Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan

Opastusta metsänhoitotöihin usealla kielellä

Tapion vetämässä hankkeessa tuotetaan ytimekäs ja visuaalinen opas, joka on helppo tulostaa työntekijöiden käyttöön. Opas käännetään englannin, venäjän, ukrainan ja viron kielille. Helposti omaksuttavan materiaalin avulla työntekijälle voidaan kiteyttää tärkeimmät laatuun ja työturvallisuuteen vaikuttavat asiat työmaalla. Opasmateriaalia voidaan hyödyntää myös metsäalan ammatillisessa opetuksessa.

Laaja yhteistyöryhmä edistää käytäntöön vientiä

Hankkeen suunnitteluun osallistettiin laaja joukko metsäalan ja työelämän toimijoita. Yhteistyön tavoitteena on lisätä hankkeen vaikuttavuutta ja saada materiaali tehokkaasti ulkomaalaista työvoimaa palkkaavien yritysten käyttöön. Materiaalin kokoamisvaiheessa kuullaan eri osapuolten kokemuksia siitä, mitä asioita ulkomaalaisten työntekijöiden kannalta on erityisen tärkeää painottaa. Materiaalissa tullaan nostamaan esille esimerkiksi työturvallisuusasiota ja suomalaiseen metsänhoitoon kuuluvia luonnonhoidon periaatteita.

Hankkeen rahoittavat Metsämiesten säätiö, Metsähallitus Metsätalous Oy, Tornator Oyj ja Yksityismetsätalouden työnantajat ry. Yhteistyössä ovat lisäksi mukana Teollisuusliitto, Metsäkoulutus ry, METO – metsäalan yrittäjät ry ja Metsäteollisuus ry. Loppuvuodesta 2022 valmistuva aineisto tulee avoimesti saataville Tapion verkkosivuille.

Lue lisää aiheesta hankkeen verkkosivuilta.

Tarja Anttila, asiantuntija, Tapio, tarja.anttila@tapio.fi, p. +358 29 432 6014
Ari Nieminen, asiantuntija, Tapio, ari.nieminen@tapio.fi, p. +358 29 432 6047
Kati Kontinen, johtava asiantuntija, Tapio, kati.kontinen@tapio.fi, p. +358 29 432 6003

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tapio.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Metsämiesten säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi.

Hiili-Vespassa tutkitaan vesienpalautuksen vaikutuksia talousmetsän hiilensidontaan4.7.2022 07:27:00 EEST | Tiedote

Metsäojitusten vaikutuksesta kuivahtaneiden suojelusoiden elinympäristön tilaa parannetaan palauttamalla sinne vesiä alueen ulkopuolelta. Hiili-Vespa-hankkeessa tutkitaan, mitä vaikutuksia vesienpalautuksesta on suojelualueeseen rajoittuvaan talousmetsään ja mikä on palautuksen merkitys alueen hiilensidonnan kannalta. Hanke toteutetaan viidellä pilottikohteella, joilla seurataan pohjaveden korkeutta, hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä sekä puuston kasvua. Seurannalla saadaan tietoa siitä, miten vedenpalautus vaikuttaa suojelualueen välittömässä läheisyydessä olevan talousmetsän pohjaveden pinnankorkeuden kehittymiseen ja mitkä ovat sen vaikutukset talousmetsän puustoon, kasvillisuuteen ja hiilensidontaan. Tieto on tärkeä muun muassa neuvoteltaessa maanomistajan kanssa vesienjohtamismahdollisuuksista.

Metsätuhot yleistyvät – Miten varautua riskeihin sääolosuhteiden muuttuessa?14.6.2022 07:12:02 EEST | Tiedote

Metsäntuntijat-podcastin 5. jaksossa Tapion metsänhoitotiimin vetäjä ja metsänhoidon suositusten koordinaattori Kalle Vanhatalo, UPM:n metsänhoidon kehityspäällikkö Heli Viiri ja Ilmatieteen laitoksen tieteellinen johtaja Jari Liski keskustelevat metsätuhoista ja miten metsänomistajat voivat parhaiten varautua niihin. Metsänhoidon suosituksiin päivitetään parhaillaan keinoja metsätuhoriskien hallintaan ja tuhojen ennaltaehkäisyyn. Työtä koordinoi Tapio; Liski ja Viiri osallistuvat siihen metsänhoidon suositusten johto- ja ohjausryhmän jäseninä.

EU:n tarjoama ”yhden koon malli” ei sovi Suomen metsiin – Metsäntuntijat-podcastissa keskustellaan EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön ja Suomen vaikuttamistyöstä2.6.2022 07:41:40 EEST | Tiedote

Mitä juuri nyt tulisi tietää EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön? Metsäntuntijat-podcastin 4. jaksossa Tapion johtava asiantuntija Kati Kontinen ja senior advisor Risto Päivinen saivat vieraakseen Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin ja Metsä Groupin yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Salon keskustelemaan EU:n lakialoitteiden ja strategiavalmisteluiden vaikutuksista Suomen metsätalouteen ja -teollisuuteen sekä suomalaisten tekemästä metsäpoliittisesta vaikuttamistyöstä EU:ssa.

Talousmetsä on koti monelle pölyttäjälle – Tuore opas nostaa esiin keinoja, joilla pölyttäjiä voidaan huomioida talousmetsien käsittelyssä1.6.2022 07:46:00 EEST | Tiedote

Pölyttäjät ovat välttämättömiä viljakasvien sadontuotannolle, luonnonkasvien lisääntymiselle, ekosysteemien toiminnalle ja luonnon monimuotoisuuden säilymiselle. Pölyttäjien määrän romahtaminen onkin viime vuosina huolestuttanut ympäri maailmaa. Suomessa pölyttäjille keskeisinä elinympäristöinä korostuvat maatalousympäristöjen lisäksi erilaiset metsäympäristöt, jotka peittävät valtaosan maastamme.