Suomelle uusi hallitus: Mahdollisuus korjata virhe ja perua kehitysyhteistyöleikkaukset

12.6.2017 18:11 | Kepa ry

Perussuomalaisten puheenjohtajavaihdos johti hallituksen kaatumiseen. Nyt kun Suomeen muodostetaan uusi hallitus ja hallitusohjelmaa tarkastetaan, on uudella hallituksella loistava tilaisuus osoittaa sitoutumisensa kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksien toteutumiseen perumalla kehitysyhteistyömäärärahoihin tehdyt massiiviset leikkaukset.

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa esittää, että uusi hallitus nostaa kehitysrahoituksen leikkauksia edeltäneelle tasolle ja laatii realistisen tiekartan kehitysrahoituksen nostamiseen 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta.

”Aikana jolloin rakennetaan muureja, Suomen on tärkeää lähettää vahva viesti siitä, että köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen on kaikkien yhteinen vastuu ja etu”, sanoo Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Kaikki nykyiset oppositiopuolueet ovat vastustaneet kehitysyhteistyöleikkauksia.

”Uudella hallituksella on tilaisuus palauttaa Suomen maine ja korjata jo tehdyt virheet. Pelkästään suomalaisilta kansalaisjärjestöiltä tehdyistä leikkauksista ovat kärsineet miljoonat köyhimmät ihmiset”, toteaa Lappalainen.

Lisätiedot:

Timo Lappalainen, toiminnanjohtaja, puh. 050 317 6700, timo.lappalainen@kepa.fi

Lehdistökutsu: Suomalaisten järjestöjen 100 saavutusta julkaistu kuvina ja tarinoina ─ valokuvanäyttely avataan Porissa 10.7.26.6.2017 11:01Kutsu

Monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut, toiminta ja innovaatiot, kuten esimerkiksi äitiyspakkaus, vauvauinti ja kohdunkaulansyöpäseulonnat, eivät olisi arkipäivää Suomessa ilman järjestöjen pitkäjänteistä työtä. Tervetuloa keskustelemaan kansalaisjärjestöjen työstä, avaamaan Järjestö 100 -kampanjan valokuvanäyttely ja juomaan rennot pullakahvit SuomiAreenan alkajaisiksi maanantaina 10.7. kello 15-17 Satakunnan yhteisökeskukseen.

Järjestöt EU-ministerikokoukseen osallistuvalle Tiilikaiselle: Suomen ilmastopolitiikan suunnan on muututtava7.6.2017 16:28Tiedote

Donald Trumpin ilmoitettua Yhdysvaltojen vetäytymisestä Pariisin sopimuksesta, on EU:n johtajuus kansainvälisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys. Sopimuksen lämpötilatavoitteiden saavuttamiseksi on hiilivarastojen ja -nielujen sidottava yhä enemmän ilmakehän hiilidioksidia. Järjestöt toivovat EU:n ympäristöministerikokoukseen ensi viikolla osallistuvalta Kimmo Tiilikaiselta suunnanmuutosta etenkin taakanjakoon sekä maankäyttöön ja metsiin liittyvässä päätöksenteossa.

Pakolaisteema vahvasti esillä Maailma kylässä -festivaalilla – pääjärjestäjä Kepa sanoutuu irti kaikesta rasismista ja vihapuheesta23.5.2017 15:24Tiedote

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan suurtapahtuma Maailma kylässä -festivaali järjestetään Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla 27.–28. toukokuuta. Ilmaistapahtumassa on luvassa toistakymmentä konserttia, lukuisia yhteiskunnallisia elokuvia ja dokumentteja sekä keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Pakolaisuus ja maahanmuutto nousevat esille monissa ohjelmanumeroissa.

Maailma kylässä -festivaali on katuruokakeittiöiden juhla16.5.2017 11:23Tiedote

Ensi viikolla käynnistyvä ilmaisfestivaali Maailma kylässä on monille vakiovierailijoille myös katuruokakeittiöiden juhla. Annosvalikoimasta löytyy muun muassa uppopaistettuja keittobanaanisipsejä, nopales-kaktussalaattia, brasilialaisia coxinha-leivoksia, mezejä, sambusia, häränhäntäkeittoa, tiibetiläisiä kasvis-momoja, kreppejä ja Kuusamon neulamuikkuja. Jokaisella ruokamyyntipisteellä on tarjolla myös vähintään yksi kasvisruokavaihtoehto.