Suomeen lisää tutkimusta: Suomen startup-yhteisö kannattaa TKI-työryhmän uutta ulostuloa

Suomen startup-yhteisö yrityksineen otti ilolla vastaan parlamentaarisen TKI-työryhmän eilen esittelemät suuntaviivat ja tavoitteet tulevien vuosien tutkimukseen ja kehitykseen esitettävistä satsauksista.

“Erityisesti 90-luvun laman jälkeen Suomi panosti vahvasti tutkimukseen ja kehitykseen, joka edesautti esimerkiksi Nokian nousua. Suomi on tällä hetkellä jäänyt jälkeen TKI-investointien osalta keskeisimmistä kilpailijoistamme, kuten Saksasta ja Ruotsista. Parlamentaarisen työryhmän esitykset luovat uskoa tulevaan ja kohdistuvat erittäin tärkeään aikaan. Juuri nyt suomalaiset kasvuyritykset ja startupit kiinnostavat globaalisti ja houkuttelevat enemmän ulkomaista pääomaa kun koskaan aiemmin”, sanoo Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen. “TKI-panostukset luovat omalta osaltaan pitkäjänteisyyttä ja luottamuksellista ilmapiiriä kasvattaa yrityksiä Suomessa. Nyt on tärkeää, että työryhmän esittämiin tavoitteisiin sitoudutaan poliittisesti ja toimeenpano käynnistetään.”

Suomen startup-yhteisön keskeisimmät huomiot:

• Yhteisö kannustaa selkeä sitoutumista 4% TKI-tavoitteeseen pääsemiseen vuosikymmenen loppuun mennessä. Rahoituslaki luodaan budjettikehysten sisään, joten tässä kohtaa yksityisen sektorin ja yrittäjien osallistuminen mukaan työhön on äärimmäisen tärkeää. Yritysten tehtävänä on laittaa kaksi euroa valtion yhden euron päälle. Startup-yhteisö jäsenyrityksineen on näissä talkoissa mukana. Tämä edellyttää selkeää pitkän tähtäimen näkymää siitä, että Suomi on vakaa ja kilpailukykyinen maa yrittää vuosikymmenten päästä.

• Samassa yhteydessä säädettävä rahoituslaki olisi omalta osaltaan määrittämässä vuotuista valtion TKI-rahoituksen tasoa sellaisella tavalla, jolla tavoite saavutetaan. Kun tiedämme, miten rahoitus vuosi vuodelta kehittyy, on yrityksiemme mahdollista lähteä suunnittelemaan omia investointejaan tämän mukaisesti. Ennakoitavuus on suomalaisille kasvuyrityksille elinehto.

• Esitys yritysten TKI-verokannustimesta on äärimmäisen tärkeä ja tarpeellinen edistysaskel. Vastaavia kannustimia on käytössä useissa Suomen kilpailijamaissa, joten yhteisö kannustaa TKI-verokannusteen ottamista käyttöön myös Suomessa asemamme vahvistamiseksi globaalissa kilpailussa.

Lyhyesti Suomen startup-yhteisöstä

Suomen startup-yhteisön muodostaa yli 100 eri suomalaista kasvuyritystä eri vaiheista, aina alkuvaiheesta kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Yhteisön tavoitteena on rakentaa Suomesta maailman paras paikka perustaa ja kasvattaa yrityksiä.