkojaasi.
  5. Maksusuunnitelman sopiminen on sekä myyjän että ostajan etu. Myös perintään siirretyistä maksuista voi sopia perintäyhtiön kanssa.

Juha Iskala, johtaja, Intrum, juha.iskala@intrum.com, puhelin 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum, leena.rindell@intrum.com, puhelin 050 376 1124

Intrum Justitia Oy

Intrum-konserni on Euroopan johtava luotonhallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Intrum ja Lindorff yhdistyivät 27. kesäkuuta 2017 ja muodostavat nyt yhdessä luotonhallintapalveluiden markkinajohtajan. Vuonna 1898 perustettu Lindorff tarjoaa yrityksille perintä- ja saatavien ostopalvelua sekä laskutus- ja maksutapapalveluita. Vuonna 1923 perustettu Intrum parantaa laajan palveluvalikoimansa avulla toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Yhdessä Intrum ja Lindorff toimivat 23 Euroopan maassa. Niiden palveluksessa on yhteensä 8 000 terveen talouden asiaa ajavaa työntekijää. Yhdistyneen yrityksen 12 kuukauden pro forma -liikevaihto maaliskuun 2017 loppuun oli 1 352 miljoonaa euroa ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Intrum Justitia AB on listattu pörssissä (Nasdaq Stockholm). www.intrum.fiwww.intrum.comwww.lindorff.com

Lue lisää julkaisijalta Intrum Justitia Oy