Suomalaiskuluttajille tulevaan jouluun ja uuteenvuoteen uusia mökkilomavaihtoehtoja

Venäjältä Suomeen suuntautuvan matkailun väheneminen ja tänä vuonna viikonloppulomailua suosiva loppuvuoden kalenteri tarjoavat suomalaiskuluttajille uusia mahdollisuuksia viettää joulua ja uuttavuotta hyvin varustellussa vuokramökissä. Kalenteri muodostaa joulusta ja uudesta vuodesta kaksi erillistä pitkää viikonloppua. Aiemmin käytössä olleen vuokramökkien viikkovarausjärjestelmän avauduttua se mahdollistaa viikkoa lyhyemmät ja siten myös edullisemmat vuokraukset. Lomarenkaalta vuokramökin voi nyt saada pitkäksi jouluviikonlopuksi, eli keskiviikosta sunnuntaihin, jopa alle 300 eurolla.
Yhä useampi perhe voi kokeilla joulupyhän viettämistä valmiiksi lämmitetyssä ja hyvin varustellussa vuokramökissä. Kuva: Lomarengas

Suomen johtava vuokrattavien lomamökkien välittäjä Lomarengas odottaa joulusta vilkasta sesonkia erityisesti kotimaan matkailijoiden keskuudessa. Suomalaisten mökkilomailu kotimaassa on koko kuluvan vuoden ajan ollut hillityssä kasvussa, mutta joulusesongin ennakkovarausten määrä on viime vuoteen verrattuna notkahtanut jo yli 10 %:n kasvuun.

Erityiseksi tämän juhlakauden tekee se, että tänä vuonna joulu ja uusivuosi muodostavat kaksi itsenäistä pitkää viikonloppua. Näin yhä useampi perhe voi kokeilla ainakin toisen pyhän viettämistä valmiiksi lämmitetyssä ja hyvin varustellussa vuokramökissä. Normaalivuosina käytännössä kaikki Suomen hyvin varustellut vuokramökit on uudenvuoden ajaksi hyvissä ajoin myyty venäläisturisteille, joten vapautuva mökkikanta on nyt suomalaisten ulottuvilla. Joululomaa edelleen suunnitteleva voikin vielä löytää sopivan vaihtoehdon kotimaisesta mökistä.

”Venäjän poliittinen ja taloudellinen tilanne näkyvät selkeänä aukkona Lomarenkaan myynnissä, mutta sitä on hyvin täyttänyt kasvava kotimainen kysyntä ja Keski-Eurooppaan suuntautuneet myyntitoimenpiteemme”, taustoittaa Lomarengas Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola ja jatkaa vuokramökkitoiminnan positiivisten, Suomen hotelli- ja matkailualan keskiarvoja huomattavasti parempien näkymien syitä: ”Nyt entistä nuoremmat perheet ja kaveriporukat ovat löytämässä kotimaisesta vuokramökkeilystä trendikkään ja arvoiltaan kestävän vapaa-ajanviettomuodon, joka on myös hinnaltaan houkutteleva.”

Pian alkavasta joulukaudesta Olkkola uskoo muodostuvan monille myös ensimmäisen vuokramökkikokemuksen: ”Vaikka kesä ja mökki kuuluvat suomalaiseen identiteettiin, on joulu mökillä ainutlaatuinen kokemus. Jouluyön tähtitaivaan näkeminen ilman kaupungin valoja on jo oma elämyksensä, mutta hiljaisuus, lämpö ja rauha luonnon keskellä luovat jouluun oman tunnelmansa. Mökeille voi usein myös ottaa mukaan oman lemmikin, jolloin kaikki saavat nauttia joulurauhasta yhdessä.”

Joulun ja uudenvuoden suosituimmiksi mökkilomakohteiksi Lomarengas arvioi Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Hämeen ja idästä Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon.

”Joulun ja uudenvuoden suosituimmat mökkikohteet sijaitsevat yleensä parin-kolmen tunnin ajomatkan päässä kotoa. Joulun pyhinä perheet panostavat kuitenkin aikaa myös sesongin tarjoiluihin, jotka esivalmistelun jälkeen tulee helposti saada kuljetettua valmiiksi lämmitetylle mökille. Hiihtolomaa varten voidaan sitten ajaa koko päivän pituisia matkoja Lapin hiihtokeskuksiin, kun vastaavia perinteitä siihen lomaan ei liity”, tietää Lomarenkaan Juha-Pekka Olkkola ja kehottaa suomalaisia pyhiksi mökeille.

Juha-Pekka Olkkola, toimitusjohtaja, Lomarengas Oy, puh. 050 374 7747
juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi
Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy, puh. 0400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Hyvin varusteltuja vuokramökkejä täyttämään nyt myös kotimaista kysyntää. Kuva: Lomarengas

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on majoitus- ja luontomatkailuun keskittyvä yksityinen yritys, jonka liiketoiminta yhtiöitettiin vuonna 1997. Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas on yli 3800 lomakohteella Suomen suurin mökkivuokraaja. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä Ylläksen Matkailu Oy ja Villi Pohjola Oy. Konsernin liikevaihto on vuonna 2015 noin 22 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 35.