Suomeen 13 uutta hyväksyttyä tavarantarkastajaa

Suomessa on nyt 207 hyväksyttyä tavarantarkastajaa (HTT), kun 13 kokelasta suoritti hyväksytysti Keskuskauppakamarin HTT-kokeen. HTT-tavarantarkastajat ovat alansa kokeneita ammattilaisia ja puolueettomia asiantuntijoita, jotka suorittavat palvelun tai tavaran teknisen tarkastuksen.

Raisa Harju / Kuva: Roni Rekomaa

Hyväksytyt tavarantarkastajat antavat teknisiä arvioita palveluista tai tuotteista. He toimivat valvonnan alaisena, puolueettomasti ja tavarantarkastusta koskevaa ohjesääntöä noudattaen.

“Tavarantarkastajia käytetään erityisesti niissä tilanteissa, joissa kaivataan ulkopuolisen ja objektiivisen asiantuntijan näkemystä kiistanalaiseen tilanteeseen. Tavarantarkastajan tehtäviin ei kuulu tuomarina toimiminen, mutta vastuukysymysten selvittely saa usein merkittävää lisäapua tavarantarkastuksesta”, kommentoi Keskuskauppakamarin lakimies ja tavarantarkastajalautakunnan sihteeri Raisa Harju.

Harjun mukaan ulkopuolisen asiantuntijanäkemyksen avulla päästään uhkaavissa riitatilanteissa usein sovintoon. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi silloin, kun tarvitaan puolueeton näkemys auton maalauksen asianmukaisuudesta, kylpyhuoneen vedeneristyksen normien mukaisuudesta tai siitä, vastaako tuotantolinjan toiminta siitä sovittua.

Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta hyväksyi tämän vuoden HTT-kokeessa 13 kokelaan suoritukset. Kokeeseen osallistui 18 kriteerit täyttävää ammattilaista. Uusia tavarantarkastajia saatiin yhdeksälle kauppakamarialueelle: Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi, Kuopion alue, Oulu, Riihimäki-Hyvinkää ja Tampere.

HTT-tarkastajan pätevyys edellyttää kokeen läpäisemisen lisäksi tutkintoa osaamisalalta sekä sen jälkeen vähintään 10 vuoden työkokemusta. HTT-tarkastuksia tehdään vuosittain noin 800, eniten rakentamiseen, ajoneuvoihin ja koneisiin liittyen. Tarkastusten tilaajista noin puolet on yrityksiä tai organisaatioita ja puolet kuluttajia.

Lisätietoja:

Raisa Harju, p. 050 554 2683, raisa.harju@chamber.fi

Raisa Harju / Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamarin Linnainmaa: Kaavoitus sujuvoitettava seuraavalla hallituskaudella2.1.2019 00:30Tiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa vaatii tulevaan hallitusohjelmaan konkreettiset kirjaukset kaavoituksen sujuvoittamiseksi, jotta investoinnit eivät hidastu tarpeettomasti. Kaavoitettavaa maata on saatava riittävästi, mikä edellyttää myös maanomistajalle oikeutta käynnistää kaavoitusprosessi. Kaavoitusprosessin kestolle tulisi säätää enimmäisaika. Lisäksi liian yksityiskohtaisista rakentamista koskevista määräyksistä ja materiaalipakoista on luovuttava, ja kaavoihin liittyviä valitusoikeuksia tulee rajata.