Suomelle uusi hallitus: Mahdollisuus korjata virhe ja perua kehitysyhteistyöleikkaukset

Perussuomalaisten puheenjohtajavaihdos johti hallituksen kaatumiseen. Nyt kun Suomeen muodostetaan uusi hallitus ja hallitusohjelmaa tarkastetaan, on uudella hallituksella loistava tilaisuus osoittaa sitoutumisensa kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksien toteutumiseen perumalla kehitysyhteistyömäärärahoihin tehdyt massiiviset leikkaukset.

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa esittää, että uusi hallitus nostaa kehitysrahoituksen leikkauksia edeltäneelle tasolle ja laatii realistisen tiekartan kehitysrahoituksen nostamiseen 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta.

”Aikana jolloin rakennetaan muureja, Suomen on tärkeää lähettää vahva viesti siitä, että köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen on kaikkien yhteinen vastuu ja etu”, sanoo Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Kaikki nykyiset oppositiopuolueet ovat vastustaneet kehitysyhteistyöleikkauksia.

”Uudella hallituksella on tilaisuus palauttaa Suomen maine ja korjata jo tehdyt virheet. Pelkästään suomalaisilta kansalaisjärjestöiltä tehdyistä leikkauksista ovat kärsineet miljoonat köyhimmät ihmiset”, toteaa Lappalainen.

Lisätiedot:

Timo Lappalainen, toiminnanjohtaja, puh. 050 317 6700, timo.lappalainen@kepa.fi

Raportti: Suomi ja EU ovat oman kehitysyhteistyönsä suurimpia vastaanottajia – Suomen ilmastorahoitus ja tuki naisille ja tytöille romahtaneet17.10.2017 12:03Tiedote

Suomen kehitysyhteistyössä on tapahtunut suurin muutos sitten lamavuosien, käy ilmi tänään ilmestyneestä eurooppalaisesta AidWatch -raportista. Kehitysyhteistyövaroista yhä suurempi osa kanavoidaan esimerkiksi pakolaisten vastaanottajakuluihin EU-maissa. Samaan aikaan Suomen tuki kansainvälisille ilmastotoimille sekä tasa-arvon edistämiseksi ovat pudonneet äkillisesti.

Veroparatiisien vastaisen työn huippuasiantuntijat koolle Helsinkiin kansainväliseen konferenssiin13.10.2017 11:08Tiedote

Helsinkiin kokoontuu 24.-25.10. noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta kansainväliseen huippukonferenssiin, jonka tarkoituksena on ratkaista verovälttelyn ja laittoman pääomapaon ongelmia. Maailman johtava laittoman pääomapaon vastainen verkosto Financial Transparency Coalition ja kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa järjestävät yhteistyössä Transparency’s Tipping Point: The 7th Financial Transparency Conference -tapahtuman Marina Congress Centerissä.