Accountor Finago

Suomalaisyritysten transaktioiden määrä on piristynyt notkahduksen jälkeen

Yritysten transaktioiden määrä näyttää piristyneen syksyn myötä. Koronapandemian vaikutukset näkyivät keväällä transaktioiden määrässä niiden selkeänä laskuna. Muutos ilmenee ohjelmistoyritys Accountor Finagon asiakasdatasta.
Accountor Finagon toimitusjohtaja Jarmo Lönnfors ennustaa, että yritysten kasvu jää puuttumaan kuluvalta vuodelta. Kirsi Alm-Siira juonsi Accountor Finagon Tilitoimistopäivä-virtuaalitapahtuman syyskuussa 2020.

Yli 20 000 suomalaisyrityksen transaktioiden, eli toteutuneiden maksutapahtumien määrät otettiin taloushallinnon ohjelmistoyritys Accountor Finagossa tarkkaan seurantaan heti koronakriisin alettua.

-Alkuvuosi ennen koronakriisiä oli vielä hyvän kasvun aikaa edellisvuoteen verrattuna. Toimialojen välillä on eroja, ja koronakriisin myötä tullut muutos nähtiin vahvimmin ravintola-, hotelli- ja majoitustoimialoilla. Joillain toimialoilla kesti useamman kuukauden, ennen kuin kriisi alkoi näkyä transaktioiden määrässä. Se kertoi siitä, että oli vielä tilauskantaa, jota tehtiin, toimitusjohtaja Jarmo Lönnfors kertoo.

Prosentuaalisesti transaktioiden määrän lasku oli esimerkiksi huhtikuussa 10 prosenttia viime vuoden huhtikuuhun verraten.

Toimitusjohtaja Jarmo Lönnforsin mukaan jatkon ennustaminen huhtikuusta 2020 eteenpäin on ollut vaikeampaa kuin kertaakaan sitten vuoden 2008 finanssikriisin.

-Veikkaan, että transaktioiden määrässä tullaan pääsemään korkeintaan vuoden 2019 tasolle, mutta yritysten kasvu jää puuttumaan tältä vuodelta, Jarmo Lönnfors ennustaa.

Yritysten tarve reaaliaikaiselle taloustiedolle on suurempi kuin koskaan aikaisemmin

Jarmo Lönnfors uskoo yritysten hyötyvän reaaliaikaisesta taloustiedosta, joka mahdollistaa nopean reagoinnin haastavissa tilanteissa.

-Yrityksillä pitää olla koko ajan hyvin näpeissään se, miten on tulossa rahaa sisään ja minkälaisia velvoitteita yrityksellä on ulospäin. Heti kun saa edellisen kuukauden tiedot on mietittävä, että mennäänkö aikaisemmilla suunnitelmilla, vai tarvitseeko tehdä uusia säästösuunnitelmia. Missä ovat sellaiset kasvun mahdollisuudet, joihin kannattaa satsata, ja miten niihin satsataan? Sitten ruvetaan taas tekemään - ja kuukauden päästä taas katsotaan, missä mennään, toimitusjohtaja Jarmo Lönnfors kuvailee.

-Tämä tilanne tullee jatkumaan, ja uskon että yritysten pitää pyrkiä rohkeasti kohti kasvua. Mutta jos tilanne muuttuu, niin pitää olla myös kyky jarruttaa aika nopeasti.

Accountor Finago tuo taloushallinnon ajankohtaiset tapahtumat ammattilaisille Tilitoimistopäivä 2021 -hybriditapahtumassa, 30.9.2021 Helsingin Messukeskuksessa ja virtuaalisesti.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Accountor Finagon Tilitoimistopäivä järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa täysin virtuaalisesti. Tilitoimistopäivä 2021 järjestetään hybriditapahtumana, 30.9.2021 Helsingin Messukeskuksessa ja virtuaalisesti.Siirry videokanavalle

Kuvat

Lataa
Taloushallinnon ammattilaistapahtuma Tilitoimistopäivä 2021 järjestetään hybriditapahtumana Helsingin Messukeskuksesta 30.9.2021.
Lataa

Accountor Finago

Accountor on talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoratkaisuihin sekä ulkoistuspalveluihin erikoistunut konserni, jonka palveluksessa on noin 2450 ammattilaista 7 maassa. Yhtiön toiminta-ajatuksena on auttaa asiakkaitaan hyödyntämään modernin teknologian ja digitalisoinnin tarjoamia mahdollisuuksia jokapäiväisessä tekemisessään. Yhtiön pääkonttori on Espoossa. Suomen lisäksi yhtiö toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Venäjällä ja Ukrainassa. Accountor-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 245 M€.

Accountor Finago on kotimainen taloushallinnon ohjelmistoyritys ja osa Accountorin SME-liiketoimintaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Accountor Finago