Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2022 -äänestys käynnistyi – lista julki Gastro-messuilla toukokuussa

Viisi Tähteä -verkkomedian järjestämä Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2022 -äänestys käynnistyi maanantaina. Äänestysaikaa on 30. huhtikuuta saakka. Tulokset julkistetaan Gastro Helsinki 2022 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 18. toukokuuta.

Palace on voittanut Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen 2019 ja 2020. Kuva: Tuukka Koski.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2022 perustuu ammattilaisten valtakunnalliseen äänestykseen, johon kutsutaan yli 1000 ruokakulttuurin vaikuttajaa. Heidän joukossa on ravintoloitsijoita, kokkeja ja keittiömestareita, salityöntekijöitä sekä alkoholi- ja ruoka-alojen ja ravintola- ja ruokajournalismin ammattilaisia.

Äänestäjien jakauma on valtakunnallinen. Äänestys järjestetään jo 14. kerran. Tulosten julkistamisen yhteydessä paljastetaan myös listan sijoille 51–100 sijoittuneet ravintolat.

Äänestyksen ja listauksen toteuttaa Viisi Tähteä Media. Pääyhteistyökumppani on Helsingin Messukeskus. Kumppaneina ovat FREX-perunat ja -kananmunat, Wihurin Metro-tukku ja Quandoo-pöytävarausjärjestelmä.

”Ravintoloiden uusi normaali hakee muotoaan synkän parivuotisen jälkeen. Ravintoloita on poistunut, mutta yllättävän paljon on auennut uusia – myös sellaisia, joilla on eväät nousta tämän vuoden listalle”, Viiden Tähden päätoimittaja Eeropekka Rislakki huomauttaa.

Listaus nostaa hyvien ruokaravintoloiden ja alkan osaajien arvostusta

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2022 -listaus nostaa esiin ravintoloita ja niiden takana olevia ihmisiä, uusien ideoiden maailmaa sekä huippuosaamista. Lisäksi palvelu, puhtaat raaka-aineet ja innovatiivisuus nousevat kunniapaikalle.

Suurin osa äänestyksissä viime vuosina menestyneistä ravintoloista on selviytynyt kahden vuoden ajan koko toimialaa koetelleista koronasuluista ja -rajoituksista. Monet ovat kuitenkin joutuneet pohtimaan moneen kertaan uusia ansaitsemisen malleja ja hiomaan konseptejaan.

”Vaikka synkät vuodet karkottivat alalta tekijöitä työvoimapulaksi asti, ravintolat edustavat kuitenkin uskoa tulevaan. Ne tarjoavat jatkossakin ihmisille paikan tavata toisiaan sekä nautintoja arkeen ja juhlaan. Siksi Suomen 50 Parasta Ravintolaa -lista on jälleen mainio työkalu kuluttajalle, joka tietää minne mennä, sekä ammattilaiselle, joka pystyy vertailemaan, mille tasolle oma työ vie”, Rislakki perustelee listauksen merkitystä.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa on maan arvostetuin ja luotettavin ravintolalistaus

Viisi Tähteä käynnisti Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen vuonna 2004. Kaikki ykkössijat ovat menneet helsinkiläisille ravintoloille.

Alkuvuosina ykkössijaa piti peräti seitsemän kautta Hans Välimäen luotsaama Chez Dominique. Vuonna 2011 paras oli Farang ja 2012 Ravintola Olo. Listaus oli tauolla vuodet 2013–2017.

Parhaimmaksi ravintolaksi alan ammattilaiset valitsivat vuosina 2018 ja 2019 Ravintola Grönin. Vuosina 2020 ja 2021 ykkönen oli Ravintola Palace.

”Suomen 50 parasta ravintolaa on selkeästi arvostetuin ja luotettavin ravintolalistaus Suomessa. Perustuuhan se satojen alan ammattilaisten arvioon. Listan julkistaminen saa koko ravintola-alaa seuraavan median ja alan ammattilaisten huomion”, Rislakki sanoo.

