Suomalaisten varallisuus tuplaantui 30 vuodessa

Tyypillisen suomalaisen kotitalouden nettovarallisuus on nykyään 110 000 euroa. Summa on lähes kaksi kertaa suurempi kuin vuonna 1987, jolloin FIM perustettiin.

100-vuotisjuhliaan viettävä Suomi on vaurastunut tuntuvasti viimeisen 30 vuoden aikana. Kun yksityispankki ja varainhoitoyhtiö FIM perustettiin vuonna 1987, suomalaisten kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli vajaat 60 000 euroa.

Vuoden 2013 lukujen perusteella nettovarallisuus oli jo 110 000 euroa, eikä suomalaisten vaurastuminen osoita laantumisen merkkejä. Tilastokeskuksen keräämistä tiedoista käy ilmi, että suomalaisten kotitalouksien nettorahoitusvaroilla mitattu varallisuus lisääntyi viime vuonna.

”Varallisuushintojen suotuisa kehitys ja reaalitalouden kasvu lisäävät suomalaisten varallisuutta myös jatkossa”, arvioi FIMin pääekonomisti Timo Hirvonen.

Myös kotimainen varainhoitotoimiala on muuttunut niin palveluiden kuin sen toimijoiden osalta. FIM täyttää tänä vuonna 30 vuotta ja palvelee asiakkaitaan nyt sekä täyden palvelun yksityispankkina että varainhoitoyhtiönä.

FIM tarjoaa Private Banking -asiakkailleen yksityispankin laajat edut, mikä mahdollistaa varakkaille yksityishenkilöille koko asioinnin keskittämisen FIMiin. Konkreettinen todiste tästä on helmikuussa lanseerattava FIM Private Banking Visa -kortti.

”Kerromme asiakkaillemme kohta lisää pian lanseerattavasta FIM Private Banking Visa -yhdistelmäkortista”, FIM Private Bankingista vastaava myyntijohtaja Jussi Lilja sanoo.

Kortti on luotettu ja toivottu matkakumppani, sillä se tuo mukanaan muun muassa rajoittamattoman pääsyn lentokenttien lounge-tiloihin eri puolilla maailmaa sekä concierge-palvelut. Private Banking -asiakkaat pääsevät myös nauttimaan finanssialan uusista innovaatioista, kuten reaaliaikaisista rahansiirroista mobiilissa, ensimmäisten joukossa Suomessa.

Kotimainen finanssiala käy parhaillaan läpi kovaa myllerrystä. Samaan aikaan suomalaisten varallisuus on murroskohdassa, kun suuret ikäluokat alkavat siirtää omaisuuttaan jälkipolvilleen.

”Lähivuosina moni voi huomata olevansa yllättävän varakas perittyään kaksion kaupungin keskustasta”, Lilja muistuttaa.

Institutionaalisia sijoittajia FIMissä palvelee tiimi, johon on palkattu useita asiakastyön ja varainhoidon huippuosaajia viimeisen puolen vuoden aikana.

”Viime vuosina institutionaaliset sijoittajat ovat olleet kiinnostuneita etenkin vaihtoehtoisista sijoitustuotteista”, instituutiotiimistä vastaava johtaja Jussi Kärkkäinen sanoo.

Siksi FIM on kehittänyt aktiivisesti tuotevalikoimaansa. Yhtenä esimerkkinä tästä FIM ollut tuomassa Suomeen muun muassa sijoitusalan kansainvälistä trendiä: vaikuttavuussijoittamista ja tulosperusteisia rahoitussopimuksia eli Social Impact Bondeja.

”Syksyn aikana FIMin asiakkaat ovat voineet sijoittaa esimerkiksi maahanmuuttajien työllistymiseen tähtäävään hankkeeseen. Tänä vuonna tarjoamme mahdollisuuden sijoittaa lasten ja nuorten syrjäytymistä ehkäisevään projektiin”, Kärkkäinen sanoo.

Jussi Lilja, myyntijohtaja, FIM Private Banking,
puh. 050 376 0653, jussi.lilja@fim.com