Suomeen uusi, ainoa ISO-sertifioitu päästökompensaatiopalvelu

Hiilinielurekisteri-palvelu on saanut kansainvälisen ISO 14064-2:2019 -standardin mukaisen sertifikaatin ainoana kompensaatiopalveluna Suomessa.

Uusi Hiilinielurekisteri-palvelu tuo luotettavan ja vakaan vaihtoehdon yksityis- ja yritysasiakkaille vapaaehtoisten päästökompensaatioiden villeillä markkinoilla. ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän alainen sertifikaatti ja Suomeen kohdistuvat kompensaatiotoimet, joissa metsänomistajat ovat sitoutuneesti mukana, antavat erityisesti yrityksille vahvan signaalin luotettavasta toiminnasta.

Palvelussa yksityishenkilö voi kompensoida esimerkiksi vuosipäästönsä tai perheen lomamatkat. Yritykset voivat kompensoida vaikkapa projektin tai tuotteen valmistuksen päästöjä – niitä, joita ei päästöjä vähentävillä toimenpiteillä onnistuta välttämään.

Hiilinielurekisterin kompensaatiotoimet kohdistuvat hiilinielujen lisäämiseen, kasvattamiseen ja säilyttämiseen suomalaisissa talousmetsissä.

”Palvelu toimii verkossa osoitteessa hiilinielurekisteri.fi verkkokaupan tavoin. Hiilinielurekisterissä kohtaavat kompensaatioasiakkaat ja metsänomistajat, jotka haluavat kasvattaa lisähiilinieluja tuhkalannoituksella ja antaa niitä myyntiin päästökompensaationa”, kertoo Hiilinielurekisterin ideoija ja kehittäjä Kimmo Piippo, Rakeistus Oy:n toimitusjohtaja.

Arvokkaita lisähiilinieluja saadaan aikaan tuhkalannoittamalla nuoria, harvennettuja talousmetsiä. Lannoitus lisää puiden kasvua 20–50 %. Tämä lisäkasvu on lisähiilinielu, joka sitoo myydyn päästökompensaation verran hiilidioksidia 15–20 vuodessa.

Metsänomistajat rekisteröivät Hiilinielurekisteriin metsänsä, jotka ovat tuhkalannoitettuja tai tuhkalannoitetaan. Järjestelmä laskee lisähiilinielujen hiilidioksidin sidontakapasiteetin, joka myydään kompensaationa asiakkaille. Järjestelmä varmistaa, että yhden kompensaatiometsän lisähiilinielut myydään kompensaatioksi vain kerran.

”Metsänomistajat sitoutuvat säilyttämään kompensaatiometsät 15–20 vuotta. He saavat kompensaatiometsän säilyttämisestä korvauksen, joka on parhaimmillaan metsänomistajille merkittävää lisätuloa”, Piippo sanoo.

Hiilinielurekisterin kautta tehty kompensaatio on luotettava, sillä lisähiilinielujen kasvu ja säilyvyys varmistetaan maastomittauksilla. Väliajoin tehtävillä mittauksilla varmistetaan, että puut ovat olemassa ja lisähiilinielut kasvavat. Mittaustulokset kertovat, kuinka paljon puut ovat kasvaneet, sitoneet CO2:a ja varastoineet hiiltä.

Hiilinielurekisteri on oululaisen kiertotalouden ratkaisuja tarjoavan Rakeistus Oy:n kehittämä ja ideoima. Palvelu on ainutlaatuinen vapaaehtoisten päästökompensaatioiden markkinoilla: se määrittelee metsien hiilensidontakyvyn, laskee lisähiilinielujen myytävien CO2-tonnien määrän sekä hallinnoi, seuraa ja raportoi päästökrediittejä.

Lisätietoja: Kimmo Piippo, toimitusjohtaja, Rakeistus Oy, p. 044 704 4888

Rakeistus Oy:n tuotteet edustavat kiertotalouden huippua. Yhtiön räätälöidyt ratkaisut ovat tärkeässä roolissa palauttamassa biomassan sisältämiä ravinteita takaisin luonnon kierokulkuun.

Lisätietoa yrityksestä: https://www.rakeistus.fi