Suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen maailman haastavimmalle purjehdukselle huippukunnossa

Tapio Lehtinen, 60, osallistuu maailman ensimmäisten purjehtijoiden joukossa äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -purjehduskilpailuun. Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta sunnuntaina 1. heinäkuuta starttaava kisa on yksinpurjehdus maapallon ympäri ilman pysähdyksiä tai modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä. Kilpailu on järjestetty kerran aikaisemmin, vuosina 1968-1969, jolloin kilpailijoita lähti matkaan yhdeksän, vain yhden saapuessa maaliin. Tapio Lehtinen on valmistautunut kisan tuomien äärimmäisten rasitusten kestämiseen Suomen johtavien urheilulääketieteen ammattilaisten valmennuksessa.

Tapio Lehtinen, 60, on valmistautunut Golden Globe Race -kisan tuomien äärimmäisten rasitusten kestämiseen Suomen johtavien urheilulääketieteen ammattilaisten valmennuksessa ja lähtee maailman haastavimmalle purjehdukselle huippukunnossa. Kuva: Hartas Productions

Golden Globe Race -kilpailun periaatteena on purjehtia korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri. Ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja tapahtuvaa noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana ja sen on aiemmin suorittanut vain yksi ihminen maailmassa, Sir Robin Knox-Johnston. Suomen kokeneimpiin purjehtijoihin kuuluva Tapio Lehtinen päätti osallistua kisaan vuosi sitten, josta lähtien hän on keskittynyt veneen peruskunnostuksen ja varustelun ohella fyysisen kuntonsa kehittämiseen ja ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. Valmennusapua hankkeeseensa Lehtinen on saanut Pihlajalinnalta, jonka urheilulääketieteeseen erikoistunut lääkäri Klaus Köhler on vastannut purjehtijan terveydentilan varmistamisesta.

”En ole perusterveenä purjehtijana aiemmin kiinnittänyt terveyteeni sen kummemmin huomiota, mutta nyt on ollut pakko. Olemme tehneet kaikkemme eliminoidaksemme sellaiset sairaudet ja taudit, jotka ovat jollain tavalla ennustettavissa. Siinä on auttanut peruskunnon kohottaminen ja lääkärin kanssa tehty suunnitelma sen ylläpidosta rajoitetuissa olosuhteissa”, kertoo arviolta 9-11 kuukautta 36-jalkaisessa S/Y Asteria -purjeveneessään yksin viettävä Tapio Lehtinen ja jatkaa: ”En halua olla kertomassa merilegendoja tulehtuneiden hampaiden repimisestä, sillä niiden kunnon voi helposti selvittää etukäteen. Eniten apua olen saanut ymmärrykseen omasta terveydentilastani ja kehon toiminnasta sekä siitä, miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Merellä olen omillani, mikä vaatii toki hyvän fysiikan lisäksi myös henkistä lujuutta, eli suomalaista sisua. Vaikka olen kilpapurjehtija teidän, että menestyäkseni tässä kisassa, minun täytyy päästä maaliin turhia riskejä välttäen.”

Pihlajalinnan Urheiluklinikka on kevätkauden aktiivisen valmistautumisen aikana paitsi tarkistanut Lehtisen yleiskunnon ja eliminoinut havaitut riskitekijät, myös laatinut purjehtijalle sairauksia ennaltaehkäisevän, veneympäristössä toteutettavan kuntoiluohjelman ja opastanut häntä itsehuoltoon.

”Olemme käyneet perusteellisia itsehoidollisia asioita läpi, sillä Lehtisen tulee osata vaikkapa laittaa mahdollinen sijoiltaan mennyt olkapää takaisin paikalleen tai ommella itse haavat umpeen. Vaikka kisa kieltää modernit yhteydenpitolaitteet, kuten satelliittipuhelimet päivittäiseen yhteydenpitoon, on hänellä hätätapauksessa aina mahdollisuus soittaa lääkärilleen ja saada neuvoa. Olenkin varautunut vastaamaan seuraavan vuoden ajan soittoihin, joita emme luonnollisesti toivo tapahtuvan”, kertoo Pihlajalinna Urheiluklinikan lääkäri Klaus Köhler, joka Lehtisen lisäksi vastaa esimerkiksi myös Suomen lumilauta- ja alppihiihtomaajoukkueesta.

Sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan Pihlajalinnan markkinointijohtaja Pauli Waroma kertoo, että yhteistyö Lehtisen kanssa syntyi purjehtijan osallistuttua tietämättään Pihlajalinnan Kauan eläköön elämä -mainoskampanjaan, jossa Lehtisen läheiset kertoivat yllättäen kameroiden edessä, kuinka tärkeä tämä heille on. Lehtisen purjehdusurakan tukeminen konkretisoi ennaltaehkäisevän terveydenhoidon merkitystä.

"Kun 60-vuotias suomalaismies lähtee ilman autopilottia, satelliittiyhteyksiä, säätietoja, elektronisia navigointilaitteita tai edes pysähdyksiä purjehtimaan maailman ympäri, voidaan puhua uskomattomasta hankkeesta. 12 ihmistä on käynyt kuussa, mutta vain yksi purjehtinut vastaavan reissun aiemmin. Vaikka hän onkin huippukunnossa, ei hän myöskään lähde matkaan millään yli-ihmisasenteella uhmaamaan merta ja sen vaaroja, vaan tuntuu suhtautuvan matkaan täysin luonnollisena osana omaa elämäänsä. Meille on kunnia-asia saada auttaa kaksi olympiapurjehtijaa kasvattanutta ja satoja junioreita opettanutta, purjehdusta yksinkertaisesti rakastavaa merikarhua pärjäämään matkallaan. Tapio herättää samalla meidän Kauan eläköön elämä -tarinamme henkiin”, kertoo Pihlajalinnan Pauli Waroma ja toivoo, että myös purjehdusta seuraamattomat saisivat käsityksen Lehtisen purjehduksen mittasuhteista ja vaativuudesta: "Tapion matkan edistymistä kannattaa seurata kisan kotisivuilla ja hänen omalla, julkisella Facebook-sivullaan."

Golden Globe Race starttaa Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta 1. heinäkuuta. LehtisenGaia 36 Masthead sloop -tyyppinen 36-jalkainen S/Y Asteria on kilpailun vanhin vene. Golden Globe Raceen osallistuu 18 purjehtijaa, joista nuorin on 28 ja vanhin 72-vuotias. Helsingfors Segelsällskapin (HSS) ex-kommodorin Tapio Lehtisen mittavan kilpapurjehdusuraan kuuluu myös vuosien 1981-1982 Whitbread Round the World -purjehdus Skopbank of Finland -veneen vahtipäällikkönä.

Pauli Waroma, markkinointijohtaja, Pihlajalinna Oyj
+358 400 933 935, pauli.waroma@pihlajalinna.fi

Tapio Lehtisen tiedotus
Jaakko Kantola, Source Oy
+358 40 550 1283, jaakko.kantola@source.fi

Lehtisen Gaia 36 Masthead sloop -tyyppinen 36-jalkainen S/Y Asteria on kilpailun vanhin vene. Kuva: Hartas Productions
Tapio Lehtinen, 60, osallistuu maailman ensimmäisten purjehtijoiden joukossa äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -purjehduskilpailuun. Kuva: Hartas Productions
Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta sunnuntaina 1. heinäkuuta starttaava kisa on yksinpurjehdus maapallon ympäri ilman pysähdyksiä tai modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä. Kuva: Hartas Productions

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20Tiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28Tiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34Tiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00Tiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.