Suomalaisilla on entistä myönteisempi näkemys metsäteollisuudesta

Suomalaisen metsäteollisuuden maine kansalaisten mielissä on parantunut viime vuosina. Näkemykset metsäteollisuuden roolista niin työllistäjänä, vientiteollisuudessa, verojen maksajana ja aluetalouden vahvistajana, suomalaisen hyvinvoinnin rakentajana kuten myös ilmastonmuutoksen torjunnassa arvioidaan nyt selvästi merkittävämmäksi kuin vuonna 2018, jolloin tehtiin vastaava kyselytutkimus.

Taloustutkimus haastatteli elokuussa lähes 3000 henkilöä Metsäteollisuus Ry:n toimeksiannosta. Kyselytutkimuksen päätulos on, että suomalaisilla on entistä myönteisempi näkemys metsäteollisuudesta, ja jo aiemmin hyvä maine on entisestään vahvistunut. Näkemykset metsäteollisuuden roolista niin työllistäjänä, vientiteollisuudessa, verojen maksajana ja aluetalouden vahvistajana sekä suomalaisen hyvinvoinnin rakentajana arvioidaan nyt selvästi merkittävämmäksi kuin kolme vuotta sitten.

- Metsistä ja metsäteollisuuden roolista on käyty viime vuosina ajoittain kiivastakin keskustelua julkisuudessa. On kiinnostavaa huomata, että tämä keskustelu on entisestään vahvistanut metsäteollisuuden hyvää mainetta Suomessa, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Myös näkemykset metsäteollisuuden tavasta kohdella metsiä ja niiden monimuotoisuutta vastuullisesti ovat muuttuneet aiempaa myönteisemmiksi. Metsäteollisuudella arvioidaan olevan aikaisempaa suurempi rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

- Paljon on tapahtunut sitten vuoden 2018, jolloin tehtiin edellinen vastaava kyselytutkimus. Ilmastonmuutos on toki ollut tiedossa jo vuosikymmeniä, mutta oikeastaan vasta syksyllä 2018 julkaistu IPCC:n ilmastoraportti sysäsi keskustelun Suomessakin aivan uusille kierroksille. Tämä ”post-IPCC -aika” näkyy nyt kyselyssä, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Juho Rahkonen toteaa.

Tutkimustuloksia läpileikkaa kiinnostava vastaajien puoluekannatuksesta kumpuava ero. Näyttää siltä, että vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajat suhtautuvat lähtökohtaisesti kielteisemmin metsäteollisuuteen. Sen sijaan kaikkien muiden eduskuntapuolueiden kannattajien näkemykset ovat selvästi myönteisiä.

On myös mahdollista, että lisääntynyt kotimaanmatkailu on saanut entistä useamman kansalaisen ottamaan omakohtaista tuntumaa metsiin ja ymmärtämään metsien merkitystä.

- Enää ei ehkä olla aivan niin vieraantuneita metsien arkitodellisuudesta kuin aikaisemmin ja paperitehtaiden sulkemisuutisista huolimatta metsäteollisuuden suurinvestoinnit ovat olleet omiaan vahvistamaan yhteiskunnallista ilmapiiriä, jossa metsien käytön merkitys ymmärretään, Rahkonen sanoo.

- Maineemme on parempi kuin mitä oma somekupla antaa hetkittäin ymmärtää. Ajoittain julkisuudessa leimahteleva voimakaskin kritiikki metsäteollisuutta kohtaan ei näytä ulottuvan laajoihin kansalaispiireihin. Suomalaisten vankka tuki metsäteollisuudelle vaikuttaa jatkuvan, Jaatinen summaa.

Taloustutkimus haastatteli 2883 henkilöä Metsäteollisuus Ry:n toimeksiannosta elokuussa 2021. Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen äänestysikäistä väestöä. Tulokset painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan väestötilastoja vastaaviksi. Virhemarginaali on noin 1,5 prosenttiyksikköä suuntaansa. Vastaava kyselytutkimus on tehty aikaisemmin vuonna 2018.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. 09 132 6600, timo.jaatinen@forestindustries.fi

Juho Rahkonen, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus, p. 010 758 511, juho.rahkonen@taloustutkimus.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Metsäalan koulukampanja tulee taas: metsälähettiläät jakavat nuorille tietoa metsäalan tuotteista ja työmahdollisuuksista1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Käytämme puupohjaisia tuotteita päivittäin. Samalla metsäteollisuus kehittää jatkuvasti uusia arjen hyödykkeitä, joilla voidaan korvata fossiilisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita. Näistä tuotteista ja alan opiskelu- ja työmahdollisuuksista kertoo metsäalan yhteinen työnantajamielikuvakampanja, joka pyörähtää käyntiin jo 11. kertaa.