Suomen ABB:n liikevaihto kasvoi, kotimaan myynti vahvaa

Helsinki, 8.2.2018. Suomen ABB:n vuoden 2017 tulos oli vakaa. Liikevaihtoa kertyi 2,3 miljardia euroa, mikä on 1,5 % enemmän kuin vuonna 2016. Erityisesti myynti kotimaahan kasvoi vahvasti.

Myynti kotimaahan oli vuonna 2017 vahvaa niin tilausten kuin liikevaihdonkin osalta. Suomalaisessa prosessiteollisuudessa investoitiin toiminnan ylläpito-, modernisointi- ja kunnossapitoratkaisuihin, mikä näkyi Service-liiketoiminnan kasvuna. Myös voimalaitosten modernisointihankkeet sekä meriteollisuuden kauppa vahvistivat Suomen ABB:n tulosta.

”Panostimme viime vuonna digitaalisen tarjonnan kehittämiseen ja lanseerasimme yli 210 ratkaisun ja palvelun ABB Ability™ -valikoiman. Digitalisaatio on niin ABB:n kuin asiakkaidemme liiketoiminnalle merkittävä mahdollisuus. Yli 70 miljoonan kytketyn laitteen sekä 70 000 valvontajärjestelmän asennuskantamme tekee meistä vahvan toimijan asiakkaidemme tukemisessa digitaalisessa muutoksessa”, Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen sanoo.

Yhtiö avasi syyskuussa Helsingin Pitäjänmäkeen digitaalisen palvelukeskuksen tukemaan ABB:n asiakkaiden toiminnan digitalisoimista. ABB Ability™ -pilvipalvelualustaa hyödyntämällä uusi keskus tukee asiakkaiden toiminnan operatiivista tehokkuutta tuottamalla dataa 24/7 toimenpiteiden tunnistamiseksi, luokittelemiseksi ja priorisoimiseksi. Keskuksesta etävalvotaan ABB Ability™ -pilvipalvelualustaa hyödyntäen muun muassa Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettuja ABB:n sähköjärjestelmiä ja nostetaan näin tehtaan käyntivarmuus uudelle tasolle.

ABB on Suomen suurimpia tuotekehittäjiä ja jatkoi panostuksiaan myös vuonna 2017. Viime vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostettiin 131 miljoonaa euroa, mikä on 2,5 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Suomen ABB:n työllistämän henkilöstön määrä kasvoi vuoden 2017 aikana lähes 150 henkilöllä ja oli 5 286. Uutta henkilökuntaa rekrytoitiin erityisesti meriteollisuuden liiketoimintaan, Vaasassa toimintansa käynnistäneeseen kuljetuspalvelukeskukseen sekä tukemaan ABB:n digitaalisen tarjoaman kehittämisistä. ABB Ability™ -ohjelmistoalustan kehittämistiimi toimii Suomessa.

Avainluvut

MEUR

Muutos %

Liikevaihto

+ 1,5 %

T&K

+2,5 %

Henkilöstö*

+2,8 %

* Sisältää vakituiset ja vuokratyösuhteet

Pekka Tiitinen, toimitusjohtaja
Puhelinaika: 8.2. klo 12.00 - 12.30

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Palvelemme asiakkaita energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla maailmanlaajuisesti. ABB rakentaa teollisuuden digitaalista tulevaisuutta ja edistää energiamurrosta sekä neljättä teollista vallankumousta. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 300. www.abb.fi

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.

ABB:n muuntajat maailman korkeimpiin kelluviin tuuliturbiineihin26.9.2018 12:35Tiedote

ABB toimittaa uuden teknologian korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajia MHI Vestas Offshore Wind -yhtiölle, joka on Vestas Wind Systems A/S- ja Mitsubishi Heavy Industries (MHI) -yhtiöiden yhteisyritys. Muuntajat asennetaan Portugalin rannikon kelluvaan WindFloat Atlantic -tuulivoimalaan, jossa on maailman suurimmat ja tehokkaimmat kelluvaan voimalaan asennetut tuuliturbiinit. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.

ABB-yhtymän Q2/2018 tulos: Kannattava kasvu jatkuu19.7.2018 10:19Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 9 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 1 % - Tilaus-laskutus-suhdeluku2 1,07x, >1 kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 60 peruspistettä 13,0 %:iin - Operatiivinen EPS2 + 27 %4 - Nettotulos 681 miljoonaa US dollaria, kasvua 30 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 1 010 miljoonaa US dollaria; koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa 1. Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2. For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release. 3. Constant currency (not adjusted for portfolio changes). 4. EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency