Suomelle uusi hallitus: Mahdollisuus korjata virhe ja perua kehitysyhteistyöleikkaukset

Perussuomalaisten puheenjohtajavaihdos johti hallituksen kaatumiseen. Nyt kun Suomeen muodostetaan uusi hallitus ja hallitusohjelmaa tarkastetaan, on uudella hallituksella loistava tilaisuus osoittaa sitoutumisensa kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksien toteutumiseen perumalla kehitysyhteistyömäärärahoihin tehdyt massiiviset leikkaukset.

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa esittää, että uusi hallitus nostaa kehitysrahoituksen leikkauksia edeltäneelle tasolle ja laatii realistisen tiekartan kehitysrahoituksen nostamiseen 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta.

”Aikana jolloin rakennetaan muureja, Suomen on tärkeää lähettää vahva viesti siitä, että köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen on kaikkien yhteinen vastuu ja etu”, sanoo Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Kaikki nykyiset oppositiopuolueet ovat vastustaneet kehitysyhteistyöleikkauksia.

”Uudella hallituksella on tilaisuus palauttaa Suomen maine ja korjata jo tehdyt virheet. Pelkästään suomalaisilta kansalaisjärjestöiltä tehdyistä leikkauksista ovat kärsineet miljoonat köyhimmät ihmiset”, toteaa Lappalainen.

Lisätiedot:

Timo Lappalainen, toiminnanjohtaja, puh. 050 317 6700, timo.lappalainen@kepa.fi