Suomen ABB:n älykäs releteknologia turvaamaan 30 miljoonan turkkilaisen sähkönsaantia

Turkkilainen energiayhtiö TEIAS parantaa sähkönsiirron ympäristömyönteisyyttä ja luotettavuutta ABB:n teknologian avulla. Uusin releteknologia mahdollistaa myös kasvavan uusiutuvan energiantuotannon integroimisen sähköverkkoon.

ABB toimittaa kaikkiaan 5 000 uusimman teknologian Relion®-tuoteperheen suojaus- ja ohjausrelettä turkkilaiselle energiayhtiö TEIAS:lle turvaamaan noin 30 miljoonan turkkilaisen sähkönsaantia. TEIAS:n verkon siirtokapasiteetti on yli 80 GW. ABB:n teknologia on edistämässä uusiutuvien energianlähteiden integrointia myös muualle Turkin sähköverkkoon.
Sähkön kysynnän odotetaan kasvavan Turkissa jopa viisi prosenttia vuodessa. Turkin hallituksen tavoitteena on monipuolistaa energiantuotantoa lisäämällä uusiutuvien energianlähteiden, kuten tuuli- ja aurinkovoiman käyttöä. Maalla on kunnianhimoiset tavoitteet uusiutuvan energiatuotannon integroimisesta verkkoon, tuulivoiman osalta tavoitteena on lisätä kapasiteettia 20 GW vuoteen 2023 mennessä.
Hajautetun energiantuotannon liittäminen verkkoon edellyttää älykkään automaatioteknologian käyttöä verkon suojauksessa ja hallinnassa. Verkon älykkyys merkitsee tarkkaa virran, jännitteen ja taajuuden mittaamista sekä tehokasta suojausta mahdollisessa vikatilanteessa. Sähköverkon vikatilanteissa rele havaitsee vian, kytkee vikaantuneen verkon osan irti muusta verkosta ja suojaa näin ihmishenkiä ja laitteita sekä edistää häiriötöntä sähkönjakelua.
ABB Relion -releet täyttävät täysin IEC 61850 -standardin vaatimukset. Niissä käytetään muun muassa uutta ABB:n kehittämää maasulkusuojausta ja sovelluskohtaisesti mukautuvaa taajuussuojausta, joka tarvitaan, kun sähköverkkoon liitetään uusiutuvia energialähteitä. Lisäksi releissä on edistyksellisiä tiedonsiirtotoimintoja, joita tarvitaan yhä vaativammassa sähkönsiirron hallinnassa.
5 000 suojaus- ja ohjausreleen hankinta on osa Turkin laajempaa uusiutuvien energianlähteiden integrointihanketta. Hanketta rahoittavat Maailmanpankki ja Kansainvälinen jälleenrakennus- ja kehityspankki (IBRD) sekä Puhtaan teknologian rahasto (CTF). Hyväksytyn rahoituksen kokonaismäärä on 350 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Releiden käyttöönoton odotetaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.
TEIAS-yhtiön ja ABB:n välinen sopimus on määrältään toiseksi suurin ABB:n hanke Turkissa viime vuosina. ABB:n releiden maailmanlaajuinen asennettu laitekanta on noin kaksi miljoonaa kappaletta.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 135 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 300. www.abb.fi

Jyrki Riekki
Vice President, Marketing and Sales
jyrki.riekki@fi.abb.com

Jyrki Riekki
Vice President, Marketing and Sales
jyrki.riekki@fi.abb.com

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut