Suomalaisten joulussa yhdistyvät perinteet ja säväys uusia trendejä

Joulu on yksi vuoden tärkeimmistä ruokajuhlista ja moni panostaa jouluherkkujen lisäksi myös niihin sopiviin juomiin. Joulu on Alkossa vuoden kiireisintä aikaa ja myynti noin kaksinkertaistuu.

Suomalaisten joulussa yhdistyy perinteisyys ja modernius. Punaviini on vuodesta toiseen joulupöydän suosikki ja yksittäisistä tuoteryhmistä sitä myydään Alkossa eniten jouluna. Kahtena joulua edeltävänä viikkona punaviiniä ennakoidaan myytävän yli kaksi miljoonaa litraa, kun juhlattomana vastaavana ajankohtana punaviinin myynti jää alle miljoonan litran.

Modernimpi twisti näkyy sesongissa raikkautena ja kepeytenä. Kuohuviinejä ja samppanjoita myydään lähes nelinkertaisesti enemmän joulun aikaan.

”Samppanjan nauttiminen läpi jouluaterian on suosiotaan kasvattava vaihtoehto. Myös roseeviini on hyvä vaihtoehto varsinkin niille, jotka haluavat nauttia yhtä viiniä alku- ja pääruoan kanssa,” kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna.

Juomavalintoihin vaikuttavat yhä vahvemmin vastuulliset valinnat. Viinin voi valita ympäristöystävällisyys edellä: viini voi olla luomua tai vegaanista tai kevyemmän lasipullon ansiosta vähempipäästöisempää.

Olut on kinkun paras seuralainen, mutta myös punaviinin aromit toimivat

Suomalainen joulukinkku nautitaan perinteisesti oluen kanssa. Kinkkuoluessa saa olla aromikkuutta ja täyteläisyyttä. Kaveriksi käyvät esimerkiksi tumma lager, vahva lager ja ale.

Kinkku ja punaviinin aromit toimivat hyvin yhdessä. Toimiva viinivalinta on Alkon makutyypeistä marjaisa & raikas punaviini Pinot Noir -rypäleestä tai vivahteikas & kehittynyt Espanjan Riojasta. Myös mehevät & hilloiset punaviinit Italiasta tai Chilestä ovat hyvä valinta. Jouluaterian jälkeen, illan pimetessä maistuu muhkea Amarone.

Valkoviineistä kinkun kanssa toimivat parhaiten runsaat & paahteiset tai vivahteikkaat & ryhdikkäät viinit.

Kalapöytä vaatii viiniltä hedelmäisyyttä ja hapokkuutta

Joulun kalapöydälle on ominaista suuri kirjo erilaisia makuja etikkaisesta suolaiseen. Viiniltä tämä vaatii runsasta hedelmäisyyttä ja viinissä oleva hapokkuus tuo raikkautta ateriaan. Parhaiten Alkon makutyypeistä tähän vastaa pirteä & hedelmäinen tai vivahteikas & ryhdikäs.

”Riesling hyvän hapokkuutensa ja aromimaailmansa kautta sopii erinomaisesti kalaruokien seuraksi. Valkoviinissä voi hyvin olla hieman makeuttakin. Kuohuviini soveltuu kalapöytään hyvin ja pirteä & hedelmäinen tai vivahteikas & ryhdikäs -makutyypin samppanja on aina sopiva vaihtoehto. Kuohuviineistä kuivat tai puolikuivat vaihtoehdot ovat hyvä valinta”, sanoo Taina Vilkuna.

Kasvispöytään maltillista tanniinia tai erikoisoluita

Kasvisvaihtoehdot ovat löytäneet tiensä joulupöytään. Punaviinien marjaisa & raikas tai pehmeä & hedelmäinen -makutyypeistä löytyy maltillisen tanniinisia kumppaneita. Mausteisempien kasvisvaihtoehtojen kanssa toimivat mehevät & hilloiset punaviinit. Valkoviinit ovat omiaan kevyempien kasviruokien kanssa ja erinomainen vaihtoehto on hedelmäinen roseeviini.

Seitanille, tofulle tai kikhernemurekkeelle toimivat alet ja vehnäoluet. Paahdettujen kasvisten kanssa tummat oluttyylit, kuten tumma lager, ovat nappiyhdistelmiä.

Joulu on portviinien kulta-aikaa

Portviini kruunaa jouluaterian ja joulu onkin portviinien ehdotonta kulta-aikaa. Ne ovat täydellisiä kumppaneita joulun suolaisille ja makeille herkuille. Portviini tarjoillaan hieman viilennettynä.

”Vuosikertaportviinit ovat harrastajalle oiva lahja. Ne kypsyvät edelleen pullossa ja niitä tuotetaan vain parhaina satovuosina.”

Jälkiruoat ovat jouluna monesti tuhteja, ja näiden suklaata ja kermaa sisältävien herkkujen kera sopii yhdistelmäksi myös olut, kuten stout- ja porter-oluet tai hapanolut. Kevyempää lopetusta jouluaterialle kaipaava voi yllättää vieraat glögipohjaisella kuohuviinicocktaililla.

Pääkonttorilaiset sankoin joukoin kiireapuna myymälöissä

Joulu on Alkon myymälöiden kiireisin ajanjakso. Alkon pääkonttorilaiset rientävät joulun sesonkiin kiireavuksi ja myymälöissä tehdään yli 150 työvuoroa näiden ekstrakäsien voimin.

”Yhteisöllinen kulttuuri on keskeinen osa alkolaisuutta. Arjen ymmärrys lisääntyy molemmin puolin ja alkolaiset tulevat keskenään tutuiksi. Samalla työssä saa suoraan palautetta sekä asiakkailta että henkilöstöltä,” kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen. ”Jouluviikolla minut löytää Kuopion myymälöistä, jossa puran kuormaa, täyttelen hyllyjä ja teen myös kassavuoroja.”

Lähes kaikki Alkon myymälät palvelevat jouluaattona kello 9.00–12.00. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä Alkot ovat kiinni.

Joulun vaikutusta Alkon myyntiin kahdella joulunalusviikolla on arvioitu juhlattomaan ajanjaksoon (12.11.–26.11.2018) verrattuna.

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho