Suomen ainoan Corporeal Mime -taiteilijan Reetta Honkakosken uusin näyttämöteos on tutkielma oikeaoppisuudesta

PULPETTI on Reetta Honkakosken seitsemäs oma ohjaus ja kolmas oma tuotanto. Sen syntyyn ovat vaikuttaneet taiteilijan omakohtaiset kokemukset yksilön vapautta rajoittavista yhteisöistä ja niihin liittyvästä vallankäytöstä. Teos saa ensi-iltansa 7.4.2017 Helsingissä, KokoTeatterissa.

Honkakosken teos PULPETTI on yritys ymmärtää laajemmin ääriliikkeitä, oppijärjestelmiä, lahkoja, poliittisia ryhmiä ja kultteja, jotka tarjoavat valmiiksi jäsennetyn maailmankuvan sekä toivoa ja turvaa. PULPETTI on kehollinen teatteriesitys siitä, miten helposti yksilöt jäävät ideologioiden jalkoihin ja mikä pohjimmiltaan ajaa ihmisen kaipaamaan rajattua todellisuutta järkensä menettämisen uhalla. Toisaalta PULPETTTI tuo esiin ihmismielen vahvuuden, jonka myötä toisin ajattelemisen mahdollisuus on lopulta olemassa.

Sanattomuus ja taidokas fyysinen teatteri tuo teoksessa yksityiskohtaisesti esiin vallan käytön vaikutukset ja sen ihmiskehoon jättämät jäljet. Tanssin ja puheteatterin välimaastossa, fyysisen teatterin keinoin operoiva teos ilmentää universaalilla tavalla yksilön ja yhteisön tunteita, tarpeita ja mielen sisäistä kamppailua. PULPETTI tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä Corporeal Mime -tyylisuuntaan perustuvaa fyysistä teatteria Suomessa.

Reetta Honkakoski (s. 1977, Tampere) on helsinkiläinen näyttelijä ja ainoa suomalainen tanssin ja puheteatterin välimaastoon asettuvan Corporeal Mime -miimin ammattilainen. Vuosina 2006-2013 Honkakoski opiskeli yhdessä alan arvostetuimmista kouluista, Theatre de L’Ange Fou’ssa Lontoossa, ja työskenteli osana sen companya vuosina 2009-2013. Lisäksi Honkakoski on toiminut freelancer-näyttelijänä Lontoossa mm. immersiivisen teatterin edelläkävijänä tunnetun Punchdrunk’in sekä sirkusteatteriryhmä Circo Rum Ba Ba’n riveissä. Ennen Lontoon vuosiaan Honkakoski työskenteli kaksi vuotta näyttelijänä Helsingin kaupunginteatterissa.

Honkakosken lisäksi lavalla nähdään viisi näyttelijää, Julia Johansson, Josefin Karlsson (SE), Charlott Lihnell (SE), Liv Nordgren (SE), Freia Stenbäck, jotka ovat valmistuneet Vaasan AMK Novian vuonna 2015 lakkautetun fyysisen teatterin linjalta.

Ensi-ilta 7.4.2017 klo 19.00 KokoTeatteri, Hämeentie 3, 00530 Helsinki.
Muut esitykset: 8.-21.4. Taiteilijatapaaminen 12.4. esityksen jälkeen.

Teoksen traileri

Anni Leino, tuottaja