Alakategoriat nostavat osaajat esille

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2020 -äänestyksessä on listauksen ohella eri alakategorioita, joita ovat mm. paras ruoka, paras viiniravintola sekä paras innovatiivinen ja paras klassinen ravintola. Kategorioilla ovat omat yhteistyökumppaninsa kummiyrityksinä.

”Tälläkin kertaa voi äänestää myös henkilöä otsikolla Ammattilaisten Ammattilainen, joka on arvostettu, yhä alalla oleva, ennakkoluuloton ja idearikas kehittäjä. Kategorian kumppanina on Gastro Helsinki 2022 -messut”, Rislakki kertoo.

Vuonna 2020 parhaaksi ammattilaiseksi äänestettiin helsinkiläisen Olo-Groupin ravintoloitsija ja alan vaikuttaja Pekka Terävä. Viime vuonna valinta kohdsitui koronapandemian aikana ravintola-alan puolestapuhujana vakuuttaneesee kokki ja ravintoloitsija Henri Aléniin.

”Terävä ja Alén ovat siirtyneet Suomen 50 Parasta Ravintolaa -ammattilaisten Hall of Fameen eli heitä ei voi enää äänestää. Nyt on uuden sankarin vuoro”, Rislakki perustelee.

Äänestys päättyy vappuaattona 30. huhtikuuta

Valtakunnallinen äänestys järjestetään 4.–30.4. Vastaukset on siis palautettava viimeistään vappuaattona 30. huhtikuuta. Vastaaminen tapahtuu kutsutuille lähetettävällä äänestyskaavakkeella.

”Äänestyksen reiluus on siinä, että omaa työpaikkaa tai omistamaansa ravintolaa ei voi äänestää. Myös samaan ketjuun kuuluvien ravintoloiden äänestäminen ei ole sallittua. Näin taataan, että ravintolan vetovoimatekijät, osaaminen ja laatu nousevat arvostuksen keskiöön kollegoiden ja alan muiden ammattilaisten silmissä”, Rislakki muistuttaa.

Äänestys huipentuu keskiviikkona 18. toukokuuta klo 15.30. Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään listauksen julkistukseen, joka nähdään myös suorana Viiden Tähden YouTube-kanavalla 18.5.2022 klo 15.15 alkaen.

Tulokset on nähtävissä välittömästi tilaisuuden jälkeen www.viisitahtea.com ja www.50parasta.fi -sivuilla sekä STT Infon ja Kauppalehti Onlinen uutispalveluissa.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen voittajat

2004 Chez Dominique, Helsinki
2005 Chez Dominique, Helsinki
2006 Chez Dominique, Helsinki
2007 Chez Dominique, Helsinki
2008 Chez Dominique, Helsinki
2009 Chez Dominique, Helsinki
2010 Chez Dominique, Helsinki
2011 Farang, Helsinki
2012 Olo, Helsinki
2018 Grön, Helsinki
2019 Grön, Helsinki
2020 Palace, Helsinki
2021 Palace, Helsinki

Kategoriavoittajat 2021 (kumppani suluissa)
Paras Ruoka: Palace, Helsinki (Frex-perunat ja -kananmunat)
Paras Tulokas: Bardot, Helsinki (Quandoo Finland)
Paras Innovatiivinen ravintola: Fiasco? by Ultima, Helsinki (Wihurin Metro-tukku)
Paras Viinilista: Muru, Helsinki (Decanter)
Paras Olutlista: Nolla, Helsinki (Mallaskosken Panimo)
Paras Eettinen ravintola: Nolla, Helsinki (Viisi Tähteä Media)

Eeropekka Rislakki, päätoimittaja, Viisi Tähteä, +358 400 436 825, eeropekka@viisitahtea.com
Heikki Kähkönen, toimituspäällikkö, Viisi Tähteä, +358 50 353 8885, heikki@viisitahtea.com

Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen palkitut ravintolat kokoontuivat edellisen kerran palkintojenjakoon 2020. Kuva: Andres Teiss.
Ravintoloitsija Pekka Terävä valittiin ensimmäiseksi Ammattilaisten ammattilaiseksi 2019. Kuva: Anders Teiss.
Ravintolitsija ja kokki Henri Alén oli Ammattilaisten ammattilainen 2020.