SUOMALAISTEN KIVIEN PAKKAS-SUOLAKESTÄVYYS TESTATAAN

Lehdistötiedote, Helsinki 25.8.2014. Suomalaisten ulkokäyttöön tarkoitettujen luonnonkivituotteiden pakkas-suolarasituksenkestävyys testataan kaksivuotisessa kehityshankkeessa. Testaustyöstä vastaa Geologian tutkimuskeskus.

Testaustarpeen on synnyttänyt CE-merkintään johtavien eurooppalaisten standardien muutokset.  Kivituotteiden jäätymissulamisrasituksen kestävyyttä on pitänyt testata ennenkin mutta uusissa EN-standardeissa luonnonkivituotteilta vaadittavien jäädytys-sulatustestin syklimää­rää on nostettu 48 syklistä 56 sykliin. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin tehdyt 48 syklin jäädytys-sulatustes­tit eivät 1.9.2013 jälkeen ole olleet enää käyttökelpoisia CE-merkintään.

Suomessa uudet vaatimukset tulevat voimaan siten, että vuoden 2016 loppuun asti voidaan tilapäis­ratkaisuna käyttää vaihtoehtoista menettelyä tietyille rajatuille kivilajeille, joille 48 syklin jäädytys-sulatustesti on tehty alle 10 vuotta sitten ja kiven vedenimey­tyminen on korkeintaan 0,30 %.

Suomi vaatii ainoana maana pakkas-suolarasituksen kestävyyden testaamista

EN-standardeja täydentämään on Suomessa laadittu uusi kansallinen soveltamisstandardi SFS7017, joka edellyttää 56 syklin jäädytys-sulatustestien tekemistä luonnonkivipäällyste­laatoille, noppa- ja nupukiville sekä reunakiville jäänpoistosuolojen avulla (1 paino- % NaCl) standardin EN 12371 mukai­sesti silloin kun suolarasitus on mahdollinen ja ilman suolaa kun käyttökohteessa ei esiinny suola­rasitusta. Vaatimus koskee niin kotimaisia kuin tuontikiviäkin. Tiettävästi muissa maissa ei ole vas­taavaa vaatimusta; Ruotsissa pakkas-suolatestejä tehdään mutta niitä ei vaadita.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien suomalaisten päällystekivitoimittajien on testattava luonnonki­vensä 56 syklin jäädytys-sulatustestillä vuoden 2016 loppuun mennessä.

Suola-pakkaskestävyyden lisäksi hankkeessa testataan eräitä muitakin kansallisessa soveltamisstan­dar­dissa vaadittuja ominaisuuksia. Lisäksi hankkeessa tutkitaan mm. kiven huokoisuuden vaikutusta kiven kestävyyteen ankarissa ilmasto-olosuhteissa.

Kehityshankkeen johtajana toimiva Kiviteollisuusliiton toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen sanoo, uu­sien vaatimusten nostavan yritysten testauskuluja. Toisaalta niiden toivotaan takaavan sen, että erityisesti julkisissa rakennuskohteissa pakkas-suolarasitukselle alttiit kivimateriaalit ovat testatusti korkealaatuisia.

Kehityshanketta rahoittavat Kiviteollisuusliiton ja sen jäsenyritysten lisäksi Geologian tutkimuskeskus GTK ja Rakennustuotteiden Laatu - säätiö. Standardisoinnin asiantuntemuksesta vastaa Rakennus­tuoteteollisuus RTT Ry.

Lisätiedot: tj. Pekka Jauhiainen, 0400-427620, geologi Hannu Luodes/GTK, 0400 574 278 ja johtaja Antti Koponen/RTT, 09-12991, tietoa kiviteollisuudesta: www.finstone.fi