Suomelle uusi hallitus: Mahdollisuus korjata virhe ja perua kehitysyhteistyöleikkaukset

Perussuomalaisten puheenjohtajavaihdos johti hallituksen kaatumiseen. Nyt kun Suomeen muodostetaan uusi hallitus ja hallitusohjelmaa tarkastetaan, on uudella hallituksella loistava tilaisuus osoittaa sitoutumisensa kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksien toteutumiseen perumalla kehitysyhteistyömäärärahoihin tehdyt massiiviset leikkaukset.

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa esittää, että uusi hallitus nostaa kehitysrahoituksen leikkauksia edeltäneelle tasolle ja laatii realistisen tiekartan kehitysrahoituksen nostamiseen 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta.

”Aikana jolloin rakennetaan muureja, Suomen on tärkeää lähettää vahva viesti siitä, että köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen on kaikkien yhteinen vastuu ja etu”, sanoo Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Kaikki nykyiset oppositiopuolueet ovat vastustaneet kehitysyhteistyöleikkauksia.

”Uudella hallituksella on tilaisuus palauttaa Suomen maine ja korjata jo tehdyt virheet. Pelkästään suomalaisilta kansalaisjärjestöiltä tehdyistä leikkauksista ovat kärsineet miljoonat köyhimmät ihmiset”, toteaa Lappalainen.

Lisätiedot:

Timo Lappalainen, toiminnanjohtaja, puh. 050 317 6700, timo.lappalainen@kepa.fi

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.