Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.

Cohenin perhe, Ainoa Winery

Seitsemän suomalaista ehdokasta kilpaili pohjoismaisessa EMBLA-ruokakilpailussa Islannissa. Kilpailun voittajat nimesi yhteispohjoismainen raati, joka arvioi ehdokkaat kisan seitsemässä kilpailusarjassa.

EMBLA 2019 voittajat ovat:

• Pohjoismainen raaka-ainetuottaja 2019: Grøna Oyggin, Färsaaret
(Suomen ehdokas: Hauhalan Hanhifarmi, Virpi ja Antti Rantalainen)

• Pohjoismainen ruokayrittäjä 2019: Bondens Skafferi, Ruotsi
(Suomen ehdokas: Silmusalaatti, Samuli Laurikainen)

• Pohjoismainen ruoka-artesaani 2019: Ainoa Winery, Suomi
(Suomen ehdokas: AinoaWinery, Paola Guerrero de Cohen ja David Cohen)

• Pohjoismainen ruokaviestijä 2019: Claus Meyer, Tanska
(Suomen ehdokas: Satokausikalenteri, Natalia Salmela ja Samuli Karjula)

• Pohjoismainen joukkoruokailuosaaja 2019: Anne-Birgitte Agger, Tanska
(Suomen ehdokas: Koulutuskeskus Salpaus, Anita Kauhala-Antonopoulou ja Marko Viljamaa)

• Pohjoismainen ruokamatkailukohde 2019: Gimburlombini – Nólsoy, Färsaaret
(Suomen ehdokas: Slow Food Festival Fiskars, Diana Nyberg Lindholm)

• Pohjoismainen ruokakasvattaja 2019: Hävikki-battle, Motiva Oy, Suomi
(Suomen ehdokas: Hävikki-battle, Motiva Oy, Elina Ovaskainen).

Suomi näyttävästi esillä Islannissa

Jälleen tänä vuonna Suomen edustajat menestyivät EMBLA-ruokakilpailussa hyvin ja osoittavat paikkansa pohjoismaisessa ruokakulttuurissa voittamalla kaksi EMBLA-palkintoa Suomeen.

– Tunsimme itsemme etuoikeutetuksi, kun saimme edustaa Suomea EMBLA:ssa. Olemme innoissamme siitä, että viinimme, meidän panoksemme upeaan pohjoismaiseen ruokakulttuuriin on saanut osakseen näin suuren kunnian. Metsän antimien viinit ovat ansainneet paikan pöydässämme hienoimpien pohjoisten ruokien joukossa, sanovat Ainoa Wineryn viinitilalliset Paola Guerrero de Cohen ja David Cohen.

– Tunnustusta on aina ilo saada ja meille tämä voitto merkitsee sitä, että tekemämme työ ruokahävikin tiimoilta ei ole mennyt hukkaan. Isoin kiitos meiltä lähtee edelleen niille sadoille opettajille ja tuhansille nuorille, jotka toteuttavat Hävikki-battlea tänäkin vuonna. Kun saamme nuoret itse tekemään ja oivaltamaan asioita, muun muassa ruokahävikistä, niin nämä asiat kantavat varmasti pitkälle aikuisuuteen. Ja toki pitää kiittää maa- ja metsätalousministeriötä, joka mahdollistaa meille tämän kansallisen koordinoinnin, kiittää Elina Ovaskainen Motivasta.

Mikä on EMBLA?

Nyt toista kertaa järjestettävän EMBLA-ruokakilpailun palkinnot jaettiin lauantaina 1. kesäkuuta Harpan konserttitalossa Reykjavikissa pohjoismaisen keittiömestarijärjestön NKF:n kongressin yhteydessä. Joka toinen vuosi toteutettavan EMBLA-ruokakilpailun ensimmäiset palkinnot jaettiin Kööpenhaminassa 2017.

EMBLA-ruokakilpailun järjestämisestä vastaa Pohjoismaisten Tuottajajärjestöjen keskusliitto NBC (Nordens Bondeorganisationers Centralråd). Pohjoismainen ministerineuvosto tukee kilpailua osana Uusi pohjoismainen ruoka -ohjelmaa (Ny nordisk mat). Kilpailussa ovat mukana Islanti, Tanska, Norja, Suomi, Ruotsi, Ahvenanmaa ja Färsaaret. Suomen edustajat ja kilpailun järjestäjät ovat MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC (Svenska lantbruksproducenternas centralförbund).

Kansallisen tason ilmoittautumisen jälkeen suomalainen tuomaristo nimesi keväällä jokaisesta kilpailukategoriasta ehdokkaat pohjoismaisen tason kilpailuun. Yhteispohjoismainen tuomaristo arvioi 31. toukokuuta kaikki ehdokkaat EMBLA-periaatteiden mukaisesti: pohjoismaisuus, kestävyys, innostava, innovatiivinen ja arvostettu.

Kilpailu on saanut EMBLA-nimensä pohjoismaisen mytologian ensimmäiseltä naiselta.

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, +358 50 511 8909 tai anni-mari.syvaniemi@mtk.fi

Mia Wikström, viestintäpäällikkö, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, +358 50 355 3213 tai mia.wikstrom@slc.fi

David Cohen, perustaja ja viinitilallinen, Ainoa Winery, +358 40 095 1007 tai info@ainoawinery.com

Elina Ovaskainen, konsultti, Hävikki-Battle, Motiva Oy, +358 40 7749390 tai elina.ovaskainen@motiva.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Cohenin perhe, Ainoa Winery
Elina Ovaskainen, Motiva

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.