Suomella tuhannen taalan paikka – mahdollisuus luoda päästövähennyksiä ja kymmeniä tuhansia työpaikkoja
Pääministeri Marinin hallitus on asettanut Suomelle kunnianhimoisen tavoitteen olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen vaatii merkittäviä päästövähenemiä lukuisilla sektoreilla, joista suurimpina sähkö-, lämmitys-, teollisuus ja liikennesektorit. Merkittävänä päästövähennyskeinona on useissa yhteyksissä tunnistettu sektori-integraatio, jolla tarkoitetaan järjestelmää, jossa mm. sähkö-, lämmitys-, jäähdytys-, liikenne- ja jopa ruoantuotantojärjestelmät kytketään aikaisempaa laajemmiksi ja älykkäämmiksi kokonaisuuksiksi.
– Sektori-integraatiota on tarkasteltu lähes yksinomaan päästöjen vähentämisen näkökulmasta, mutta se on Suomelle ennen kaikkea valtava liiketoimintamahdollisuus. Käsillä oleva mallinnus osoittaa, että sen potentiaaliset kansantaloudelliset hyödyt ovat merkittävät, STEK ry:n toimitusjohtaja Timo Kekkonen sanoo.
Akkuteollisuus voisi olla uusi Nokia
Mallinnuksen perusajatuksena on seurata kassavirtojen kulkeutumista arvoketjussa, jossa ne päätyvät ketjun yritysten palkkoihin, veroihin, materiaaleihin, palveluihin, laitteisiin ja voittoon. Mallinnus huomioi myös arvoketjuja tukevien palveluiden ja laitevalmistajien arvioidut vaikutukset arvioiduin kotimaisuusastein.
Suurin osa litiumioniakkujen arvosta muodostuu akkusolun ja akkupaketin valmistuksesta. Siksi panostus arvoketjun loppupäässä vaadittavaan infrastruktuuriin ja osaamiseen tuo suurimmat työllisyys- ja liiketoimintavaikutukset. Vastaavasti jäämällä akkumateriaalin toimittajaksi globaalissa arvoketjussa, menetetään arvoketjun loppupään suuren lisäarvon mahdollisuudet.
Li-ion-akkuteollisuuden vaikutusta Suomen työllisyyteen ja verokertymään tarkasteltiin kolmessa eri skenaariossa. Kiinnostavin on skenaario, jossa Suomessa tuotettu akkukapasiteetti olisi suurin, 300 GWh. Sen arvioitu työllistävyys vuonna 2040 on 38 400 henkilötyövuotta, ja palkka- ja yhteisöverokertymä noin 790 M€. Tässä skenaariossa verokertymäna realisoituva hyöty on puoli miljardia euroa suurempi, kuin skenaariossa, jossa tuotettu akkukapasiteetti on pienin.
– Liikenne sähköistyy ja ala on tulevaisuudessa valtava. Suomella on hyvät edellytykset palvella globaalia markkinaa laajasti eri arvoketjun vaiheissa. Suuntaa-antava mallinnus osoittaa, kuinka radikaali vaikutus Suomen taloudelle ja työllisyydelle voisi olla nyrkinkokoisella otteella tästä puhtaan teknologian markkinasta, vanhempi asiantuntija Markus Klimscheffskij Gaia Consultingista sanoo.
Latauksesta merkittävä osa palveluvientiä
Sähköajoneuvojen latauksen vaikutukset syntyvät sähkön hankinnasta, latausinfran valmistamisesta, asentamisesta ja huollosta sekä latauspalveluista ja työllistävät siten sekä ns. valko- että sinikaulusaloja. Suomen sähköajoneuvokannan oletettu kehitys perustuu LVM:n hiilettömän liikenteen 2045 toimenpideohjelman arvioihin[1].
Ensimmäisessä skenaariossa latausinfra ja -palvelut tuotetaan vain Suomen sähköajoneuvokannan tarpeisiin. Skenaarioissa 2 ja 3 suomalaiset palveluntarjoajat tuottavat kotimaan kysynnän lisäksi latauspalveluita (ohjelmistoja) 5%:lle (skenaario 2) ja 20%:lle (skenaario 3) koko Euroopan sähköisestä liikenteestä.
