Suomen ABB:n liikevaihto kasvoi, kotimaan myynti vahvaa

Helsinki, 8.2.2018. Suomen ABB:n vuoden 2017 tulos oli vakaa. Liikevaihtoa kertyi 2,3 miljardia euroa, mikä on 1,5 % enemmän kuin vuonna 2016. Erityisesti myynti kotimaahan kasvoi vahvasti.

Myynti kotimaahan oli vuonna 2017 vahvaa niin tilausten kuin liikevaihdonkin osalta. Suomalaisessa prosessiteollisuudessa investoitiin toiminnan ylläpito-, modernisointi- ja kunnossapitoratkaisuihin, mikä näkyi Service-liiketoiminnan kasvuna. Myös voimalaitosten modernisointihankkeet sekä meriteollisuuden kauppa vahvistivat Suomen ABB:n tulosta.

”Panostimme viime vuonna digitaalisen tarjonnan kehittämiseen ja lanseerasimme yli 210 ratkaisun ja palvelun ABB Ability™ -valikoiman. Digitalisaatio on niin ABB:n kuin asiakkaidemme liiketoiminnalle merkittävä mahdollisuus. Yli 70 miljoonan kytketyn laitteen sekä 70 000 valvontajärjestelmän asennuskantamme tekee meistä vahvan toimijan asiakkaidemme tukemisessa digitaalisessa muutoksessa”, Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen sanoo.

Yhtiö avasi syyskuussa Helsingin Pitäjänmäkeen digitaalisen palvelukeskuksen tukemaan ABB:n asiakkaiden toiminnan digitalisoimista. ABB Ability™ -pilvipalvelualustaa hyödyntämällä uusi keskus tukee asiakkaiden toiminnan operatiivista tehokkuutta tuottamalla dataa 24/7 toimenpiteiden tunnistamiseksi, luokittelemiseksi ja priorisoimiseksi. Keskuksesta etävalvotaan ABB Ability™ -pilvipalvelualustaa hyödyntäen muun muassa Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettuja ABB:n sähköjärjestelmiä ja nostetaan näin tehtaan käyntivarmuus uudelle tasolle.

ABB on Suomen suurimpia tuotekehittäjiä ja jatkoi panostuksiaan myös vuonna 2017. Viime vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostettiin 131 miljoonaa euroa, mikä on 2,5 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Suomen ABB:n työllistämän henkilöstön määrä kasvoi vuoden 2017 aikana lähes 150 henkilöllä ja oli 5 286. Uutta henkilökuntaa rekrytoitiin erityisesti meriteollisuuden liiketoimintaan, Vaasassa toimintansa käynnistäneeseen kuljetuspalvelukeskukseen sekä tukemaan ABB:n digitaalisen tarjoaman kehittämisistä. ABB Ability™ -ohjelmistoalustan kehittämistiimi toimii Suomessa.

Avainluvut

MEUR

Muutos %

Liikevaihto

+ 1,5 %

T&K

+2,5 %

Henkilöstö*

+2,8 %

* Sisältää vakituiset ja vuokratyösuhteet

Pekka Tiitinen, toimitusjohtaja
Puhelinaika: 8.2. klo 12.00 - 12.30

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Palvelemme asiakkaita energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla maailmanlaajuisesti. ABB rakentaa teollisuuden digitaalista tulevaisuutta ja edistää energiamurrosta sekä neljättä teollista vallankumousta. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 300. www.abb.fi

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut