Suomalaista ruoka-alan teemapäivää vietetään jälleen ympäri maailmaa

Lauantaina 22.4.2016 järjestetään erilaisia ruoan ja gastronomian ympärille keskittyviä tapahtumia ympäri Suomea. Tilaisuudet ovat osa kansainvälistä kilpipäivää, jota vietetään yli 30 maassa Oseaniassa, Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Suomessa syntynyt teemapäivä on levinnyt ennennäkemättömän nopeasti ympäri maailmaa ja sitä vietetään nyt neljättä kertaa.
Suomesta lähtöisin olevaa, kansainvälistä kilpipäivää vietetään neljättä kertaa.

”Kilpipäivä lähti liikkeelle, kun yhdessä ravintola-alan toimijoiden kanssa pohdimme kuinka ravintolaan lähtemisen kynnystä voisi Suomessa madaltaa. Samalla päivä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden kertoa laadukkaiden raaka-aineiden merkityksestä ja Suomen suurimman gastronomisen järjestön toiminnasta” kertoo Suomen Paistinkääntäjät ry:n puheenjohtaja, valtavouti Ari Arvonen.

Kilpipäivän tarkoituksena onkin myös korostaa, että ympäri Suomea toimii lukuisia riippumattoman toimijan korkealuokkaisiksi arvioimia huipputason ravintoloita, vaikka kansainvälisissä ravintola-alan arvioinneissa keskitytään yleensä vain maamme muutamiin suurkaupunkeihin. Tunnustuksena korkeasta laadustaan ravintolat ovat saaneet kilven, jonka on myöntänyt maailman vanhin ja suurin kansainvälinen gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs – Paistinkääntäjät. Kilpi on myönnetty noin 90 ravintolalle sekä muutamille herkkumyymälöille Suomessa.

Kilpipäivää vietetään Suomessa monin eri tavoin. Yhteistä tilaisuuksille on, että ne ovat kaikille avoimia ja gastronomiaa korostavia. Ylivieskassa järjestetään esimerkiksi lasten ruokakulttuuritapahtuma, Lahdessa on teematori paikallisten ravintoloiden kanssa ja Tampereella järjestetään juhlaillallinen. Erikoistapahtumien lisäksi kilpiravintoloissa tarjoillaan teemamenuja. Lisäksi Paistinkääntäjien harrastaja- ja ammattilaisjäsenet myös opettavat, valmistavat ja maistattavat päivää varten suunniteltuja pienannoksia sekä antavat vinkkejä kotona helposti valmistettavaan laadukkaaseen ja maukkaaseen ruokaan kilpimyymälöissä. Tapahtumat ovat avoimia kaikille ja kaikki Suomen tapahtumat löytyvät alueiden kotisivuilta sivustolta www.rotisseurs.fi.

”Kilpipäivä on erinomainen esimerkki siitä, kuinka jokainen meistä voi osallistua Suomen gastronomian kehittämiseen. Maailman mittakaavassa Suomessa on poikkeuksellisen paljon ruoasta kiinnostuneita harrastajia, joilla on runsaasti annettavaa alan ammattilaisille, yrityksille ja muille toimijoille. Rakentava vuoropuhelu luo inspiraatiota ja auttaa kehittämään ruokakulttuuriamme”, Arvonen kannustaa.

Tapahtumia ruoan ympärillä Tampereelta Ranskaan ja Hawaiille

Lauantaina 22.4 vietetään gastronomian teemapäivää ympäri maailman kullekin maalle tyypilliseen tapaan. Juhlinta seuraa auringon kiertoa, joten päivä lähtee liikkeelle aamiaistapahtumasta Uudesta-Seelannista, etenee eri teematapahtumin Aasiassa ja Euroopassa ja päättyy illalliselle Cookin saarilla. Kansainvälinen päätapahtuma on Tampereella, jossa oppilaitosten kanssa yhteistyössä järjestettävä avoin illallinen kunnioittaa 100-vuotiasta Suomea.

”Gastronomiaa ja siihen liittyvää korkeaa ammattitaitoa kunnioitetaan päivän aikana maailmalla eri tavoin, kullekin alueelle ominaisella tavalla. Sosiaalisella medialla on kuitenkin merkittävä rooli eri maiden tilaisuuksien yhteen linkittämisessä. Toivomme, että saamme paljon kuvia juhlinnassa, ja kaikki sosiaalisen mediaan linkitetyt kuvat osallistuvat myös kansainväliseen kilpailuun kunhan ne ovat merkitty hastagilla #worldchaineday”, kertoo järjestön Chaîne des Rôtisseurs kansainvälisen hallituksen jäsen Ari-Pekka Parviainen.

Ari Arvonen, Suomen valtavouti, p. 0500 703390, ari.arvonen@pp.inet.fi

Ari-Pekka Parviainen, kansainvälisen hallituksen jäsen, p. 040 737 6842, aripekka.parviainen@mac.com

Johanna Hornborg, Suomen viestintävastaava, p. 044 545 1262, finlande@rotisseurs.fi

Kilpipäivä kokoaa yhteen ruoka-alan ammattilaiset ja harrastajat