Mikäli suomalaiset toimijat tarjoaisivat latauspalveluja (ohjelmistoja) 20%:lle Euroopan sähköisestä liikenteestä, luotaisiin noin 2 500 henkilötyövuotta lisää työpaikkoja vuonna 2030, verrattuna siihen että toimittaisiin pelkästään kotimaan markkinoilla. Samalla vahvistettaisiin palvelualan ja -viennin työllisyyttä. Palkka- ja yhteisöverokertymä olisi tässä skenaariossa noin 88 M€, eli palveluviennillä saavutettava verokertymä olisi noin 50 miljoonaa euroa suurempi verrattuna siihen että pitäydyttäisiin Suomen sähköajoneuvokannan tarpeisiin tuotetussa infrassa ja palveluissa.
Mallinnetut vaikutukset ovat suuntaa-antavia ja perustuvat toimialojen nykyisiin palkka- ja kustannusrakenteisiin, työvoimaintensiteettiin sekä ennustettuun markkinakasvuun ja hinnanmuutoksiin. Lue koko raportti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Gaia Consulting Oy:
Vanhempi asiantuntija Markus Klimscheffskij, markus.klimscheffskij @ gaia.fi, gsm +358 44 587 7788
Liiketoimintapäällikkö Tuukka Rautiainen, Tuukka.rautiainen @ gaia.fi, gsm +358 50 529 4184
Tietoja julkaisijasta
Takomotie 8
00380 Helsinki
http://www.stek.fi
Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka edistää sähkön käytön turvallisuutta ja luotettavuutta, sähköisiä energiatehokkuusratkaisuja sekä älykästä sähkön käyttöä keräämällä, tuottamalla ja jakamalla tietoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta STEK ry - Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus
Kuluttajallakin on vastuu litiumioniakkujen turvallisuudesta13.6.2022 11:49:17 EEST | Tiedote
Litiumioniakut ovat yleistyneet nopeasti ja niitä on kaikkialla, niin kuluttajakäytössä kuin valtavina määrinä erilaisissa kuljetusketjuissa. Riskinä on, ettei kaikkia litiumioniakkuihin liittyviä vaaroja tunneta tai niistä ei väliteä. Kuluttajallakin on vastuuta huolellisuusvelvoitteen kautta. Sen laiminlyöminen saattaa johtaa tuottamukselliseen vastuuseen.
Halpa sähköauton lataustuote voi olla turvallisuusriski – testit paljastivat räikeitä puutteita6.4.2022 12:53:57 EEST | Tiedote
Jo reilu kolmasosa Suomessa myydyistä uusista ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista on sähkökäyttöisiä: täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja. Liikenteen sähköistyminen näkyy myös lataustuotemarkkinoilla, myytäväksi ilmestyy jatkuvasti lisää latausjohtoja ja latausasemia. Kuluttajan kannattaa olla tarkkana: määräystenvastainen latausjohto tai latausasema voi aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran.
Opas veneen sähköjärjestelmästä päivittyi erityisesti akkujen osalta7.3.2022 13:13:11 EET | Tiedote
STEK ry:n Sähkö ja vene -oppaasta on julkaistu jo viides, osin uudistettu painos. Tuore Sähkö ja vene - uudistettu painos 2022 sisältää paljon uutta tietoa erityisesti akuista. Veneilyssäkin suosiotaan kasvattaneissa litiumioniakuissa on monia hyviä puolia, mutta niihin liittyy myös asioita, joita on hyvä huomioida. Oppaan päivitetyssä osuudessa käydäänkin läpi uuden akkutyypin käyttöönottoon liittyviä asioita.
Aki Linnanahde tekee selvää energiamurroksesta – aurinkoenergiaan tutustuttiin Salossa19.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote
Tonneittain biojätettä, panikointia tuulivoimalan huipulla ja paikkoja, joihin tavalliset tallaajat eivät koskaan pääse – Aki Linnanahteen luotsaama sarja tutustuttaa päästöttömän sähkön tuotantoon ja energiamurrokseen hauskasti ja harvinaisen selkeästi.
Energiamurroksesta selkoa Aki Linnanahteen viihteellisellä dokumentilla19.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote
Tonneittain biojätettä, panikointia tuulivoimalan huipulla ja paikkoja, joihin tavalliset tallaajat eivät koskaan pääse – Linnanahteen energiamurros tutustuttaa päästöttömän sähkön tuotantoon ja energiamurrokseen viihteellisesti ja harvinaisen selkeästi.