Suomen ABB:n liikevaihto kasvoi, kotimaan myynti vahvaa

Helsinki, 8.2.2018. Suomen ABB:n vuoden 2017 tulos oli vakaa. Liikevaihtoa kertyi 2,3 miljardia euroa, mikä on 1,5 % enemmän kuin vuonna 2016. Erityisesti myynti kotimaahan kasvoi vahvasti.

Myynti kotimaahan oli vuonna 2017 vahvaa niin tilausten kuin liikevaihdonkin osalta. Suomalaisessa prosessiteollisuudessa investoitiin toiminnan ylläpito-, modernisointi- ja kunnossapitoratkaisuihin, mikä näkyi Service-liiketoiminnan kasvuna. Myös voimalaitosten modernisointihankkeet sekä meriteollisuuden kauppa vahvistivat Suomen ABB:n tulosta.

”Panostimme viime vuonna digitaalisen tarjonnan kehittämiseen ja lanseerasimme yli 210 ratkaisun ja palvelun ABB Ability™ -valikoiman. Digitalisaatio on niin ABB:n kuin asiakkaidemme liiketoiminnalle merkittävä mahdollisuus. Yli 70 miljoonan kytketyn laitteen sekä 70 000 valvontajärjestelmän asennuskantamme tekee meistä vahvan toimijan asiakkaidemme tukemisessa digitaalisessa muutoksessa”, Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen sanoo.

Yhtiö avasi syyskuussa Helsingin Pitäjänmäkeen digitaalisen palvelukeskuksen tukemaan ABB:n asiakkaiden toiminnan digitalisoimista. ABB Ability™ -pilvipalvelualustaa hyödyntämällä uusi keskus tukee asiakkaiden toiminnan operatiivista tehokkuutta tuottamalla dataa 24/7 toimenpiteiden tunnistamiseksi, luokittelemiseksi ja priorisoimiseksi. Keskuksesta etävalvotaan ABB Ability™ -pilvipalvelualustaa hyödyntäen muun muassa Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettuja ABB:n sähköjärjestelmiä ja nostetaan näin tehtaan käyntivarmuus uudelle tasolle.

ABB on Suomen suurimpia tuotekehittäjiä ja jatkoi panostuksiaan myös vuonna 2017. Viime vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostettiin 131 miljoonaa euroa, mikä on 2,5 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Suomen ABB:n työllistämän henkilöstön määrä kasvoi vuoden 2017 aikana lähes 150 henkilöllä ja oli 5 286. Uutta henkilökuntaa rekrytoitiin erityisesti meriteollisuuden liiketoimintaan, Vaasassa toimintansa käynnistäneeseen kuljetuspalvelukeskukseen sekä tukemaan ABB:n digitaalisen tarjoaman kehittämisistä. ABB Ability™ -ohjelmistoalustan kehittämistiimi toimii Suomessa.

Avainluvut

MEUR

Muutos %

Liikevaihto