Keskuskauppakamari

Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kauppakamarien selvitysten mukaan eurooppalaiset yritykset odottavat Euroopan unionin tehostavan työtään 520 miljoonan kuluttajan ja 25 miljoonan sisämarkkinoiden kehittäjänä sekä terveen kansainvälisen kaupan ja kilpailun edelläkävijänä. Samalla yritykset pelkäävät, että Euroopassa nationalismi, populismi ja protektionismi vahvistuvat sekä syövät yrityksiltä mahdollisuuksia hakea kasvua ja luoda työtä.

Jos EU:n ja sen jäsenvaltioiden yhteistyö vaikeutuu ja poliittisten päätösten ennakoimattomuus lisääntyvät, jarruttaa se väistämättä Euroopan talouskasvua, arvioi Vuori.

”Yritykset eivät uskalla palkata työntekijöitä eivätkä investoida Eurooppaan, vaan ne hakevat kasvua muilta markkinoilta. Silloin suurin häviäjä on Euroopan kansalainen, joka ei voi kansainvälisen yrityksen tavoin etsiä parempaa tulevaisuutta muista maista”, Vuori sanoo.

Suomen talouskasvu syntyy Euroopasta

Vuoren mukaan Suomenkin talous elää vahvasti Euroopasta, sillä viennistä 60 prosenttia ja tuonnista 73 prosenttia tehdään toisten EU-maiden kanssa. Suomeen tulleista kansainvälisistä investoinneista 94 prosenttia on toisista EU-maista, joten pelot Kiinan Suomen valloituksesta ovat ennenaikaisia.

”Iso huolemme on se, että EU-maiden keskinäinen kaupankäynti ja investoinnit näivettyvät. Silloin isoimpia häviäjiä on Suomen kaltainen avoin talous, jonka pienet kotimarkkinat tarjoavat vain rajalliset eväät hyvinvoinnin vahvistamiseen”, Vuori muistuttaa.

Neljä vuotta Brysselissä Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsenenä toiminut Vuori korostaa, että Suomen tavoitteet eivät aina ole yhdenmukaisia edes tärkeiden kauppakumppaniemme, kuten isojen kotimarkkinoiden Saksan, puhumattakaan Ranskan tai Puolan kanssa. Eurovaalit, sen jälkeen tapahtuvat EU-päättäjävalinnat sekä EU:n rahoituksen ja komission painopisteet tuleville vuosille ovat Suomelle erittäin tärkeät.

”Suomella on nyt sauma rakentaa parempaa Eurooppa”, Vuori sanoo.

Uudella hallituksella oltava heti osaava EU-ote

Suomalaisten europarlamentaarikkojen sekä erityisesti Suomen uuden hallituksen ote ja asiantuntemus EU-asioissa pitää olla heti alusta alkaen kohdillaan, korostaa Timo Vuori.

”Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuus osuu ajankohtaa, jota voi luonnehtia ainutlaatuiseksi koko Suomen EU-historiassa. Tätä vuosikymmenten tilaisuutta ei Suomen ole syytä nyt tyriä. Suomen on rakennettava vahvasti toimivaa ja avointa Eurooppa, joka on hyvä paikka niin kansalaisille kuin yrityksille”, muistuttaa Vuori.

”Suomi tullaan muistamaan EU:n historiassa hyvällä tai pahalla. Oma historiamme on osoittanut, että yksin emme oikein pärjää. Olkaamme nyt mieluummin aktiivinen ja aikaansaava EU:n rakentaja kuin äänetön yhtiömies.”

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.